Status Quo - 12 Gold Bars (1980)

Label: Vertigo

1. Rockin' All over the World (3:33)
  2. Down Down (3:50)
  3. Caroline (3:43)
  4. Paper Plane (2:56)
  5. Break the Rules (3:39)
  6. Again and Again (3:41)
  7. Mystery Song (3:58)
  8. Roll over Lay Down (5:42)
  9. Rain (4:34)
  10. Wild Side of Life (3:16)
  11. Whatever You Want (4:02)
  12. Living on an Island (3:49)
avatar van gigage
Ik ben wel bekent met de Loudness war. Deze is misschien met weinig compressie op cd gezet maar de mastering is niet echt top. Er zijn genoeg alternatieven tegenwoordig echter de nostalgiefactor bracht me toch weer hier. Heel gek

avatar van dominicano fonso
1,5
Ik ben niet echt een grote fan van Status Quo. Er zijn te veel liedjes die op elkaar lijken. Naast een paar goede liedjes zijn er helaas meer mindere nummers op dit album.

avatar van MetalMike
Geweldige verzamelaar. En er valt altijd wel wat te zemelen over wat wel en wat niet, de collectie is an sich gewoon top! Ben zelf een heel grote fan van het slotnummer, een echte parel, maar ook daar zijn de meningen zwaar over verdeeld.
Dit was btw mijn eerste Quo elpee, op aanraden van mijn grotere broer gekocht toen ik aangaf meer van de band te willen horen. Geweldige aanschaf geweest, ben daarna op jacht gegaan naar de andere elpees, heb alles op vinyl nu vanaf Dog Of Two Head tot en met Back To Back. En een paar losse verzamelaars van de eerdere jaren... mijn eerste grote liefde op Hard Rock gebied.

avatar van musician
Status Quo klinkt als Status Quo, dat kun je de band toch niet kwalijk nemen.
De kritiek dat het te veel op elkaar zou lijken, kan makkelijk worden gepareerd: dat is een kenmerk dat voor elke band en artiest op gaat. Dat ze vooral klinken als zichzelf. Overigens vind ik dit overzicht nog best gevarieerd.

Deze verzamelaar behelst de periode 1973-1979, de meest roemruchte uit de periode van de band. De grootste successen in de hitlijsten en tegelijkertijd de grootste verkopen van singles en albums. Ook in creatieve zin staat, als je van deze hardrock houdt, het niveau het hoogst. Beter is Status Quo niet geweest, niet voor 1973 en na 1979 al helemaal niet.

Dan kan worden gezegd dat uitgebreidere verzamelaars completer zijn. Dat is waar, maar als geheel qua niveau in ieder geval dus niet beter.

Ben zelf Quo fan geworden bij het verschijnen van Down Down in Nederland (begin 1975). Dat verwaterde wel weer wat na 1982, toen Status Quo de echte Quo hardrock liet vallen en ook in bleek te zijn voor muziek geschikt voor feesten en partijen.

In ieder geval, dat maakt 12 Gold Bars een uiterst goed tijdsdocument. Alleen altijd betreurd dat Hold you back (1978) ontbrak. Dat was alleen een behoorlijke hit in Nederland.