DJ Shadow - The Private Press (2002)

Electronic / Hip-Hop
Label: MCA

1. (Letter from Home) (1:09)
  2. Fixed Income (4:49)
  3. Un Autre Introduction (0:44)
  4. Walkie Talkie (2:27)
  5. Giving Up the Ghost (6:30)
  6. Six Days (5:02)
  7. Mongrel... (2:20)
  8. ...Meets His Maker (3:02)
  9. Right Thing / Gdmfsob (4:20)
  10. Monosylabik (6:46)
  11. Mashin' on the Motorway (2:58)

met Lateef

12. Blood on the Motorway (9:12)
  13. You Can't Go Home Again (7:03)
  14. (Letter from Home) (0:57)
check vooral WALKTIE TALKIE van dit album

beaster1256
deze cd heb ik nu al ettelijke malen beluisterd en de vorige "endtroducing" vond ik toch wel stukken beter , herhalingsoefeningen troef , en fin voor wie maar niet genoeg van deze , vlugge gedateerde muziek zal moeten blijken

avatar van Gyzzz
Endtroducing was beter, maar dat neemt niet weg dat dit ook een heel erg goed album is. En dan met name Fixed Income.

Schelpvandezee
is dit net als Blockhead en Massive Attack ?
Zojah check ik deze Ook !!

Sowieso zou ik deze uitproberen. Eigenlijk is You Can't Go Home Again een van de meest originele nummers van de laatste jaren.

Heb deze CD al veelstelang uitgeleend, ik ga hem maar 's terughalen.

"and then the whole thing slows down..."

Erg fris / ingenieus samplegebruik. Emotioneel geladen op de juiste ogenblikken , lekker swingend af en toe ...

You can't go home again

Erg goed.

Toine Rorije
Erg leuk nummer idd. Die Simon&Garfunkel-sample doet 't m.

avatar van andré
Kan moeilijk zeggen welk album er beter is, 'Endtroducing' of deze. Ik denk stiekem toch dat dit album meer een geheel is, maar zijn beste afzonderlijke nummers op 'Endtroducing' staan. Desalniettemin beloon ik dit album met 4,5*, want het blijft voor mij elke keer weer genieten geblazen.

Alles wat van die man zijn vingers komt is geniaal. Als je naar DJ's als Tiësto luisterd is het allemaal zo te verwachten wat gaat volgen. Niet bij DJ's als DJ Shadow. Daarom vind ik persoonlijk elke cd geniaal

Pauper
Iets minder dan zijn voorganger althans, anders. De soort samples zijn wat anders gekozen, het geluid op het album is daardoor ook een stuk anders, eigenlijk is het niet te vergelijken en daarom krijg hij de zelfde waardering als Endtroducing 4,5*

thejazzscène
Ik vind dat hij altijd in zijn albums enkele goeie nummers heeft steken zoals hier:
fixed income, walkie talkie en right thing. Maar ik vind dat er iets ontbreekt. Toch weet hij altijd van die mini effectjes te steken die toch heel speciaal worden. Zoals "this take collection gets bigger every minute" en die laatste t wordt dan in een elektronisch geluid overgegoten. Heel knap.

avatar van waxs
Six Days heeft voor mij een heerlijke sfeer, tof nummer, de plaat in zijn geheel krijg wat minder dan het debuut van Shadow. Voorlopig nog een 3,5* maar neigt altijd nog wel naar een 4*.

avatar van Pittaman
Ik vond dit album minder saai dan Endtroducing. Niet dat Endtroducing saai is. Maar als ik moet kiezen ga ik voor deze. Zoals eerder gezegd is is het meer één geheel en duidelijk beter uitgewerkt dan Endtroducing. Ik vind dat deze cd ook minder steunt op de drums dan Endtroducing.

Of zo voelde ik het toch aan.

avatar van waxs
...meer steunt op de drums... hmm, haal jij ze nu door elkaar of zie ik het verkeerd. Wat dacht je van Napalm Brain, Scatter Brain of The Number Song die bijna volledig uit drums bestaan?

avatar van Pittaman
Misschien, het is lang geleden. Maar ik heb entroducing hier staan, en ik vond private press genietbaarder. Meer muzikale inhoud dan endtroducing zo vond ik, geloof ik.

avatar van FunkyMonk
Man, ik heb zin in pitta.

avatar van bramruiter
Endtroducing is beter, maar dit is echt een ondergewaardeerd meesterwerk. Met Blood on the Motorway als favoriet.

