Scritti Politti - Cupid & Psyche 85 (1985)

Label: Virgin

1. The Word Girl (4:24)
  2. Small Talk (3:39)
  3. Absolute (4:25)
  4. A Little Knowledge (5:02)
  5. Don't Work That Hard (4:00)
  6. Perfect Way (4:44)
  7. Lover to Fall (4:13)
  8. Wood Beez (Pray Like Aretha Franklin) (4:48)
  9. Hypnotize (3:34)
  10. Flesh & Blood * (5:36)
  11. Absolute [Version] * (6:11)
  12. Wood Beez (Pray Like Arethe Franklin) [Version] * (5:56)
  13. Hypnotize [Version] * (6:35)
Hier heb ik altijd enorm om moeten lachen. Absolute vond ik op zich nog wel een lekker nummer, maar die nichtenstem van die zanger.... tenenkrommend eigenlijk.

avatar van Kos
Kos
The Word Girl vond ik vroeger wel een leuk liedje .

avatar van andré
Dit is gewoon een prima 'no-nonsense' album hoor. Heerlijke 80's-pop waar echt niets mis mee is. En die nichtenstem, ach alsof stemmen van pakweg Chris Martin en Thom Yorke zo hetero zijn Het schijnt trouwens dat Scritti Politti hiervoor hele andere muziek maakten, een soort politiek getinte new-wave ofzoiets.

Google rept zelfs over punk. Daar kan ik me dus niets bij voorstellen.

avatar van Jan Wessels
Absolute is het nummer wat me dit album deed kopen. Nu, zo'n 21 jaar later, blijft dit een intrigerende plaat. In mijn ogen een onderschat album. 4,0

avatar van glennton
deze plaat heeft mij destijds(1985/86) zeer beïnvloed wat betreft ritmes en synthesizersounds, de beats en sounds(bassynth geluiden)vond en vind ik nog steeds waanzinnig lekker klinken, voor mij een openbaring hoe creatief om te gaan met synths en ritmes,vooral het feit dat er gedurft net voor of net na de tel de beat wordt ingezet om zodoende een lekker zwingend,pakkend nummer te maken. Voor mij persoonlijk een klassieker qua sounds en ritmes. Tja die stem, die vind ik na een paar nummers dus helaas vervelen, Green Gartside's stem(falset of kopstem)is beslist herkenbaar maar gaat mij op den duur tegenstaan.

4,5 ster

fredpit
Kwalitatief hoor ik dat het in orde is....maar die stem?

Punk hoor ik er niet in terug; ik weet wel dat er in de begin periode gebruik werd gemaakt van reggae invloeden en dat de band best wel artistiek klonk, ging pas later de pop kant op. de zang was toen ook nog niet zo hoog. Best een aardig bandje.

avatar van monique
goed album,en ik vind ''absolute'' 1 van de betere platen van de jaren 80

avatar van Madonna
...."Oooooh and i love you" dat deuntje blijft heel lang in je hoofd zitten. Vond ik toen erg leuk hoor.

-3-

avatar van Youri
Absolute is een echte 80's klassieker. Dit doet mij altijd terugdenken aan mijn eerste verkering, het schoolplein de dansavonden. Ik was toen 14. The word girl en WQood Beez zijn ook erg ritme gevoelig. Lekekre sound om op te dansen. Zijn stem blijft apart maar past prima in de bijbehorende muziek.

avatar van DJFreez
Jan Wessels schreef:
In mijn ogen een onderschat album. 4,0

Absoluut [sic] mee eens! Een briljante combinatie van synth pop, soul en (dub) reggae.

Kos schreef:
The Word Girl vond ik vroeger wel een leuk liedje .

Ik blijf dat een topnummer vinden, echt geweldig!

Kan iemand me trouwens uit de brand helpen met het "aah ooh I" uit "Wood Beez"? Het doet me denken aan een ander nummer uit de jaren '80, ik kan er alleen maar niet op komen welke... ??

avatar van Snakeskin
de tekstschrijver schijnt een heel intelligente man te zijn. Een gegeven dat zich niet laat vertalen naar 10 tien leuke liedjes, daar komt dus kennelijk meer bij kijken. Absolute is wat mij betreft het prijsnummer dat simpel, recht toe recht aan voordreunt en hard, heel hard afgespeeld dient te worden.

Absolute en The Word Girl verdienen een groot applaus en Cupid & Psyche is een van de mooiste LP's van 1985.

Pieter Paal
sebas schreef:

Het album dat hierna kwam, was op een paar songs na voor mij een enorme teleurstelling. Dit is Green's beste album!

avatar van reptile71
Ik had zojuist deze plaat opstaan, vraagt mijn dochter van 3 bij het nummer Don't Work That Hard: "Is dit Michael Jackson?"

Ik zei van niet en zij zei van wel want ze hoorde dat die stem Michael Jackson was. Geef haar eens ongelijk! haha...

avatar van Mjuman
Wat een toeval ik draaide 'em ook net, maar bij mij heeft ie niet het einde gehaald. Het ging me toch vervelen. En idd Scritti Politi is ooit begonnen min of meer - in de vorm van een collectief - als punkband, agit-prop style (Skank Bloc Boologna e.p.)en daarnaar verwijst ook de naam ("politieke geschriften").

