Zangeres Zonder Naam - Kerstfeest Met Mary (1966)

Label: Telstar

1. Zwerver's Kerstnacht (3:56)
  2. 'T Is Kerstmis (3:44)
  3. Vrolijk Kerstfeest (2:05)
  4. Avé Maria (2:26)
  5. Maria's Kind (2:47)
  6. Het Kerstkindje Wilden Ze Zien (3:29)
  7. Stille Nacht, Heilige Nacht (3:14)
  8. Als Klokken in de Nacht Luiden (2:28)
  9. Hij Was Maar 'N Neger (3:07)
  10. De Herdertjes Lagen bij Nachte (2:54)
  11. Hoort Hoe de Kerstklokken Luiden (4:14)
  12. Uren, Dagen, Maanden, Jaren (2:43)
  13. Oh Denneboom (2:11)
  14. Vrede! (2:41)
avatar van Kos
Kos
Hij Was Maar 'N Neger

avatar van Omsk
Zo'n zwarte! Klassiekertje.

De enige kanttekening die ik heb is dat deze plaat eigenlijk 'Mary Christmas' had moeten heten.

heel mooi album

avatar van nlkink
En wie krijgt er op de hoes het grootste cadeau?

avatar van gaucho
Prachtig! Politieke correctheid voordat het mode werd

avatar van Poles Apart
Komt dit album wel uit 1966? Ik zou namelijk zweren dat nummer 13 en 14 odes van Mary zijn geweest aan, respectievelijk, (oud-voetballers) Romano en Regillio.

avatar van Bill Evans
Ik vind dit wel een aparte hoes. Dat Gotische lettertype op een vuurrode achtergrond en Mary die, spierwit geschminkt, een pakje geeft aan een jochie met een donkere huidskleur (Indo trouwens, geen Afrikaan). Dat, samen met de titel van nr. 9 op de plaat, 'Hij Was Maar Een 'N Neger'... Ik zou me toch niet zo op m'n gemak voelen als ik hem was...

avatar van gaucho
Toch nog ff zonder gekheid: ik heb even gegoogled op de tekst van lied nummer 9, maar het lijkt erop dat Mary (& Johnny Hoes, die de tekst schreef) al in 1966 bezig waren met racismebestrijding. Dat plaatst haar in mijn ogen bijna op gelijke voet met pakweg James Brown ('Say it loud, I'm black and I'm proud') en andere activitistische zangers uit die tijd.

Tenminste, zo interpreteer ik de tekst, al lijkt er verschillend over gedacht te worden.
Je moet het wel zien in de context van die tijd, toen het woord 'neger' minder zwaar beladen klonk dan nu. En uiteindelijk heeft het liedje een christelijke boodschap. Maar toch...

“Hij was maar een neger, zo’n zwarte” (kerstlied van Zangeres zonder Naam) – Ewoud Butter - ewoudbutter.wordpress.com

Ik begrijp eruit dat dit zelfs op single is uitgebracht. Wel gedurfd, hoor, zeker voor die tijd. Maar een hit werd het niet, want natuurlijk wilde geen enkel radiostation zijn handen branden aan het refrein...