Bent - Programmed to Love (2000)

Electronic / Pop

4. I Love My Man (5:49)
  5. Butterfingers (2:10)
  6. Cylons in Love (5:32)
  7. Wrong Rock (0:51)
  8. A Ribbon for My Hair (5:26)
  9. Blue (0:10)
  10. I Remember Johnny (5:51)
  11. Swollen (7:26)
  12. B / Bishop (1:01)
  13. Exercise 2 (6:02)
  14. Invisible Pedestrian (6:24)
  15. Memories (0:44)
  16. Irritating Noises (4:22)
  17. Always (6:16)
  18. Beach Buggy (2:41)
avatar van Onderhond
Leuke aanrader ichi. Soms net iets te jazzy/poppy, maar zitten enkele heerlijke "vrijdagavond" tracks bij

avatar van Onderhond
Een iets gedetailleerd berichtje lijkt me wel op z'n plaats, na het album meerdere keren gehoord te hebben. Titel van het album zegt alles, boordevol zeemzoete romantische tracks, dikwijls zeer naief, maar ook mooi, schattig en betoverend.

Bent situeert zich aan de poppy/jazzy kant van trip-hop, met veel natuurlijke instrumenten, en wat minder electronische input, al hebben de nummers qua opbouw wel veel electronic invloeden. "Excercise 1" is een mooie opener, maar "Private Road" is het eerste nummer dat echt weet te bekoren. Prachtige stem, al kan ik moeilijk thuisbrengen of het nu een man/vrouw is die zingt. In ieder geval klinkt het zeer dromerig, met engelachtige voicesamples die het geheel af maken. "Laughing Gear" illustreert de zwakte van het album. Waar de volledige nummers meestal van voldoende hoge kwaliteit zijn, komen de korte intermezzos veel te kort. "Laughing Gear" valt op zich nog mee, maar stukjes als "Wrong Rock", "Blue", "Memories" en "B/Bishop" zijn echt beneden alle peil. Gelukkig zijn deze stukjes kort, en maken de andere tracks dit tekort meer dan goed. "Cylons In Love" en vooral "A Ribbon For My Hair" vormen voor mij de hoogtepunten van het eerste deel. Twee tracks die qua invulling best op elkaar gelijken. Heerlijk schattige melodieën en prachtige vocals in "A Ribbon ..."

Naarmate het album vordert, kruipen er meer electronische klanken in, met wisselend succes. "I Remember Johnny is geen voltreffer, maar "Exercise 2" klinkt best lekker.Het einde van het album kent een opvallend dal, en een opvallende piek. "Irritating Noises" is een bezwaarlijk slecht nummer, al zullen die mannelijke vocals daar wel voor iets tussenzitten. Verder stelt het muzikaal ook zeer weinig voor. "Always In My Heart" is daarentegen een echt heerlijk nummer, dat meer bij het eerste deel aansluit. Het is ook het nummer dat de metamorphose naar electronic vervolledigd. De natuurlijk instrumenten hebben plaats geruimd, en van de ziel is er niks verloren gegaan. Echt prachtig nummertje.

Al bij al een nogal wisselvallig album dus, dat echt sublieme met soms zeer slechte dingen afwisselt. Toch zijn het de goeie tracks die de bovenhand halen, voornamelijk om dat de mindere tracks korter duren. Simpel maar waar . 4*, voor 4 or 5 sublieme nummers.

avatar van herbertwest
A Ribbon For My Hair is zooo mooi. Always, Cylos In Love en Swollen vind ik ook prachtig. Helaas ook wt mindere tracks zoals Onderhond al aangaf

avatar van Djarune
Swollen is echt geweldig!

ik heb trouwens een hele andere tracklist merk ik nu op.

1. Exercise 1
8. A Ribbon For My Hair
9. Invisible Pedestrian
10. A New Wig For Me
11. Always

Volgens mij heb ik die van de US Ministry Of Sound label. Heeft ook een andere cover. Vind Welly Top Mary wel een mooi nummer, maar het staat niet op de tracklist van MM. Bovendien mis ik een heleboel

avatar van PEN15
Op een avond waarop ik me stierlijk verveelde in het jaar 2000 de televisie ingeschakeld op een muziekzender en hierdoor leerde ik Bent kennen met die videoclip van Always. Daarna ben ik op zoek gegaan naar deze plaat en ben ik weggezwijmeld van het fluwelen A ribbon for my hair. Er wordt als een nachtegaaltje gezongen en de viool samples combineert daar fantastisch bij. Always is altijd (hoe ironisch) de "highlight" van dit album voor me geweest en kon met zijn 6 minuten niet lang genoeg duren. Het begint lekker met een zachte opbouw en de haast operette gezongen refreintjes passen er precies heerlijk in. Andere favoriete nummers zijn swollen en invisible pedestrian. Moest echt ineens aan deze lekkere cd denken toen ik Moon Safari van Air ging beluisteren. Ik vind dit electromuziek album die best wel veel overeenkomsten heeft met de muziek van Air echt zoveel beter. Ik heb het na Programmed to Love niet meer uitgeprobeerd of hun latere albums nog steeds dezelfde koers vaarde, maar misschien doe ik dat nog wel eens binnenkort.

avatar van PEN15
Track 4 embodies a sample of the recording "I Love My Man" performed by Nana Mouskouri.
Track 8 embodies a sample of the recording "Just A Ribbon" performed by Nana Mouskouri and a sample of the recording "Fields / Clouds" performed by Meredith Monk.
Track 17 contains a sample of "Always In My Heart" by Norrie Paramour And His Orchestra.

