Benny Neyman - Silhouet (1986)

Alternatieve titel: Benny Neyman Zingt Stephan Sulke

Label: CNR

1. Lotje (3:46)
  2. Jij Was (3:03)
  3. De Hond van Tante Toetsie (1:57)
  4. Johan (3:12)
  5. Tommy (2:22)
  6. Lieve God (2:11)
  7. De Man Uit Rusland (2:30)
  8. Gewoon Verliefd (3:08)
  9. Nee Spetter (2:57)
  10. De Oude Kamer (3:14)
  11. Dat Moet Toch Gaan (2:41)
avatar van Madjack71
Stephan Sulke schijnt een gewaardeerd duitse zanger/liedjesschrijver te zijn geweest. I.i.g door Benny, om er een heel album vol van zijn liedjes te maken, met teksten vertaald naar het nederlands door Neyman zelf. Bij een nummer als Lotje pakt dat ook goed uit. Heb een fragment gezien bij de Rudy Carrel show uit de jaren zeventig en het is idd. een mooi nummer, dat door Stephan nog mooier wordt gezongen. Maar Benny is redelijk trouw gebleven denk ik aan de originele teksten, wat bijv. bij De hond van Tante Toetsie leuk overkomt. Niet alles van Sulke is nou dat ik denk van tjonge tjonge, maar in zijn geheel is dit album geen mispoes. Geen plaat zoals een Robert Long die kan brengen, maar voor Neyman zijn doen, doet ie dat niet onaardig. Kan het toch niet verhelpen om als ik de teksten hoor, die ook voor mijn geestesoor voorbij te laten komen in het duits...nou ja boerenkoolduits dan, want ik ben er niet zo goed in.
Doordat Neyman alleen maar liedjes pakt van Sulke, klinkt dit album ook nog eens redelijk evenwichtig en is er geen spoor te bekennen van de griekse sitarki die Benny zo graag verwerkt in zijn latere werk.