030303 #2 (2007)

Electronic
Label: Marguerita

1. Luke Vibert - Compartment Breasts (3:06)
  2. Ceephax Acid Crew - Prelude in 303 Major (3:49)
  3. Legowelt - Lost in the Ghetto (4:16)
  4. Mr. 76ix - Other [Acid Reflux Mix] (5:10)
  5. Kettel - Marliesje (4:49)
thejazzscène
We beginnen met deze tweede acid trip met een lichte beat met daarachter lekkere 303 geluiden. Maar wat merken we? Die eerste zin klopt niet want de beat wordt steeds zwaarder. Wat gebeurt er? Dalen we nu de grond in richting het donkerste acid feest? Ja.

Waar Vibert in het eerste nummer een jam geeft met twee 303's die constant door elkaar weven, gebeurt er in nummer twee iets anders.
We horen een prelude (bijzonder bekend maar kan niet op de naam komen van de componist) in acidvorm.
Denk aan het nummer Legowelt op Stalingrad °2 waar dit eveneens gebeurt.
Hier, met de Ceephax Acid Crew, gaat het niet de donkere tour op, eerder de uptempo tour. Zet je pitch iets hoger en je hebt Ghettotech, Bootybass of hoe ze het nog allemaal noemen. De 303 jam volgt hier dus eveneens.
Next: met Legowelt gaan we eerder het housy parkoer op. Acidhouse is dit met een stevig underground gehalte. Acid met af en toe lekkere percussie.

Aan de andere kant van de plaat slaan we even een andere wereld in; IDM in combinatie met acid.
Het blijkt toch een succes te zijn. Erg leuk nummer. Het acidgehalte is wel minder uitgesproken dan in de vorige nummers.
Het volgende nummer van de bekende Kettel. Een mooi nummer maar ik vind het persoonlijk minder sterk dan zijn trage nummers. Hier gaat hij namelijk iets te snel voor mij. Het nummer blijft wel erg knap. Het is precies een acid werk opgedragen aan Marliesje, zijn eerste liefde. Zo komt het bij mij toch over.
Toppertje binnen de reeks naar mijn zeggen. Mooi werk met verschillende invloeden, werkmethoden en artiesten. Goed voor 4,5*.

avatar van John Doe
Luke's track is wel tof. Lekkere hypnotische acid en goede breakbeats. Ceephax maakt symfonische klassieke muziek met acid geluiden. Wel grappig maar niet geweldig klinkend. Legowelt komt met een hoop gepruts tot een aardige track. Veel lekkere geluiden gooit hij redelijk bij elkaar, maar het klinkt nergens echt overtuigend of uitgekiend. Misschien moet het nog wat groeien. Ik wacht ook met een stem. De twee nummers van de B-kant klinken zeer solide. Dat blijkt meestal een understatement voor de kwaliteit als ik dat zeg (is me onderhand gaan opvallen). Beide nummers doen aan aphex twin denken in de behandeling van de melodieën. De EP is wel de moeite waard omdat het merendeel goed is.

*edit* die track van Legowelt groeit al iets.

avatar van John Doe
Het doet een beetje een Phuture nummer na, maar dan met een hoge Legowelt synth erdoorheen. Grappig contrast geeft dat. Kettel laat zien hoe lief acid kan klinken. Ik zet in op 3.5* maar dat kan zeker een 4 worden als nummer 2 en 3 een beetje beter gaan klinken.

thejazzscène
Oh, nee dat vind ik niet eigelijk. Het is volgens mij toch iets meer variatie dat hier gebracht wordt. Meer gericht op de experimentele kant van de acid. Een vraag die achter dit werk gesteld zou kunnen zijn is bijvoorbeeld; "wat kan ik allemaal doen met 303-geluiden?".
Een hele luisterervaring vind ik het.

thejazzscène
Dat nummer van Ceephax Acid heeft hij ook gedraaid op dour. Het was er een variatie op. Schitterend om dat uit zulke boxen te horen.