Biosphere - Cirque (2000)

Noorwegen
Electronic
Label: Touch

1. Nook & Cranny (4:03)
  2. Le Grand Dôme (5:36)
  3. Grandiflora (0:48)
  4. Black Lamb & Grey Falcon (5:08)
  5. Miniature Rock Dwellers (1:04)
  6. When I Leave (5:55)
  7. Iberia Eterea (6:38)
  8. Moistened & Dried (2:25)
  9. Algae & Fungi Part 1 (5:43)
  10. Algae & Fungi Part 11 (5:18)
  11. Too Fragile to Walk On (4:51)
_2M
Als alle nummers op dit album van het kaliber 'Black Lamb & Grey Falcon' waren, had ik 5 sterren uitgedeelt. Helaas is dit niet zo.

_2M
Het is toch wel heel erg mooi allemaal. Halfje erbij.

_2M
Dit album (ja, dit word mijn derde achtereenvolgende post) is in een paar maanden gegroeid van 3* naar 5*. Het duurde even om het in te zien, maar dit is echt heel erg goed. Sfeervol, koud. Ik wil eigenlijk maar 1 album per artiest in mijn top 10, maar bij Biosphere lukt dat gewoon niet.

avatar van John Doe
Wauw, wat een mooi album weer. Het zachte mysterieuze geluid van Biosphere kan ik inmiddels zeer waarderen.

yorgos.dalman
Iets meer ritmisch en ingetogener dan Biosphere's meesterwerk SUBSTRATA, maar niettemin / desondanks / hoe dan ook... een mooie opvolger en een waardige toevoeging aan het 'arctic ambient' genre waar Geir Jenssen zo het patent op lijkt te hebben...

avatar van Nakur
Gekocht voor weinig . Nu maar hopen dat 'ie ook werkelijk binnenkomt. Geen monumentaal album zoals Substrata, ook niet zo diep en hypnoticerend als Autour De Lune, maar wel weer erg sterk.

avatar van dix
dix
waar waar waar

yorgos.dalman
Wat weinig berichten voor een prachtalbum als dit. Moet deze dan nog ontdekt worden of zo?

Nou tangmaster, Gerards Dream, CorvisChristi, TJN... wat denken jullie ervan?

Poa
Het heeft bij mij ook jaren geduurd om in te zien, maar dit is wat mij betreft de beste Biosphere.

avatar van Nakur
Ik had m via discogs voor 8 pond. maar ik zie nét dat Touch in de shop nog 4 exemplaren te koop heeft tegen normale prijs. Dus doe je ding.

*Edit* Hier dus, voor 10,86pound. Ook nog eens de eerste uitgave!

| touchshop.org | Biosphere - Cirque | Touch # TO:46 [CD, 1st Edition] |

Poa
Aan het artwork te zien is dat de heruitgave..

"this edition is redesigned with artwork and photography by Jon Wozencroft"

Ik heb een hele tijd geleden het origineel nog ergens gevonden gelukkig. Mooi hoesje.

Sietse
ik heb het origineel rond uit komen ooit op vinyl gekocht.
Echt een hele mooie grote hoes is dat.
Heb onlangs een aantal andere Biosphere "oudjes" bij Touch gekocht die ze ergens in een doos hadden gevonden (of teruggestuurd door winkels).
Toch altijd fijn dat soort dingen.

yorgos.dalman
Fans van Biosphere's typische 'actic sound' zouden ook eens de albums Fires of Ork (deel 1 en 2) moeten proberen, uitgebracht onder zijn eigen naam Geir Jenssen en in samenwerking met Pete Namlook.

Daarnaast trad Biosphere ook (duidelijk hoorbaar) op als producent van Tom Opdahls Black smoker, ook al zo'n onbekend, kil ambient juweeltje.

avatar van Noere
Razendknap hoe Jenssen steeds zo'n sibillijns sfeertje weet te creëren met zijn albums. Hij weet precies dat gevoel van een eenzame tocht door een noordelijk landschap naar geluid te vertalen. Huiveringwekkend en prachtig tegelijkertijd.
Dit vind ik zijn meest geslaagde plaat, mede door de herinnering aan een trip door Scandinavië. Dit album regelmatig tijdens treinreizen beluisterd (ofotbanen + biosphere = goeie toelie).
Met regelmaat kruip ik nog maar al te graag onder dit ijzige deken.

avatar van Pepino
Voorlopig 3*, maar (net zoals bij Substrata) kan dit nog verhoogd worden. Biosphere is muziek dat moet doordringen; waar de 'klik' pas komt na een (groot) aantal luisterbeurten.

avatar van Weirdo Wizzy
Biosphere behoort voor mij wel tot de top van de elektronische muziek. Zijn eerste drie album heb ik zeer veel gedraaid en dan met name op zijn debuut. Op Microgravity was het ritmische aspect nog wat meer aanwezig dan op de daaropvolgende albums. Op dit album is dit echter wel weer terug. Neem het tweeluik Algae & Fungi bijvoorbeeld. En dat moment dat de beat invalt tijdens When I Leave is ook van mijn favoriete momenten van de plaat. Die combinatie van klanktapijten met hier en daar wat ritmische elementen werkt toch wel weer erg goed.

Als ik het toch zou moeten vergelijken met zijn voorgaande albums zou ik gevoelsmatig voor Patashnik gaan. Ook de samples uit films/series zijn er weer mooi doorheen verweven. Hoewel het muzikaal dus wel gelijkenissen kent met voorgaand werk is dit toch ook gewoon weer een subliem album hoor. Cirque voelt als warme muzikale deken aan in een koud maar fraai pool ambient-landschap.

Nu de rest van zijn oeuvre maar eens verder uitpluizen.