Toad the Wet Sprocket - Fear (1991)

Label: Columbia

1. Walk on the Ocean (3:00)
  2. Is It for Me (3:25)
  3. Butterflies (4:26)
  4. Nightingale Song (2:03)
  5. Hold Her Down (3:07)
  6. Pray Your Gods (5:04)
  7. Before You Were Born (3:44)
  8. Something to Say (4:03)
  9. In My Ear (3:10)
  10. All I Want (3:18)
  11. Stories I Tell (5:35)
  12. I Will Not Take These Things for Granted (5:45)
avatar van T.O.
Dat eerste nummer blijft mooi.

avatar van Casartelli
Casartelli (moderator)
T.O. schreef:

Dat eerste nummer blijft mooi.

Zekers.
Verder is 't aardige achtergrondmuziek, maar mij een beetje te braaf en te eentonig. 3*

avatar van Gert P
Heb hem net weer opstaan en blijft een mooie plaat met af en toe iets hardere nummers zoals stories to tell.
Wel lekkere muziek als je aan het wek bent.

avatar van itbites
Goede CD. Walk on the Ocean en All I Want waren natuurlijk (bescheiden) hits en zijn ook inderdaad hele goede nummers.

"Braaf en eentonig" is voor mij een iets te negatieve manier om het aan te duiden, want tussen de nummers onderling zit juist veel variatie en tsja.... wat is braaf? Pray Your Gods is voor mij bijvoorbeeld een sereen pareltje en behoort zelfs tot één van mijn all-time favoriete nummers.

Okee, ook wat mindere nummers (In My Ear en Butterflies kunnen me wat minder bekoren), maar de reeds genoemde nummers, Something to Say en de afsluitende twee nummers zijn klasse en trekken deze CD als geheel ruimschoots over de streep.

avatar van Casartelli
Casartelli (moderator)
itbites schreef:

Ik ben inmiddels ook wat teruggekomen van die kwalificatie.

Naast de al genoemde nummers vind ik Is It For Me ook een behoorlijk genietbare feel-good rocker.

avatar van rkdev
Door de radiohits Walk on the Ocean en All I Want destijds blind dit album gekocht, en daar heb ik nooit spijt van gehad. Sterker nog, ik ben ze daarna blijven volgen en heb alle albums gekocht. Door de eerste kennismaking blijf ik een voorkeur voor deze plaat hebben, al zijn ze allemaal wel erg goed hoor !

avatar van rkdev
Ook dit album van Toad zal ik maar eens een uitgebreide recensie geven, in de hoop de 'slapende muziekliefhebbers' wakker te schudden

Het album begint met het enige nummer dat in Nederland nog steeds airplay krijgt, al is het maar zeer weinig. "Walk on the Ocean" is de bijna perfecte popsong en behoeft denk ik weinig toelichting. De albumversie is overigens iets korter dan de single versie, waar het refrein aan het einde nog eens wordt herhaald.

"Is It for Me" is een typische Toad pop/rock nummer met heerlijke samenzang en catchy refrein. Let ook op de leuke tekst over kwajongens die een 'haunted house' bezoeken.

Op dit album wordt op 2 nummers gebruik gemaakt van een vrouwenstem. In "Butterflies" leidt een vrouwenstem het 'verhaal' in door de setting aan te geven, waarna er een soort duet ontstaat tussen Todd en Glen. Ingenieus nummer met stuwende drums.

"Nightingale Song" is een akoestisch nummer, dat gedreven wordt door een lekkere rif en het nummer wordt verder 'opleukt' met handclaps. Lekker tussendoortje.

"Hold Her Down" is een lekker uptempo country-indie-rocknummer, waarin de stem iets minder zoet klinkt dan in andere nummers. Ook chapeau voor het einde van het nummer, ... pats!

In "Pray Your Gods" komt voor de 2e keer een vrouwenstem om de hoek kijken. Het nummer is een ballad (gitaar en piano) met redelijk monotoon gezongen coupletten en een schitterend refrein, tegen het einde van het nummer opgeleukt met een heldere vrouwenstem, die het een Keltisch karakter geeft. Erg mooi.
Het gitaarwerk in dit nummer doet me wat aan R.E.M. denken.

"Before You Were Born" begint met zang en akoestische gitaar, maar gaat na het eerste refrein over in een typisch Toad pop/rock nummer.

"Something to Say" is een mooi (country-achtig) nummer met schitterende viool erin. Klein en breekbaar. Hartverscheurend mooi.

"You can take me down, to show me your home.
Not the place where you live, but the place where you belong"
... Kippenvel.

Na zo'n tranentrekker is "In my ear" de perfecte 'next step' op dit album. Het is een vrolijke meezinger met lekkere hammond orgel erin. Echte feel good song.

Met "All I Want" begon voor mij het Toad the Wet Sprocket avontuur. Vanaf de eerste keer dat ik dit nummer op de radio hoorde (dus nog voor Walk on the ocean) was ik verkocht. Ook nu, bijna 20 jaar later, heeft het nummer nog niks aan kracht ingeboet. Voor mij een voorbeeld van hoe een popliedje moet klinken.

"Stories I Tell" vind ik een nummer waarin een constante dreiging voelbaar is, die in de 2e helft van het nummer ook losbarst met een geweldige gitaar (die me doet denken aan de live versie van 'Love Is Blindness' van U2).

"I Will Not Take These Things for Granted" is de fantastische afsluiter van dit geweldige album. Het is een nummer dat de luisteraar even in alle rust laat bijkomen van al het moois om vervolgens zijn eigen kracht en schoonheid prijs te geven in een erg mooi slot. Weergaloos.

Zoals al eerder door mij en anderen gepost bij de albums van Toad vind ik het onbegrijpelijk dat deze band zo onbekend is gebleven in ons land. Liefhebbers van bijvoorbeeld R.E.M., Buffalo Tom of Counting Crows raad ik aan eens naar een van de albums van deze band te gaan luisteren.

avatar van LeRoi
Muziek in de beste Beatles-traditie: naast de hierboven genoemde referenties, komen voor mij ook bands als The La's, Crowded House, Housemartins, Wilco, Big Star, Beautiful South, Beta Band, Coldplay, Dodgy, Grapes Of Wrath (!!), Moby Grape, Posies, Starsailor, Snowpatrol, Racoon en Serenes voorbij....

avatar van robbrouwer58
19 jaar na dato nog steeds tijdloze en aansprekende muziek. Staan een aantal hoogstaande nummers op; Stories I tell, geweldig.

Staan nog steeds een paar mooie pareltjes tussen!

avatar van Dibbel
Al 9 jaar niets over gezegd...
Aan de door LeRoi genoemde bands als referentie zou ik nog The Smithereens en Buffalo Tom willen toevoegen, omdat het kan.

Mooie gitaarmuziek met best wel meeslepende melodieen.
De opener Walk On The Ocean (blijft mooi) had airplay en haalde voorjaar 1993 de tipparade.
Jammer dat ze nooit echt zijn doorgebroken. Gaat weer wat meer draaien.

avatar van Outlaw104
Voor mij geen blauwe vinkjes voor de mooie singles Walk on the Ocean en All I Want, maar wel voor Pray Your Gods en beide afsluitende nummers. Bloedmooie gitaarnummers, die me echt inpakken. Na al die jaren is dit nog steeds een prachtalbum in mijn verzameling. Ook de kleuren van de hoescover spatten er af, zie 'm al van veraf in mijn kast staan.

avatar van Guillaume
Nog steeds kan ik genieten van deze band. Stories I Tell is geweldig!