Chino XL & Playalitical - Something Sacred (2008)

Label: Illuminated

1. Always Has Been, Always Will Be (0:26)
  2. Jump Off (4:36)
  3. Bat Signals Up (3:54)
  4. All I Ever Hear (2:48)

met Duce Stabs

5. License to Puke (3:42)
  6. Violate You (3:50)

met Spoke-In-Words

7. Stay in the Lines (3:15)
  8. Body You (2:37)

met Supernatural

9. Things to Do in Denver When You're Dead (4:01)
  10. Posiden (5:02)
  11. Something Sacred (0:26)
  12. Its No Secret (3:42)
  13. Let It Snow (4:05)
  14. Be with You (3:27)

met Bizzy Bone

15. Smoke Screen (5:03)
1,0
Ik kijk hier naar uit, uiteraard .

Relax
Chino XL is commercieel geworden, hij heeft een track met Chammilionare gemaakt en met Pitbull.
Beluister ze op Youtube en luister het met veel teleurstelling en afgunst, dat Chino ooit zo laag heeft kunnen zakken zeg.

1,0
Dat doet mij ook pijn, en ik hoop dat Chino weet wat hij doet. Dit album bevat in ieder geval geen vervelende (commerciële) gastartiesten, dus ik heb nog alle vertrouwen in een redelijke/goede plaat. Maar zoals het er uit ziet gaat Chino met zijn volgende soloalbum (Confirmation) inderdaad de commerciële(re) kant op, gezien dat nummer met Chamillionaire er op gaat komen (wat hopelijk nog veranderd).

eazyfan
Dat album komt binnen 3 jaar toch? (Want Chino komt om de 5 jaar als ik me niet vergis). Wat dit album betreft, ik ben benieuwd, dat hij de commerciële kant op gaat is natuurlijk een schande, hij is zowat een van de beste levende MC's, ik luister 'I Told You So' nog regelmatig, die Cd blijft briljant. Dit wordt denk ik een leuk album.

1,0
Ten eerste was het inderdaad altijd een gewoonte van Chino om om de vijf jaar een album te droppen, maar gezien dit geen solo-album is is dat nu niet het geval. En ten tweede heeft XL al aangegeven dat hij dit jaar (of volgend jaar, je weet het nooit met die gasten) met zijn vierde solo-album komt, dus vanaf nu gaat Chino wat sneller (nu natuurlijk hopen dat de kwaliteit er niet op achteruit gaat).

avatar van Chrisseh
Album is trouwens gelekt.

1,0
Klopt, heb hem inmiddels. Heb al eerder wat previews gehoord op wat sites en het klonk op het eerste gehoor niet echt best, op zijn zachtst uitgedrukt.

1,0
Nou nou nou . Er bestaan slechte albums, maar dit is gewoon té triest, zeker voor een artiest als Chino. De man zelf is nog niet eens zo zeer de stoorzender op dit album, maar rapper en producer Playalitical. Deze man heeft een van de slechtste albums van de afgelopen jaren op de markt gebracht, en bovendien Chino een smet op zijn carriëre gebracht. Het gehele album is ongelofelijk slecht en goedkoop geproduceerd door hem, dat ik er om bijna moest huilen. Het klinkt gewoon naar totaal niks, nopes, bah. Ik beschrijf het maar als slechte commerciële wannabe-underground. Bovendien heeft Playalitical een stem waar je totaal ziek van wordt. Chino is hier meer Ghostface zoals op Raekwon's OBFCL, hij is een gastrapper op bijna elk nummer, want het is gewoon een Playalitical-album waar Chino dus op bijna elk nummer gastrapper is. Het geluid van deze plaat heeft namelijk weinig met de originele Chino te maken zoals we hem kennen. Bovendien komt Chino ook niet meer met geweldige punchlines zoals we die van hem kennen. Maar ook al waren die er wel, was dit nog een verschrikkelijke plaat geworden. Ik ga dit een enkele ster geven, en dat is zeldzaam bij mij. Nogmaals, on-ge-lo-fe-lijk slecht album vind ik.

Overigens is het nummer met Bizzy Bone het absolute diepste dieptepunt van dit alles. Luister het nummer en je weet wat ik bedoel. Als je het wil weten, in ieder geval.

Harco
Relax schreef:

En toch geef je het laatste album van Chamillionaire een 3,5...

Relax
Om de originaliteit dat erin zit.

1,0
Opzich snap ik de opmerking van Relax wel. Chamillionaire is een commerciële rapper, en commerciël is gewoon zo on-Chino. Als je zijn eerste drie soloplaten checkt snap je wat ik bedoel.

1,0
Wat ik van dit wanproduct vind (ook hier te lezen):

Sommige platen in de wereld van hiphop kunnen leiden tot teleurstelling, ongeloof of hoofdpijn. Anno 2008 is er op de markt een album verschenen dat leidt tot al deze aspecten. Something Sacred is niet alleen een van de meest verschrikkelijke albums van de afgelopen jaren, maar laat bovendien zien hoe erg een respectabele rapper kan zakken.

