Marillion - Real to Reel (1984)

Label: EMI

1. Assassing (7:31)
  2. Incubus (8:41)
  3. Cinderella Search (5:47)
  4. Emerald Lies * (5:25)
  5. Forgotten Sons (10:36)
  6. Garden Party (6:32)
  7. Market Square Heroes (7:30)
avatar van ricardo
Jammer dat het nummer Grendel hier niet opstaat, had ik eigenlijk wel verwacht van zo,n vroeg live album. Weinig albums op cd te vinden waar Grendel wel opstaat, maar er zijn hier vast wel users die weten op welke cd die nog nieuw verkrijgbaar is waar Grendel evt als bonusnummer opstaat?

avatar van musicborst
Het is toch wel algemeen bekend lijkt me dat Grendel op de verzamelaar "B-side Themselves" staat. Later ook op de "Kayleigh" verzamelaar die beide voor een habbekrats op de kop te pikken zijn, dure limited verzamelboxjes laat ik even buiten beschouwing. Maar daar je dit vraagt in dit draadje van deze live plaat bedenk ik me dat je graag een live versie van Grendel op cd wilt hebben? Dan kan ik je van harte de deluxe edition van Script aan bevelen met daarop een compleet opgepoetst Marquee live concert (incl. Grendel) van Marquee eind '82. Ook heb je nog Grendel op de Recital of the Script cd (en DVD) welke natuurlijk al lang in huis van iedere Marillion fan aanwezig moet zijn...

Grendel live is relatief voor Marillion begrippen niet heel veel op cd uitgebracht. Verwacht niet er ooit nog wat uitkomt.

Hopelijk komt Rothery ooit nog eens met live opnamen aangezien hij deze met zijn band een paar keer heeft opgevoerd paar jaar geleden.

avatar van ricardo
Ik had verwacht Grendel op deze of anders op Thieving Magpie wel tegen te komen. Verzamelaars houd ik niet zo van, omdat je dan achteraf altijd iets overbodigs in huis hebt gehaald. Liefst de gewone albums of een live album. Ik zal achter de deluxe versie van Script From A Jester Tear aangaan, lijkt me inderdaad de beste keuze om Grendel op cd in huis te halen, thanx

avatar van Mssr Renard
Vriend, het gaat je niet lukken op reguliere liveplaten Grendel tegen te komen.

Wie weet staat het trouwens op Recital of the Script (deze is op cd heruitgegeven).

Mssr Renard schreef:
Vriend, het gaat je niet lukken op reguliere liveplaten Grendel tegen te komen.

Wat dacht je van de 2 cd set van Early Stages uit 2013, daar staat Grendel live op van Live at the Marquees 1983. Die heb ik nu besteld, en lijkt me wel de ultieme versie van Grendel!

ricardo schreef:

Ik had ooit de boxset. Ik wist niet dat er een 2cd versie was. Veel plezier ervan. Ik ben trouwens benieuwd of het niet allemaal hetzelfde concert is (early stages, recital of the script, bonusconcert bij deluxe box van Script)

avatar van Renoir
Mssr Renard schreef:

Even wat uit de kast getrokken.

Op de boxset van Early Stages staat Grendel twee keer:
- The Marquee, 30 december 1982
- Reading Festival, 27 augustus 1983
De uitvoering op Recital of the Script:
- Hammersmith Odeon, 19 april 1983
De live uitvoering op de boxset van Script for a Jester's Tear:
- The Marquee, 29 december 1982

avatar van Mssr Renard
Kijk, hier hebben we wat aan. Bedankt Renoir.

En dan hebben we nog de demo-versie op de 2cd remaster van Script.

avatar van Renoir
Graag gedaan, Mssr Renard (en welkom terug)!
Als we nog iets over het hoofd hebben gezien, kan vigil vast wel aanvullen.

avatar van Mssr Renard
Weet je wat mij ineens te binnenschiet?
Nu weten mensen zo oud en ouder als ik wel wat een reel is. En wat real to reel zo ongeveer zal betekenen.

Maar nu met al dat gestream en digitaal aanbieden en uitbrengen van muziek, weten mensen nog wel wat een geluidsband is? Het zou toch fantastich zijn als je fan de geluidsbanden van deze optredens op de kop kan tikken. Maar goed, real to reel impliceert ook geen overdubs en geen edits, wat acts in de jaren zeventig maar al te vaak deden. Dat is ook wel de kracht van deze liveplaat; gewoon liveversies.

Renoir schreef:
Graag gedaan, Mssr Renard (en welkom terug)!
Als we nog iets over het hoofd hebben gezien, kan vigil vast wel aanvullen.

Fish heeft m ooit ook eens gedaan (met t originele masker) Fish - Gone Fishing (2013)

Verder op de nodige bootlegs met opnames van de 1ste 3 jaar van de jaren 80 (bv Birthday Party, Lucky for Some, In Session Tonight en Fish's First Practise) maar de opnamekwaliteit daarvan verschilt enorm.

vigil schreef:

Wel gelijk eentje die je één keer hoort, en dan nooit meer weer. Wat een gruwel, die versie (met alle respect voor Fish).

Mssr Renard schreef:

Voor sentimental reasons een prachtig iets maar kwalitatief komt het te kort. Het zelfde heb ik met die Market Square versie vanuit 2007 met de old boys in Ayelsbury.

Ik zeg verder niet dat hij dat niet meer moet doen want dat maakt hij natuurlijk zelf wel uit.

avatar van Mssr Renard
Ik heb het natuurlijk niet over 'iets niet mogen doen', daar ga ik niet over. Maar waar ik wel over ga is 'ergens naar luisteren en ervan genieten' en dan zet ik liever Return to Childhood op dan Grendel door FIsh en co.

