Pete Namlook & Klaus Schulze - The Dark Side of the Moog 6 (1997)

Duitsland
Electronic
Label: Fax +49-69/450464

1. The Final DAT Part I (7:55)
  2. The Final DAT Part II (7:09)
  3. The Final DAT Part III (4:41)
  4. The Final DAT Part IV (9:41)
  5. The Final DAT Part V (24:09)
  6. The Final DAT Part VI (10:41)
avatar van Gerards Dream
Met fraaie ingetogen tonen begint dit deel uit The Dark Side of the Moog. De eerste paar tonen doen denken of ik een grote kerk binnen ga en de organist het orgel opwarmt voor het grote werk. Op de achtergrond hoor ik iemand praten waardoor ik het gevoel krijg of ik uileg krijg over wat de organist doet. Het heeft wel een boeiende sfeer. Part II begint met eer rustig ritme wat me aan rustig wandelen doet denken. Best prettig dus en de lange lijnen uit de electronica-winkel luisteren goed weg. Dit alles loopt mooi door in part III tot dat er wat meer tempo inkomt en heerlijk verhalende tonen uit de toetsen zijn te horen. Later zijn er wat klanken te horen die aan de industrie doen denk, maar wel in de positieve zin van het woord. Hierdoor is deze track gevoelsmatig te kort.

Part IV begint wat zoekend en is op sommige plaatsen wat stil. Het ritme wat er op te horen is goed te noemen en het laag is om door een ringetje te halen. Wat later is op deze compositie een boodschap te horen op een heerlijk ritme. Een mooi afwisselend deel waar ook gitaar op te horen wat mij een beetje doet denken aan Manuel Göttsching. Het hoofdgerecht, part V, begint een tikje experimenteel, maar zodra de heren op gang zijn krijg ik het gevoel er gaat wat gebeuren. En dat is zo. In mijn fantasie zie ik een mooi landschap aan me voorbij treken. Even een moment van verstilling en dan opnieuw dat gevoel of een landschap aan me voorbij trekt. Dit is wat electronisch muziek zo fijn maakt om na de luisteren. Gevoelsmatig ben ik dan ook los van de grond, daarnaast doet het me denken aan een moderne versie van Timewind. En na zoiets moois moet wel iets goed volgen. Dit alles heeft Part VI zeker in huis. Een mooi statig begin, even iets zoekends en dan een beat die spannend in het gehoor ligt. Even is daar een moment om adem te halen, maar daar is opnieuw die opbouwende spanning. Erg lekker allemaal.

Met andere woorden dit zesde deel uit de serie is een heel behoorlijk album wat duidelijk laat horen dat de twee invalshoeken van Namlook en Schulze elkaar mooi kunnen aanvullen.