Dana Gillespie - Weren't Born a Man (1973)

Label: RCA

1. Stardom Road Parts I & II (7:02)
  2. What Memories We Make (4:55)
  3. Dizzy Heights (3:28)
  4. Andy Warhol (2:56)
  5. Backed a Loser (3:58)
  6. Weren't Born a Man (3:58)
  7. Mother, Don't Be Frightened (4:07)
  8. All Cut Up on You (4:06)
  9. Eternal Showman (3:18)
  10. All Gone (4:48)
Joy
geen id wat ik bij deze plaat moet zeggen, toch een poging

ik heb hem ooit gekocht op vinyl vanwege de hoes en de naam

de naam heeft iig niets te maken met die ene jazzlegende, ze is een oostenrijkse dochter van een baron

ze heeft een prachtige stem om te beginnen

muzikaal is het wat zoetsappig, beetje vanalles wat, langzame nummer,s maar ook en stevig potje blues komt voorbij, die me doet denken aan can you get that van funkadlic, misschien vergezocht

het zijn over de linie gezien tragische nummers die gaan over de zoete en bittere smaak van de liefde, tragiek, in een jaren 70 sausje van folklore instrumenten, ondersteund door bluesy gitaren bij wijle, die me weer doen denken aan de stones

geproduceerd door david bowie, al weet ik niet wat de toegevoegde waarde ervan is

wellicht was het voor bowie een producersexperiment, of vond hij deze dame juist heel boeiend dat hij tot produceren besloot

feit is dat deze ondeugende dame al zeker 40 jaar meedraait, en nog steeds optreed, hetzij in een iets andere outfit als de hoes doet vertellen

het plaatje lijkt mij nauwelijks bekend bij publiek, een vergeten niemanddalletje, toch, na dat ik hem weer gedraaid heb koester ik hem stiekum, een combi van haar verschijning en haar stem is de oorzaak

voorlopig een 2 voor kant 1, omdat ik kant b nog niet echt ken

avatar van reptile71
Joy schreef:

Die info klopt niet. Alleen Andy Warhol en Mother, Don't Be Frightened zijn door Bowie en Mick Ronson geproduceerd. Dat staat in elk geval op de LP. De rest is door haar zelf geproduceerd samen met Robin Cable. De meeste nummers heeft ze ook zelf geschreven. Andy Warhol is natuurlijk de Bowie cover en gezien MainMan er ook achter zit is deze dame misschien ontdekt door Bowie of diens toenmalige manager.

De hoes bevestigt in elk geval de albumtitel. De stem klinkt best lekker. Verder kan ik er nog weinig over zeggen, maar slecht vind ik het niet.