Deep Purple - Machine Head (1972)

Label: Purple

1. Highway Star (6:08)
  2. Maybe I'm a Leo (4:52)
  3. Pictures of Home (5:08)
  4. Never Before (4:00)
  5. Smoke on the Water (5:42)
  6. Lazy (7:24)
  7. Space Truckin' (4:35)
  8. Highway Star [1997 Remix] * (6:40)
  9. Maybe I'm a Leo [1997 Remix] * (5:26)
  10. Pictures of Home [1997 Remix] * (5:21)
  11. Never Before [1997 Remix] * (3:59)
  12. Smoke on the Water [1997 Remix] * (6:18)
  13. Lazy [1997 Remix] * (7:33)
  14. Space Truckin' [1997 Remix] * (4:42)
  15. When a Blind Man Cries [1997 Remix] * (3:32)
  16. When a Blind Man Cries * (3:32)
  17. Maybe I'm a Leo [Quadrophonic Mix] * (5:00)
  18. Lazy [Quadrophonic Mix] * (6:57)
avatar van gigage
Black Night altijd al een draak van een song gevonden, die hoeft niet meer in een setlist wat mij betreft.

avatar van Hans Brouwer
Ernie schreef:
Graspop binnen 3 dagen en eerlijk gezegd kijk ik enorm uit naar Deep Purple.
En Ernie, ben je nog naar Graspop geweest en zo ja, heb je Deep Purple zien optreden? 'k Ben oprecht benieuwd wat je er van vond en welke nummers mijn 5 helden ten gehore hebben gebracht....

avatar van Ernie
Alle dagen naar graspop geweest Hans Brouwer en Deep Purple was heel goed.

Veel nummers van deze Machine Head ook.
Beginnen met Highway star en Pictures of Home was duidelijk een goede zet
Ze klonken heel zuiver en het speelplezier druipte van hen af. Wel met een andere gitarist dan normaal heb ik achteraf begrepen. Mooie intermezzos en het geluid was prachtig. Sowieso hadden de oudere bands het beste geluid. Ook The Scorpions klonken prachtig ondanks dat ik maar weinig van hen ken.
Space Truckin en Smoke on the water waren perfectie. 1 song van Whoosh (2020) ook vertelde iemand mij. Volgende keer kijk ik opnieuw

En afgesloten met Black Night gigage
Een persoonlijk hoogtepunt haha

avatar van Hans Brouwer
Ernie schreef:
Alle dagen naar graspop geweest Hans Brouwer en Deep Purple was heel goed. Veel nummers van deze Machine Head ook.
Beginnen met Highway star en Pictures of Home was duidelijk een goede zet
Ze klonken heel zuiver en het speelplezier druipte van hen af.
Dank voor je reactie Ernie! Goed om te lezen dat je hebt genoten van het optreden van Deep Purple! Een volgende keer hoop ik er ook weer bij te zijn.

avatar van Ketwiezel
Goeie plaat, droge basic sound met niet al teveel poespas. Met name de b-kant vind Ketwiezel wel erg goed te pruimen. Wat de a-kant betreft: het nummer Never Before had (wat Ketwiezel betreft) verruild mogen worden met When a Blind Man Cries.
Mooie gitaarsound van Blechmoor!

avatar van Dirkrocker
Blijft en geweldige plaat dit. Vooral highway star, lazy en space truckin. Die blijven zeker mijn favoriet. Moet wel eerlijk bekennen dat ik soms moeite heb om Smoke on the water niet door te spoelen

avatar van Barney Rubble
'Machine Head' is een droog, rechtlijnig hardrockalbum. Dat is geenszins bezwaarlijk! De ijzersterke interactie tussen de heren komt hierdoor beter uit de verf. Elke riff lijkt zodoende 's werelds gaafste riff. Elke drumfill verhoogt bovendien de spanning en ook de toetsen scheuren gevaarlijk voortwaarts. De zang van Ian Gillian klinkt desalniettemin ietwat stoïcijns. Hij speelt hier de klassieke actieheld die zich onberoerd toont door het (instrumentale) geweld om hem heen. Het resultaat is muziek vol met snelheid en sensatie . Zo'n 50 jaar later heeft het weinig van zijn kracht verloren; zelfs het welbekende Smoke on the Water wekt geen wrevel op. 'Machine Head' lijkt daardoor de staalkaart te zijn waarvan menig hardrock en metalband handig gebruik heeft gemaakt. Kortom, een enorme aangename plaat ; hoewel ik een voorkeur heb voor het uitbundigere spel op In Rock.

avatar van metalfist
Eerlijk gezegd, van alle Deep Purple albums ken ik enkel maar Made in Japan echt ten goede. Best wel grote fan van dat album eigenlijk en het verraste me dat ik verder niets van de heren in huis heb. Het is natuurlijk een groep met (heel) veel verschillende gezichten en vandaar dus maar eens begonnen bij wat misschien wel hun bekendste (?) plaat is: Machine Head! Een album dat voor mij vooral gekend is vanwege Smoke on the Water en dat is nu toevallig wel een nummer dat ik simpelweg te vaak heb gehoord in mijn reeds 32-jarig bestaan op deze aardbodem. Het helpt ook niet dat mijn broer dagenlang dat nummer op gitaar heeft zitten te oefenen en niet verder geraakte dan die kenmerkende intro. Verder een aantal nummers die ik reeds ken vanuit Made in Japan en die in de studioversie ook gewoon erg lekker klinken. Dan denk ik aan zo'n Space Truckin' en al zeker aan het fenomenale Highway Star. Je kan je geen betere opener voorstellen, maar wat misschien nog het meest opvallende is: het beste nummer van Machine Head staat origineel zelfs niet op de plaat? Welke idioot heeft ooit besloten dat het ingetogen en tegelijkertijd door merg en been gaande When a Blind Man Cries een simpele B-kant moest zijn die zelfs geen plaats kreeg op het album? Neen, dan had Never Before (de A-kant van de single) gerust gewisseld mogen worden voor When a Blind Man Cries. Ik ben dus licht enthousiast, maar punt is wel dat nummers als Maybe I'm a Leo, Pictures of Home en Never Before toch wat minder goed binnenkomen in vergelijking met de rest van het album. Zo'n Maybe I'm a Leo (met zijn stuwende solo in het midden) klinkt goed, maar het blijft allemaal net wat minder hangen als ik eerlijk ben. Als volgende album ga ik In Rock maar eens proberen, qua legendarische albumhoezen heeft die alvast een streepje voor.

avatar van Mr. Rock
metalfist schreef:

Die idioot was Ritchie Blackmore . Hij had een afkeer van het nummer, waarom weet ik niet precies. Purple is het ook pas live gaan spelen vanaf midden jaren 90, na Blackmores vertrek.

avatar van metalfist
Zelfs steengoede gitaristen kunnen dus idioten zijn