Je moet het niet te veel en te lang draaien, want dan druipt de honig van de draaitafel, zo mierzoet is het.

avatar van omani
Ik heb ooit gelezen dat het een ambachtelijke monsterklus is geweest om dit album te produceren. Als je je indenkt dat er toen nog letterlijk geknipt en geplakt werd in de opname tape. Tegenwoordig doen we dat op de computer met een paar klikken. Luister maar eens naar de diverse muziekale lijnen (bv intro small talk). Voortdurend wordt de melodie overgenomen door een andere sound. En helemaal strak! Respect.

avatar van lennon
Vond dit destijds een heel lekkere LP (omdat mijn zus m had hoorde ik m vaak zat) maar later heb ik de cd aangeschaft, en toen vond ik eigenlijk alleen nog de singles heel erg interessant.

Heb me altijd afgevraagd of die Greene (zo heet ie toch?) zijn stem ook live zo klonk.

avatar van The Voice
In de jaren '80 heb ik met dit album kennis gemaakt dankzij m'n broer. Die draaide het album werkelijk grijs. Jaren later heb ik zelf de cd gekocht.

De beats, ritmes en synthesizerriedeltjes maken dit een heel aangenaam album om te beluisteren. De stem van Green is heel typerend en tenminste niet zo 13 in een dozijn. Toppers vind ik vooral The Word Girl, Absolute en Perfect Way.

Samen met de opvolger Provision twee heerlijke 80's-albums.

avatar van perrospicados
Ben heel benieuwd hoe het zou zijn als dit album opnieuw geproduceerd zou worden of als onderdelen in een lekkere vette techno mix zouden worden opgenomen.
Ik genoot er toendertijd wel van en ook nu vind ik het wel een lekkere zaterdagochtend cd

paranoidandroid
reptile71 schreef:

ja ik moest ook meteen aan jackson denken. alleen vind ik dit muzikaal een stuk prettiger. lekker cheesy 80's, maar stiekem toch goed.

avatar van monique
Absolute blijft een geweldig nummer

avatar van dazzler
glennton schreef:

4,5 ster

Mooi mooi. Ik ken de plaat niet volledig meer (uit vage herinngering).
Ik heb me altijd afgevraagd wie er wat zinnigs kon over zeggen.

En kijk ...

Ik heb laatst met deze verzamelaar in mijn handen gestaan.
Scritti Politti - Absolute (2011)

Biedt hij een goed overzicht van hun carrière?

avatar van Mjuman
dazzler schreef:
En kijk ...

Ik heb laatste met deze verzamelaar in mijn handen gestaan.
Scritti Politti - Absolute (2011)

Biedt hij een goed overzicht van hun carrière?

In een notendop: "ja"

Heb de eerste drie albums, maar die bevatten - vooropgesteld dat ik daarover weinig zinnigs kan zeggen - te veel 'bagger' imo om de lp's in hun geheel draaibaar te laten zijn. Voor Scritti Politti geldt (muv debuut): hoe eerder, hoe beter - idem hoe minder zang, hoe ...

avatar van Rinus
Deze heb ik op vinyl, ooit gekocht toen die uitkwam. Mooi geproduceerd, en een leuke popplaat. Stonden wel wat singles op.

avatar van Marty McFly
Rinus schreef:
Mooi geproduceerd, en een leuke popplaat. Stonden wel wat singles op.

Is dat een bezwaar?

avatar van Jan Wessels
Wel wat singles? Ik denk toch zeker wel vijf

Erg leuk dat er ook een paar bonustracks op staan (nou ja, vergeleken met de oorspronkelijke vinylversie dan). Vooral de tweede versie van Absolute is geweldig leuk, was dat niet een track van de maxi single indertijd?

Zo fout dat het goed is. Gisteren gezien op een klein festivalletje. Is een beetje een vergeten band maar de nummers hebben een geweldige 80s vibe...

Ooit aangeschaft om 'absolute' wat ik nog steeds een geweldig nummer vind.De rest kon me niet bekoren.

avatar van Von Helsing
Wijlen Ernst Happel zou aan één woord genoeg hebben om deze band te omschrijven: "'Scheisse".

In de jaren '80 een hekel aan deze gladde jongens en mijn standpunt blijft gehandhaafd.

avatar van Pinsnider
Nog nooit de hele plaat geluisterd, maar voor een eurootje ligt hij dan nu toch eindelijk na36 jaar op de draaitafel. Als je nou toch één plaat zou mogen noemen die de jaren '80 typeert, zou ik -na het draaien van deze- meteen weten welke ik zou noemen. Ben er nog niet helemaal over uit, maar ik vind hem in ieder geval veel leuker en avontuurlijker dan het verschrikkelijke Climie Fischer, maar een pakmbeet A-Ha, Duran Duran of Talk Talk is het ook zeer zeker niet!!!! Absolute is dan weer wel absoluut (sorry) een pareltje.