Chino XL is een man die al meer dan tien jaar in het vak zit en bekend staat om zijn punchlines. Zijn debuut Here To Save You All uit 1996 werd een klassieker, en ook het in 2001 verschenen I Told You So heeft volgens vele undergroundliefhebbers die status. Na het in 2006 verschenen Poison Pen liet Chino zien nog steeds een van de meest constante rappers te zijn uit de scène.

Halverwege vorig jaar werkt bekend dat de rapper begin 2008 opnieuw een plaat zou uitbrengen, ditmaal in samenwerking met rapper en producer Playalitical. Hoewel deze keuze van tevoren al voor lichte vraagtekenis zorgde, Playalitical produceerde immers als een geheel album voor Bone Thugs N Harmony-lid Bizzy Bone, had iedereen alsnog het volle vertrouwen in Chino. De man zal toch wel weten wat hij doet?

Something Sacred is een album dat faalt in elk opzicht. Het meest hinderlijke is de pijn die je krijgt aan de oren tijdens het beluisteren. De producties van Playalitical zijn over het algemeen zo verschrikkelijk geproduceerd dat je halverwege het album een aspirientje moet slikken tegen de hoofdpijn. Het klinkt totaal stijlloos en is het beste te omschrijven als commerciële rotzooi die deels probeert een undergroundgeluid na te doen. Daar komt bij dat de producer in kwestie als rapper even slecht is. Playalitical’s grove en schreeuwerige stem vormt samen met de producties en de verschrikkelijke refreinen, grotendeels ook door Playalitical, een grote bak herrie. Hieruit is dus al te concluderen dat Playalitical de heersende factor is van het album.

Het is daarom ook bijna zielig te noemen wanneer we Chino horen rappen. De man van de duistere underground-albums is nu opeens te horen op beats waar niemand enigszins vrolijk van kan worden. Je hoort nog wel dat de man het in zich heeft, maar met zulke beats en refreinen heeft het weinig nut meer. Ook komen er geen briljante punchlines meer uit de mond van Chino, waardoor ook hij oninteressant is op deze plaat.

Als je blij bent dat de luisterbeurt bijna over is en denkt dat het niet erger kan, wordt het dat wel. Het absolute dieptepunt van Something Sacred is een solonummer van Chino genaamd Be With You (samen met Bizzy Bone). Deze track is zo ongelofelijk slecht en simpel dat de tranen je in de ogen springen vanaf de eerste seconde. De productie klinkt zo goedkoop en amateuristisch dat je bijna niet kan geloven dat dit op een professioneel album staat. Een beat als deze verwacht je normaal op een derderangs Dirty South-album, maar het is toch echt een productie gemaakt voor Chino XL. Zijn echte fans kunnen waarschijnlijk pas maanden na het horen van het nummer beseffen dat het afkomstig is van de rapper die door het leven ging als pure vakman.

Uiteindelijk valt te concluderen dat Something Sacred feitelijk een album van Playalitical is waar Chino een vaste gastrapper is. Vergelijk het, niet in kwaliteit natuurlijk, met Ghostface Killah op Raekwon’s album Only Build For Cuban Linx, waar Ghostface vaste gastartiest is. Het doet er allemaal weinig meer toe, want één ding staat vast: met Something Sacred heeft de prijs voor de slechtste plaat van 2008 in ieder geval al een potentiële kanshebber.

Relax
Nee ik ben het totaal niet eens met MJ_DA_MAN, maar dat weet hij van ons gesprek al.

is waar Chino een vaste gastrapper is Inderdaad.

Maar alsnog, ik vind Playalitical zelf echt een goede rapper, ookal klinkt zijn stem nogal moeilijk en is zijn woord keuze nogal raar, het blijft een goede rapper voor mij.
Zijn teksten zijn grappig of juist serieus, geen tussenweg.
Girl I hope you have a escape plan cause your hot (iets in die richting want ik weet die line niet uit me hoofd) en toen moest ik toch glimlachen.
Chino XL is een slechte rapper geworden, hij is niet meer scherp zoals bij Poison Pen, hij komt nu met lyrics inplaats van Punchrhymes

1,0
Ok ok, je hebt het album nu alleen beoordeeld op gebied van raps, maar niet qua beats. De beats vind ik namelijk het grootste struikelblok op dit album, 9 van de 10 keer pijnigen ze echt mijn oren. En als er dan een keer een beat bij zit die opzich wel te doen is (Violate You) verpest Playalitical het door zijn stem, in dat geval door middel van het refrein. En er zijn wel één of twee nummers die te doen zijn, maar door het grote aantal verschrikkelijke nummers vallen die gewoon niet meer op en moet ik dit album helaas een extreem laag cijfer geven.

Harco
MJ_DA_MAN schreef:

Die heb ik ook wel beluisterd, maar ik doelde op het feit dat hij zei dat Chino commericeel was geworden en een track opgenomen heeft met Chamillionaire. Dat zou betekenen dat Relax Cham een kutemcee vindt, maar toch geeft hij dat laatste album van Chamillionaire een 3,5.

Dus hij spreekt zichzelf tegen.

Relax
Chammilionare is origineel op zijn album uit 2007, maar het nummer met Chino XL is ongelovelijk slecht, het lijkt wel op de whistle song.