Mike + The Mechanics + Paul Carrack - Rewired (2004)

Alternatieve titel: Rewired + Hits

Rock / Pop
Label: WEA

1. One Left Standing (5:10)
  2. If I Were You (4:21)
  3. Perfect Child (5:10)
  4. Rewired (5:31)
  5. I Don’t Want It All (5:05)
  6. How Can I (4:44)
  7. Falling (5:16)
  8. Somewhere Along the Line (3:51)
  9. Underscore (5:08)
  10. All I Need Is a Miracle '96 * (5:42)
  11. Over My Shoulder * (3:36)
  12. Word of Mouth * (3:57)
  13. The Living Years * (5:33)
  14. Another Cup of Coffee * (4:18)
  15. Nobody's Perfect * (4:43)
  16. Silent Running * (6:14)
  17. Nobody Knows * (4:22)
  18. Get Up * (4:23)
  19. A Time and Place * (4:52)
  20. Taken In * (4:19)
  21. Everybody Gets a Second Chance * (3:59)
  22. A Beggar on a Beach of Gold * (4:32)
avatar van musicboy
Een poging tot een nieuw geluid, maar allemaal niet zo speciaal. De 2 instrumentals (4 & 9) bevallen me het meest.

avatar van musician
De ex-gitarist van Genesis heeft al járen een hobbybandje, Mike & the Mechanics.

Waar ik nooit aan ben begonnen, ook al ben ik een groot fan van Genesis. Ik zie dat ik daar niet alleen in stond, eigenlijk reageert er vrijwel niemand uit hoek van de liefhebbers van deze verder over het algemeen voortreffelijke band. En dat is bijzonder. Meestal leiden solo-projecten tot grote belangstelling van de fans van de band waar het solo-lid toe behoort of behoorde.

Blijkbaar geldt dat niet voor Rutherford en heeft hij een eigen bron van nieuwe fans moeten aanboren.

Genesis is niet meer en het lijkt er anno nu erg op dat het ook nooit meer wat gaat worden. Zeg nooit nooit, maar het ontbreekt in 2011 aan ook maar enig teken van leven. En dus is Mike & The Mechanics geen hobbyband meer maar Michael Rutherfords' enige overgebleven broodwinning in de populaire muziek.

Voor de goede orde, hij is één van de oprichters geweest van Genesis (1967) en heeft tot en met het bittere einde (Calling all stations, 1997) daar deel van uitgemaakt. Ook bij de reünie tour in 2007 was hij uiteraard aanwezig.

Menig compositie was bij Genesis (deels) van zijn hand maar sinds de oprichting van Mike & The Mechanics heeft hij, tenminste, wat ik dan van zijn werk ken, geen heimwee gehad naar de symfonische rock.
Dat zal zeker van invloed zijn geweest op de belangstelling voor zijn muziek. Die kwam er wel, maar uit een andere dan de Genesis hoek.

In 2011 besloot ik, geheel onbevangen, eens zijn laatste album, The Road, te kopen. Het had geen enkel verwachtingspatroon en het was misschien tegen beter weten in, maar ik vind het helemaal niet tegenvallen.
Het leidde inmiddels zelfs tot de aanschaf van Rewired, de voorganger van The Road. En eigenlijk is de muziek hier van hetzelfde laken een pak.

Ik vind het moderne rockmuziek, goede composities met menig interessante draai. Het heeft met Genesis/Symfo inderdaad helemaal niets te maken, maar dat neem ik dan voor lief.
Ik begreep elders dat het momenteel niet meer zo botert tussen Michael Rutherford en de keyboardist/zanger op dit album, Paul Carrack, die zelfs mede-oprichter was van Mike & the Mechanics in 1985.

Dit is dus voorlopig Carrack's laatste album met Mike en ik moet zeggen, het vergelijkend met de prestaties van anderen op The Road, dat dat mij verder niet uitmaakt.
Ik vind de nummers op Rewired zelfs iets minder dan op The Road, het scheelt een halve ster.

Maar aan de andere kant wordt het dus blijkbaar alleen maar beter en dat is voor Mike Rutherford natuurlijk alleen maar prettig.

WPE
Deze valt me echt tegen, stuk minder dan zijn voorganger. Haast niet voor te stellen dat het Mike Rutherford betreft...