Voice of the Seven Woods - Voice of the Seven Woods (2007)

Avant-Garde / Folk
Label: Twisted Nerve

1. Sand and Flames (4:17)
  2. Sayat Nova (2:52)
  3. The Fire in My Head (3:29)
  4. Silver Morning Branches (3:58)
  5. Second Transition (3:26)
  6. Valley of the Rocks (3:21)
  7. Underwater Journey (2:17)
  8. Return from Byzantium (6:35)
  9. The Smoking Furnace (2:50)
  10. Dusk Cloud (1:42)
avatar van philtuper
Parel! Voor 5,- in de tweedehands plantenbak bij de beste platenzaak van Nederland! Sounds Venlo voor de mensen die zich dat mochten afvragen. Belachelijk bedrag voor zoveel moois!

avatar van Joshua68
philtuper schreef:
Die plantenbakken stonden er zaterdag nog niet . Verder volledig met je eens!

avatar van philtuper
Joshua68 Haha! lang leve de autospelling! Ik kan je aanraden 's man's overige werk ook te checken. Zijn EP's zijn ook zeer de moeite waard. Had er nog nooit van gehoord dus wat dat betreft ben ik Sounds maar weer eens dankbaar!

avatar van philtuper
Waarom kent niemand dit juweeltje? Past helemaal in het rijtje fingerpicking gitaristen als zoals Steve Gunn, Daniel Bachmann, William Tyler, Glenn Jones. Gewoon heel goed!

Wat een ongelooflijk goed album. Het is een tijd geleden dat ik zo diep onder de indruk ben geraakt door onbekende muziek. Bij toeval op deze cd gestuit, platen zaak in Breda , 3 voor een tientje. De verkoper zei dat hij nog meer had van het label B-Music dat deze cd opnieuw heeft uitgegeven.
Voice of the Seven Woods is eigenlijk Rick Tomlinson uit Manchester, soms bijgestaan door andere musici. De muziek werd eerst uitgegeven op singles en cd-r , minimale uitgaven, zodat ze amper te vinden en krijgen waren. Dit is eigenlijk de eerste echte volledige plaat, waar Rick bijgestaan wordt door Chris Walmsky (drum, percussie piano), en Pete Hedley (elekrische bas, viool). Rick zelf bespeelt gitaar, oud, sitar, piano en percussie en hij neemt de zang op zich. Dat gebeurt maar op een enkel nummer . de meeste nummers zijn instrumentaal.
De plaat neemt je mee in een hele bijzondere 'trip'. De muziek is folk-prog gericht, maar gaat nog vele andere wegen in. Rock, oosterse invloeden, Turkse folkmuziek, Krautrockachtige stukken, te veel om op te noemen. De eerste twee nummers moeten bij een bepaalde film horen, maar op zich maakt dat allemaal niet uit.
In het gitaarspel kun je goed horen dat Rick erg beïnvloed is door de folkmeesters uit de jaren 60, Jansch, Renbourn etc. Geweldig goed technisch gitaarspel. Door alle oosterse instrumenten en percussie zou je direct denken aan Incredible String Band, soms heeft het daar ook wel wat van weg, enkel muzikaal, niet de zang.
Zo wie zo heb je soms het gevoel te luisteren naar een pas herontdekt free-folk pareltje uit de jaren 60/70, maar dit is toch echt een album uit 2007.
Recensenten hebben de plaat hoog zitten, bijna nergens krijgt hij de volle mep, maar altijd wel hoge scores. En iedere recensent hoort ook weer bepaalde invloeden terug in de muziek, zodat er een lange lijst kan ontstaan. Inderdaad, jaren 60 folk, duidelijk herkenbaar in sommige nummers, maar ook de psychedelische muziek van de Byrds hoor je, de oosterse invloeden zijn duidelijk herkenbaar, krautrock komt langs ,soms zelfs wat avant garde en zo kunnen we nog wel doorgaan.
Is het daardoor een rommeltje van stijlen, juist niet. Hoe gek ook, het past allemaal wonderwel op deze bijzondere plaat, die je meeneemt naar verschillende emoties en naar verschillende oorden.
Ik ben intussen heel wat gewend, maar dit heeft me echt zeer positief verrast.
Het is ook het laatste album onder de naam 'voice of the seven woods' , Rick Tomlinson heeft een album onder eigen naam uitgebracht (enkel 300 vinyl exemplaren, maar nu ook op bandcamp te downloaden) en een album onder de naam En Dag (ook minimale vinyl, maar ook te downloaden).
Dit album is denk ik nog wel gewoon te verkrijgen.