Liselore Gerritsen - Ik Heb Het Tegen Jou (1978)

Label: CBS

1. Roeland (3:13)
  2. Eendagsvlinder (3:42)
  3. Hoog op de Dijk (3:05)
  4. Mijn Slaapliedje voor Jou (3:47)
  5. Oorlogspopje (2:30)
  6. Als een Vogel Zo Vrij (4:05)
  7. De Boom (2:33)
  8. Blijf bij Me Liefde (4:04)
  9. In Memoriam (4:18)
  10. Een Ster (1:42)
  11. Als Ik van Mijn Land Zing (2:45)
  12. Ik Heb Het Tegen Jou (3:10)
Deze plaat meegenomen uit een 1 euro bak. Ik heb vroeger nog wel meer van Liselore Gerritsen gekocht. Op het moment dat ik mijn Franse vrouw leerde kennen , was ik erg verrast hoe er in Frankrijk met veel respect om wordt gegaan met een cultureel en muzikaal verleden. Ga in een provinciestadje kijken en hun kleine theaters hebben bijna altijd wel een naam van een artiest, vaak natuurlijk wel de wat grotere (Brel. Piaf, Brassens , Ferré , Ferrat).
In Nederlands is dat toch duidelijk wel anders en zeker de wat kleinkunst achtige artiesten uit de jaren 60/70 zijn bijna vergeten.
Ik heb ze geprobeerd te ontdekken, nadat ik met de Franse muziek in aanraking kwam en wel bepaalde overeenkomsten zag en hoorde.
Liselore Gerritsen is een wat mysterieuze artieste, heeft niet zo veel opgenomen, wel veel geschreven. Begonnen met wat cabaret achtige muziek , samen met eerste echtgenoot Paaul van Vliet (PePijn) , ook met een aantal een eigen theatertje gehad, nog opgetreden met Ramses Shaffy. De eerste platen opgenomen met Paul van Vliet, Herman van Veen, de wat latere met haar tweede echtgenoot Ruud Jacobs.
Haar muziek staat echt in het teken van de teksten, die zijn allen van een hoog niveau. Stilistisch prachtig, vaak wat filosofisch en ook wat spiritueel. Teksten die ergens over gaan en verder gaan dan de 'ik hou van jou' riedel en dergelijke. De muziek is echt jaren 70 begeleiding, met orkest en ensemble. Niet altijd mijn stijl, maar ik irriteer er me niet te veel aan, omdat het nog netjes binnen de kaders blijft.
Je moet wel een beetje wennen aan de zang van Liselore, het lijkt wat gemanierd en ze spreekt sommige klanken wel erg nadrukkelijk uit. Verder heeft ze wel een prettige stem.
Een plaat als deze past eigenlijk niet meer in onze tijd, wat gedateerd. Toch als je je best er voor doet heeft het zeker tekstueel toch nog veel te bieden, elke nummer is een gedicht op zich.
Liselore Gerritsen stond duidelijk in de schaduw van Liesbeth List, terwijl Liselore wel alles zelf schreef, maar niet die uitstraling van Liesbeth had.
In deze tijd had je ook wat meer folkachtige kleinkunst artiesten met bepaalde mooie teksten (Elly & Rikkert, Dimitri van Toren, Joost Nuissl) en Boudewijn de Groot ging de protestkant en later de psychedelische kant op. Maar mensen als Liselore Gerritsen, Ramses Shaffy, Lenny Kuhr. Liesbeth List gingen geheel weer een andere richting in, toch wel beïnvloed door het Franse Chanson.
Een paar jaar geleden is Liselore Gerritsen overleden, 83 jaar oud en een klein, maar wel fijne literaire en muzikale erfenis achtergelaten.