Gorki - Het Beste van Live (2003)

Alternatieve titel: Live

Belgiƫ
Label: Lipstick Notes

1. Red Mijn Ziel Vooral (4:41)
  2. Zal Ik het Ooit Begrijpen (4:09)
  3. Dat Vind Ik Lekker (3:07)
  4. Ons Brave Wonderkind (4:04)
  5. De Olifant Is Grijs (4:04)
  6. Ooit Was Ik een Soldaat (4:11)
  7. Vooruitgang (4:16)
  8. Mijn Strijd Gaat Door (4:16)
  9. Punk Is Dood (4:44)
  10. Wie Zal Er voor de Kinderen Zorgen (4:16)
  11. Tijdbom (4:22)
  12. Broeders en Zusters (6:31)
  13. Mia (5:39)

met Flip Kowlier

avatar van Savant
Zomaar te koop voor 2 tientjes en dan krijg je er ook nog een dvd bij die is volgestouwd met allerlei Gorki lekkers, waaronder natuurlijk de live registratie. Perfecte instapper voor de ongelukkige leken onder jullie. Maar ook voor de gevorderde Gorki kenner een niet te versmaden delicatesse.
Nooit spijt van gehad en altijd goed voor een glimlach van bizarre herkenning. Niemand laat de werkelijkheid zo mooi rimpelen als Luc de Vos en dan wel zodanig dat je het niet hoeft te begrijpen om het toch te snappen.

Jullie voelen hem al aankomen. Op naar de CD dealer. In rijen voor de deur. Voordat het te laat is en het ding niet meer geperst wordt.

avatar van Zandkuiken
Fenomenaal live-album van de groep rond Luc de Vos. Hoewel ik er vandaag de dag niet zo vaak meer naar luister, heb ik deze plaat werkelijk kapot gedraaid. De leidraad doorheen deze CD is uiteraard de prachtige, hese stem van de Gentse zanger.
Het begint meteen fantastisch met een rustigere uitvoering van het mooie Red Mijn Ziel Vooral.
Zal Ik Het Ooit Begrijpen is nog een pak intenser dan op het album Vooruitgang dankzij het typische gitaargeluid van Geoffrey Burton. Wat een onverwoestbaar nummer blijft dit toch.
Op Dat Vind Ik Lekker en Ons Brave Wonderkind zijn voormalige Evil Superstars Mauro Pawlowski en Tim Vanhamel van de partij en dit resulteert in een extra rockinjectie. Cool!
De Olifant Is Grijs neemt wat gas terug en het resultaat is een kippenvelnummer van de bovenste plank.
Dan volgt live-favoriet Ooit Was Ik Een Soldaat, dat al te horen was op Boterhammen. De ludieke tekstaanpassing maakt het nummer niet minder ontroerend!
Vooruitgang, nooit echt een persoonlijke favoriet, weet mijn aandacht vast te houden, maar doet ook niet veel meer dan dat.
De uitvoering van Mijn Strijd Gaat Door verschilt niet radicaal van de studio-versie en daar ben ik erg blij om.
De kale versies van Wie Zal Er Voor De Kinderen Zorgen en Tijdbom zijn werkelijk hartverscheurend mooi en voor mij persoonlijk de hoogtepunten van deze Het Beste Van Gorki Live. De finale van Tijdbom weet humor te combineren met ontroering: straf!
Ook Broeders En Zusters klinkt live iets warmer dan op Monstertje.
Afsluiten doet Mia, misschien wel het allermooiste nummer dat ik ken. Ik ben altijd blij om dit lied in alternatieve uitvoeringen te horen, en deze versie (met Flip Kowlier in een hoofdrol) weet me dan ook geweldig te bekoren.
Ik weet niet of er meerdere uitgaven van deze plaat in omloop zijn, maar de volgorde van de nummers is op mijn exemplaar in ieder geval anders.

EVANSHEWSON
Mia wordt algemeen beschouwd als hun klassieker buiten categorie.
Maar "Ooit Was Ik Een Soldaat" moet daar volgens mij voor geen milimiter voor onderdoen, echt niet. Wàt is dàt een verschrikkelijk mooi lied!

****1/2 En lang leve de prettig gestoorde Luc De Vos!

avatar van Bert Wasbeer
Om maar even aan te geven hoe ontzettend Nederland Luc de Vos niet begrijpt: ik kon deze cd+dvd (die ontzettend goed gevuld is, vooral de aflevering van Lola da musica was een leuke extra) kopen bij de mediamarkt voor een euro.

Los
1 euro? Hmmm. Zou bijna dan de voorraad opkopen en lukraak in een winkelstraat uitdelen.
Het vlot niet met Nederland en vlaamse bands. Maar ja, wij hebben natuurlijk weer Frans Bauer, Weber en Peter Beense. Je kan niet alles hebben ten slotte.
Toch blijf ik het zonde vinden,want het is een groot gemist.
Deze plaat, maar vooral de dvd, is 1 van mijn favorieten. Ze weten het in kleine bezetting toch boeiend te houden, niet in de laatste plaats door Luc de Vos' presentatie. Gorki from Belgium, baby! Lets go...