Uiteraard
Ik sprak dan ook in algemene zin

avatar van vielip
Renoir schreef:

- The Marquee, 30 december 1982
- Hammersmith Odeon, 19 april 1983

Mooie ontwikkeling valt me ineens op; in een paar maanden tijd van The Marquee naar de Hammersmith Odeon

vielip schreef:

Marquee waren ze eigenlijk al uitgegroeid... Ik meen me te herinneren dat ze in 1981 en 1982 al 15/20 keer daar gestaan hebben. Ze waren in december 1982 bezig in de naast gelegen Marquee studio's met de opname van hun debuutalbum en dachten ivm de feestdagen het wel leuk zou zijn om hun "breaktru" jaar daar uit te zwaaien en gelijk Script eens live uit te proberen. Omdat de studio dus ook door hun gereserveerd was konden ze heel eenvoudig dmv het uitrollen van wat kabels alle kerstconcerten opnemen en ze dus (veel) later ook uitbrengen op cd.
Grappig, toen Fish de 29e aankondigde dat ze het volgende jaar in de Hammy staan krijgt ie daar commentaar op krijgt en tijdens het concert van de 30e komt hij daar op terug. Het bewijs dat het verschillende concerten zijn.
Het concert van de 28e is ook opgenomen, misschien iets voor de "Super Deluxe Edition"?

Overigens Ricardo, de geluidskwaliteit van de Script 2020 versie is (natuurlijk) veel beter dan de Early Stages maar ik neem aan dat je dat hebt afgewogen?! Je kan geen buil vallen met die highlights cd.

Overigens staat het concert van de 29e "gewoon" op Spotify maar daar kan niet iedere muziekliefhebber onbevangen mee omgaan.

Mssr Renard schreef:

Recital of the Script was een stuk duurder dan de 2 cd versie van deze, vandaar dat ik voor deze gekozen heb, want het ging mij vooral om het nummer Grendel, en aangezien ik niet van studio verzamelaars houd, kom je automatisch uit bij de live albums

musicborst schreef:

Spotify is voor mij niet weggelegd, puur omdat ik graag iets fysieks in handen wil hebben, en ook de tijd wil nemen om b.v een cd op te zetten en compleet te beluisteren! Spotify is mij te vluchtig, en je kunt daarin teveel van het 1 naar het ander skippen. Muziek wil ik graag de tijd en moeite voor nemen! Ik ben nog van een andere generatie waar vluchtigheid in muziekland pas later kwam.

ricardo schreef:

Kanttekening bij Bsides Themselves is dat er geen albumnummers opstaan. Alleen B-kantjes dus. Dus in 1989 de enige manier om bepaalde songs op cd te krijgen, waaronder Grendel maar ook het prachtige Cinderella Search.

avatar van ricardo
Bsides Themselves had ik ook in het hoofd, maar is nergens nog nieuw op cd te krijgen hier in Nederland volgens mij, ik kon hem niet vinden. En Early Stages word gepresenteerd als bootleg series, en had al rekening gehouden met een wat mindere geluidskwaliteit wat geluid betreft. Early Stages is nieuw leverbaar in Nederland voor 12 euro, en Recital for the Script voor 30 euro, vandaar dat mijn keuze is gevallen op Early Stages. Mocht Bsides nog een keer nieuw leverbaar worden in Nederland, dan komt die er ook nog een keertje bij

ricardo schreef:

Is voor 7 euro vanuit Duitsland ook goed: Marillion - B'Sides Themselves (CDs) For Sale at Discogs Marketplace

avatar van musicborst
Of voor nog minder uit verschillende hoeken in Nederland:

Maar niet nieuw natuurlijk als dat een harde eis is....

Overigens gaat dit topic over de Real to Reel release en om on-topic te blijven even het volgende...
De eerste 4 nummers van deze plaat zijn opgenomen in de Spectrum, Montreal. Op de volgende Deluxe Edition, Fugazi zal het gehele concert aanwezig zijn op 2 cd's. Als de rest klinkt als deze nummers zal de vast een waanzinnige concert registratie zijn. Nu voor 30 pond in de voorverkoop! Over een jaar als deze limted release uitverkocht is zal deze prijs tig keer verdubbeld zijn.
Ik ben een groot fan van alle Deluxe editions, voornamelijk vanwege de complete concerten.

CD2: LIVE AT THE SPECTRUM 1984
FUGAZI
FORGOTTEN SONS
GARDEN PARTY
MARKET SQUARE HEROES

Ooit in 1985 gekocht op Lp. Later vervangen door CD (zoals alles wat ik goed vond). Eigenlijk nog steeds een fantastische live cd. Ken weinig live cd's met dezelfde energie. Ook qua geluid niet slecht.

avatar van Funky Bookie
Uitstekend live album. De spanning wordt goed vastgehouden door de fantastische band en Fish is prima bij stem.

avatar van Casartelli
Casartelli (moderator)
Scherprechter schreef:
Toch hier even benoemen wat een verschil Ian Mosley maakt. Mick Pointer wordt hier op alle fronten verslagen: techniek, creativiteit, timing, sound, alles doet Mosley beter (zeg ik als niet-drummer).
Het meest treffende vind ik het instrumentale middenstuk van Forgotten Sons, dat na het spoken vocal/gitaar stuk komt, dat eindigt met Fish die 3 keer steeds intenser 'Forgotten Sons' zegt/zingt.
De fill die daarop volgt en het marcherende ritme dat daarna komt is zoveel creatiever dan het origineel.
Treffende observatie. Hoewel Fugazi mijn favoriete Marillionalbum is, is binnen deze liveplaat Forgotten Sons voor mij ook het nummer dat er echt uitspringt.