Frank Zappa - London Symphony Orchestra (1983)

Avant-Garde
Label: Barking Pumpkin

1. Sad Jane (9:55)
  2. Pedro's Dowry [Large Orchestra Version] (10:26)
  3. Envelopes (4:11)
  4. Mo & Herb's Vacation: First Movement (4:50)
  5. Mo & Herb's Vacation: Second Movement (10:05)
  6. Mo & Herb's Vacation: Third Movement (12:56)
avatar van kaztor
Zo, nu is de discografie van deze meneer zeker weten compleet op deze site!

Sfeervol album, maar de fouten van het orkest die Frank met alle macht probeerde te verbloemen zijn toch duidelijk te horen.

Joy
ken deze niet

verlengde van strictly genteel?

avatar van kaztor
Nee, dit is het eerste deel van de London Symphony Orchestra opnames uit, ik geloof, 1982. Er ging een hoop mis bij de opnames en Zappa was bijlange na niet tevreden over het eindresultaat. Hij wilde het toch uitgeven en heeft een hoop studiotrucage moeten doen om tot een bevredigend resultaat te komen. Het orkest was bij vlagen ongeïnteresseerd en/of strontlazerus (er was een pub in de buurt).

Dit is samen met het 2de deel op een 2cd verschenen in iets gewijzigde vorm. (Vol. 2 zie hier: http://www.musicmeter.nl/album/93818 )
Een hele zit, maar zeer interessant en bij vlagen wonderschoon.

avatar van citizen
Ah. Ook lezer van The Real Frank Zappa Book, kaztor?
Het is overigens waar dat dit werk niet al te best is uitgevoerd op deze CD. Maar dat ligt niet aan de 'bolletjes', zoals Zappa ze noemt.
Vandaar toch 4 sterren.

avatar van kaztor
Jazeker , maar het staat ook uitvoerig in de liner notes.

avatar van citizen
Tja, die had ik dan nog niet gelezen...the 'human element' remains intact...hahaha

avatar van ricardo
kaztor schreef:

Dit is samen met het 2de deel op een 2cd verschenen in iets gewijzigde vorm. (Vol. 2 zie hier: Frank Zappa - London Symphony Orchestra Vol. 2 (1987) )
Een hele zit, maar zeer interessant en bij vlagen wonderschoon.
Die 2 cd set heb ik vorige week gekocht met beide delen van het symphonie orkest samen met Zappa, een deel uit 1983, en een deel uit 1987 die beiden hier op mu.me staan. Ik heb beide cd's even beluisterd, maar halverwege maar afgezet. Ik draaide ze in de auto, en daar lijkt dit album mij nou niet echt geschikt voor, was gewoon even schieuwnierig hoe dit album zou klinken. Deze lijkt me uitermate geschikt om op een late avond met een wijntje erbij eens lekker op mijn gemak te gaan beluisteren. De eerste indruk is een goede, maar het lijkt mij ook wel wat een eentonig album met veel dezelfde passages en herhalingen. Maar nogmaals dit is vast iets voor als je een keer geen haast hebt en in alle tijd en rust dit eens lekker op je gemakje kan gaan beluisteren.

avatar van Maartenn
Maartenn (crew)
Deze eerste versie van LSO heb ik al tijden in de kast, maar tot mijn verbazing zag ik dat ik er nog niet eens op had gestemd. Bij dezen dan.

Het is, net als de LSO die hierna komt, niet een extreme hoogvlieger, maar zo op z'n tijd toch lekker om naar te luisteren. Niemand kan natuurlijk beter muzikanten uitzoeken om zijn werk beter te spelen dan Zappa zelf, maar het LSO geeft hier een leuke interpretatie op.

3.5*

avatar van ricardo
Dit plaatje moet je echt van houden. Het klinkt als je ervoor in de stemming bent erg goed, en die spookhuisachtige film geluiden vind ik het mooist voor op de late avond om eens af te spelen.

avatar van vigil
Ik snap dat niet iedereen dit werkje kan waarderen maar ik vind het best mooi eigenlijk.

Stijn_Slayer
Ik ben het eens met kaztor. Dit orkest doet Zappa tekort, en hij had dan ook alle reden om ontevreden te zijn.

Enigszins verbazingwekkend dat een perfectionist als Zappa dit toch uitbracht, hoewel het uiteindelijk van acceptabel niveau is. Als je door de fouten en slordigheden heen kunt luisteren zijn er wel schitterende passages te vinden. De tweede helft van 'Envelopes' bijvoorbeeld.

avatar van Sir Spamalot
“Ai, ai, ai.”

Kenner van klassieke muziek ben ik niet , occasionele liefhebber ben ik wel. Frank Zappa is een componist en muzikant, genres hebben weinig invloed op hem, zijn vrijheid en experimenteerdrift was hem dierbaarder dan het beklemmende hokjesdenken.

Ik houd hier niet zo van wegens het ontbreken van aanknopingspunten en herkenbare melodielijnen, waar zijn de klassieke bewegingen en climaxen? Ik had andere verwachtingen. Envelopes vind ik nog het beste.

avatar van saxotoon
Toch goed om te weten dat er ondertussen legio klassieke muzikanten/orkesten zijn die wél in staat zijn om Frank's klassieke werken correct en mooi uit te voeren. Maar het blijft lekker om dit van tijd tot tijd op een rustig moment in huis op de draaitafel te leggen en me mee te laten voeren in deze muzikale tuin.