Waardering maximaal uitgeschroefd naar 5 voor de reguliere 2002 versie. Geen idee of de samples uit de originele platen versneld gespoeld zijn of waarin het specifiek verschilt, maar dat maakt niet uit want ik heb het gevoel alsof alles in de nummers klopt en beloon deze schitterende relax-plaat met een plekje in mijn top 10. Alles valt precies op zijn plek. Ik hengel nu ook naar Ariels en de Europe special editie van dit album.

btw. 1* voor exercise 1, 3 sterren voor nrs 2,3 en 10, 4 voor nr 5, en 5* voor de rest.

avatar van Nicholas123
Ik heb dezelfde versie als Djarune, en hij bevalt prima. Heerlijk ontspannen en dromerige sfeer, maar met genoeg mooie en lekkere details om het boeiend te houden.

avatar van PEN15
Er zijn zelfs nog twee andere versies waarvan een UK versie dat een beetje tussen de US en European editie in ligt. Alleen Chocolate Wings en Toothless Gibbon staan daar als onbekende nummers tussen, terwijl dat I love my man en Ribbon for my Hair vervangt. Ik snap dat niet, dat zijn voor mij haast de mooiste nummers van Programmed to Love. Ik heb er nu al 3 verschillende versies van en de UK editie is dan wel even de minste van de 3/4.

avatar van LeRoi
Bevalt me, deze sfeervolle plaat.

Vandaag via MMD binnen gekregen (6 !! credits, niet verkrijgbaar bij BOL) en het wachten meer dan waard geweest.

Sfeer wordt afgewisseld met leuke en soms, op het eerste gehoor, minder indrukwekkende uitstapjes. Maar 'on tha headphones' droomt het allemaal lekker weg en voor mij een prima aanvulling op mijn 'Lounge-collectie'.

N.b. Toch frapant dat er een plaat is waar een 'match' is met collega 'Onderhond'....was tot dusver volgens mij nog niet voorgekomen...

avatar van LeRoi
Zit nu 2 weken 'strak' in mijn player en tja, bevalt errug goed. Naar mate je de plaat meer beluistert hoor je de invloeden (o.a. Cure) en het vernuft hoe de plaat in elkaar is gezet. Verhoog 'm naar 4,5.

N.b. Lang leve 'Mail My Disk': zonder dit medium had ik dit pareltje never nooit ontdekt!

avatar van thesceneisnow
Djarune schreef:
Swollen is echt geweldig!

ik heb trouwens een hele andere tracklist merk ik nu op.

1. Exercise 1
8. A Ribbon For My Hair
9. Invisible Pedestrian
10. A New Wig For Me
11. Always

Deze tracklist komt dichter bij mijn exemplaar maar is toch ook weer anders.

1 exercise 1
7 swollen
8 welly top mary
9 irritating noises
10 always

De korte nummers staan aan het eind van de nummers. De laatste track duurt bijna 19 minuten (de eerste 6 minuten zullen 'always' zelf zijn wat voor mij het hoogtepunt van het album is). Deze uitgave is van PIAS. Het bewierrookte 'ribbon..' staat er dus niet op maar wordt vervangen door 'chocolate wings' dat ook een goed nummer is. Vreemd.

Sowieso zelden een album meegemaakt die zo wisselend van kwaliteit is als deze.

avatar van thesceneisnow
..en Toon Hermans op de hoes!

avatar van PEN15
Wat leuk! Heeft iemand toevallig ook een idee waar de samples van Stay the Same van the Everlasting Blink vandaan komen? De stem is uiteraard van David Essex, met There Is Something About You, Baby. Maar waar komen de synthesizer en violensamples vandaan? Ik vind het echt fenomenaal gedaan en mochten de geluiden uit hun eigen hoek komen, dan verdienen deze twee kerels nog meer waardering.

ik denk nog wel eens terug aan het uiterst gelukkige moment dat ik 's avonds laat in zeer vermoeide toestand toch even de teevee heb aangezet en net op dat moment die clip van Always voorbij kwam. Was ik die nacht gewoon meteen gaan slapen, was ik daarna een hoop moois van Bent misgelopen.

avatar van wibro
Het absolute hoogtepunt van de lounge dit album van Bent, dat ik nu voor de eerste keer beluisterd heb. Tot nu toe kende ik alleen de nummers Swollen en I Love My Man die o.a. ook staan op de verzamel albums Comfort Zone I en IV die ik in mijn bezit heb. De lounge - ik was er destijds van de eeuwwisseling dol op en nu nog steeds! - duurde echter maar kort. Na 2001 ging het snel bergafwaarts met dit sub-genre.
Mooiste nummers op dit album zijn buiten de door mij eerder genoemde tracks de nummers Exercise I en A Ribbon for My Hair.
Een nummer dat helaas niet op dit album staat is het schitterende K.I.S.S.E.S.