America - Silent Letter (1979)

Label: Capitol

1. Only Game in Town (4:16)
  2. All Around (3:17)
  7. All Night (3:13)
  8. No Fortune (3:18)
  9. All My Life (3:06)
  10. One Morning (2:15)
  11. High in the City (2:56)
leuke cd niet de allersterkste

Met de albums Hideaway en Harbor vond ik het met America al een beetje bergafwaarts gaan.
Het was allemaal niet meer zo avontuurlijk als albums zoals Homecoming, Hat Trick en Holiday. Na Hearts werd History uitgebracht, een compilatie met hun grootste Amerikaanse hits. In Nederland is America nooit zo groot geweest en de hits zijn hier op een hand te tellen.
Silent Letter was hun eerste album voor Capitol en begint sterk met Only Game in Town, maar ontpopt zich verder als een zoete brij met af en toe een lichtpuntje.
De latere albums View From The Ground en Your Move vind ik wat beter, maar Perspective is mij wat te gladjes geproduceerd.

avatar van Madjack71
Na het vertrek van Dan Peek en een aantal wat matige albums in de vorm van Hideaway en Harbor, hadden de overgebleven bandleden Beckley & Bunnell toch wel iets goed te maken. Silent Letter hinkt een beetje op twee gedachtes. Aan de ene kant de wat vlottere rock getinte nummers zoals opener Only Game in Town, maar de zoetheid zit niet ver van het glazuur. All my Life is daar o.a. een goed voorbeeld van, de strijkers, blazers zijn prominent aanwezig. Toch is het i.c.m. de rest van het album wel aardig te hebben. Het beste komt in het begin vooral voorbij, waar wat van de oude spirit van America terug te horen is. Tegen het eind komt er met One Morning weer die heerlijke akoestische vibe voorbij, die m.i. iets te weinig door het hele album zweeft. Toch is dit een prettig album om naar te luisteren.

avatar van milesdavisjr
Hoewel ik het oeuvre van America niet heel hoogstaand vind - te weinig avontuur en afwisseling wat mij betreft - bevalt dit plaatje mij uitstekend. Het vertrek van Peek is niet echt terug te horen. Er zijn inmiddels wel wat meer invloeden in de muziek geslopen wat je kunt typeren als eind jaren 70; een vollere productie, hier en daar een saxofoon, veel gebruik van strijkers en ook de keyboard maakt meer uren. Meer pop dan folk maar wel meer afwisseling en dat siert het duo.
Hoewel de eerste platen van de band over het algemeen hoger aangeslagen worden dan de latere albums vermaak ik mij wel degelijk met deze worp. Gevalletje; lage verwachtingen en beter dan gehoopt. Hoewel zeker geen klassieker vind ik de meeste songs fraai gearrangeerd zoals afsluiter High in the City en voorganger One Morning doet niet onder voor het werk uit begin jaren 70 van de band. Kortom, fijn plaatje.