Maarten||
bramruiter schreef:
Endtroducing is beter

Wow, hoeveel sterren zou je Entroducing geven

Jongens, jullie vergeten "the 6 day war" (six days) helemaal.. Wat een bruut nummer is dat zeg ! Alleen daarvoor krijgt dit album al een 4,5* van mij

avatar van van elst
volledige onderschatte plaat die onterecht in de koude schaduw (haha!) van z´n voorganger staat. 4.5*

Hier staan echt hele goede nummers op als Blood on the Motorway, Walkie Talkie, Six Days of Fixed Income. Mijn favoriet is You Can't Go Home Again, die track is verschrikkelijk goed.

Maar tracks 7 t/m 10 skip ik standaard, ze weten mij niet te pakken. Daarom maar 4 sterren, het zit wel heel dicht tegen de 4,5 aan, omdat de rest van de plaat heerlijk is.

avatar van unaej
Een paar bijzonder goeie nummers en een uitzonderlijk gevoel voor humor domineren deze gevarieerde plaat. Niet altijd even boeiend, maar eenmaal de betere nummers op gang getrokken zijn, laten ze je niet meer los. Een ontdekking, deze DJ Shadow!

avatar van Kill_illuminati
unaej schreef:

Ik zou zo zeggen luister dan ook zijn eerste plaat. En doen dan ook een kleine studie naar het verhaal achter die plaat. Dan snap je ook gelijk z'n legende.

Mongrol ...Meets His Maker is zo ongelooflijk goed. Met name de drums het melodietje en de sfeer.

avatar van unaej
Kill_illuminati schreef:

Ligt al klaar. Zit er een legende achter de muzikant? Had ik geen benul van eigenlijk...blij dat je het mij vertelt.

avatar van Kos
Kos
Niet alle tracks zijn even sterk, maar Fixed Income en de beat uit Right Thing / Gdmfsob zijn echt .

avatar van shimahero
This album is the right thing for me. And then I found just the right artist

avatar van WeztSide
Het is niet Endtroducing... maar dat zou ook onrealistisch zijn om te verwachten. The Private Press is een erg fijne plaat en er staan een heleboel goede nummers op zoals mee-dansers als Walkie Talkie en Giving up the Gost en fenomenale trippende nummers als You Can't Go Home Again en Blood On The Motorway. Op de skits en wellicht Monosylabik zitten er geen skips hierop. Ongelooflijk veel respect voor Shadow voor deze plaat, moet moeilijk zijn als je een andere weg inslaat na zo'n succes. 4*

avatar van WeztSide
Het valt me trouwens nu pas op dat de dood één van de belangrijkste thema's hier is, kijk maar eens naar titels als Giving Up The Ghost (eufemisme voor het loodje leggen), ...Meets His Maker (idem) en Blood on the Motorway (zelfverklarend). Voor mij zijn dit ook de meest emotionele en beste nummers op het album.

avatar van Shelter
zou wellicht het schedel kunnen verklaren op de cover

avatar van shimahero
blood on the motorway is prachtig

avatar van Psycholamp
Misschien iets minder dan z'n voorganger, maar stukken beter dan z'n opvolger. Wat het voor mij iets minder maakt, is dat het vooral nummers zijn, die lekker in het gehoor liggen en iets minder experimenteel zijn. Neemt echter niet weg, dat dit nog steeds een geweldig album is.

avatar van Ernie
Heel sterke opvolger van Entroducing
Best een onderschatte plaat zie ik

DJ Shadow maakt hier weer heerlijke geluidscollages die niet in het verlengde liggen van Entroducing. Misschien daaarom dat deze minder gewaardeerd is.

Maar met nummers als Fixed Income, Giving up the Ghost, 6 days, Right Thing, Blood on the Motorway en You can't go home again schuurt hij wel heel dicht bij dat niveau aan.