Elbow - The Seldom Seen Kid (2008)

Rock / Pop
Label: Polydor

1. Starlings (5:20)
  2. The Bones of You (4:49)
  3. Mirrorball (5:50)
  4. Grounds for Divorce (3:39)
  5. An Audience with the Pope (4:28)
  6. Weather to Fly (4:29)
  7. The Loneliness of a Tower Crane Driver (5:15)
  8. The Fix (4:27)

met Richard Hawley

9. Some Riot (5:23)
  10. One Day Like This (6:50)
  11. Friend of Ours (4:49)
  12. We're Away * (1:59)
  13. Hotel Istanbul * (7:14)
  14. Lullaby * (3:13)
avatar van Slowgaze
Maestro B schreef:
Ontegensprekelijk hun beste,

Asleep in the Back zegt nee.

Thekillers87327
Dit is er weer zo eentje.
Een album die objectief gezien gewoon heel goed in elkaar zit.
Goede nummers stuk voor stuk, instrumentaal zeer origineel en de teksten zijn ook van een hoog niveau.
En toch is het subjectieve deel dus ook heel belangrijk hier. ( no shit sherlock)
De nummers doen me emotioneel vrij weinig en laten me ook niet echt bewegen of meezingen.
Als iemand het opzet zal ik het niet afzetten maar zelf opzetten zal ik het ook niet.

ps ook niet echt een fan van zijn stem.

avatar van little lion man
Thekillers87327 schreef:
De nummers doen me emotioneel vrij weinig

Dit is nou zo'n plaat waar ik het iedereen gun dat die er net zo van kan genieten als ik. Ik ben oprecht bedroefd dat dat bij jou niet zo is, zeker omdat ik vaak positieve berichten van je zie bij platen die ik ook mooi vind. Misschien kan je hem nog 100 keer luisteren totdat het kwartje valt?

Thekillers87327
little lion man schreef:

Haha, ik zag ook al de positieve berichten op dit album en zeker de hoge score. Qua stijl zou dit me ook goed moeten pakken.
Meestal als ik een plaat luister die ik later wel beter vind heb ik in het begin meer om op terug te vallen. De details spreken me dan aan of 2-3 nummers ofzo. Ik vind het hier allemaal wat slapjes ofzo. Maarja wieweet na meerdere keren luisteren
Als ik dit puur op subjectiviteit zou beoordelen zou het zelfs (nu) op een onvoldoende uitkomen. Natuurlijk is dit album zeker origineel en ik ga hem vaker luisteren

avatar van Venceremos
De 1e 3 albums van Elbow hebben meer pit, die zit je geheid makkelijker uit.

avatar van Slowgaze
Venceremos schreef:
De 1e 3 albums van Elbow hebben meer pit, die zit je geheid makkelijker uit.

Ja, ik zit ook wel een beetje te twijfelen over mijn eerdere stellige bericht dat ik #TeamAsleepintheBack ben. Ik begin toch wel steeds meer te neigen naar #TeamCastofThousands.

avatar van Johnny Marr
Slowgaze schreef:

#TeamLeadersoftheFreeWorld, #TeamTheTakeOffandLandingofEverything en #TeamGiantsofAllSizes hier.

avatar van Bobbejaantje
Tweede album van deze band dat ik beluister, maar het blijft een slaapverwekkende boel. Het heeft ook iets te maken met die platgeslagen vocals denk ik. Arme zanger, en arme wereld.

Maar bij nader inzien is dergelijke luisterbeurt wel gezonder dan het slikken van tranquillizers met al die chemische troep. Aanrader voor het slapengaan dus.

avatar van Simon Smith
Simon Smith (crew)
Bobbejaantje schreef:

Wat bedoel je hier nou precies mee?

avatar van Bobbejaantje
Simon Smith schreef:

Wat bedoel je hier nou precies mee?

Omwille van de zang klinkt elke song als een treurige aanklacht tegen iets (arme zanger, arme wereld). Zou ik op zich nog mee kunnen leven - er zijn genoeg bands die uit dat vaatje tappen -ware het niet dat ik de arrangementen/instrumentatie en songkwaliteit ook niet van die aard vind dat ik de oren spits.

avatar van Yield
Waarom heb ik 3 albums in mijn bezit van deze band? Cast of Thousands viel destijds nog wel in de smaak, maar dit album, dat ik dan weer meeneem van een platenbeurs, trek ik voor geen meter.
Muzikaal is er eigenlijk weinig mis mee, die band klinkt prima, maar die zanger (goed bij stem overigens) met dat constante geweeklaag. Ik trek het echt niet. Op musicmeter zeg je dan, dit is niet mijn ding.

avatar van FrodoK
Goh, geweeklaag! Dat hoor ik dus echt TOTAAL niet in de meeste nummers. Uiteenlopende emoties wel.
Ik vind iemand als Thom Yorke een veel klagender stem hebben, of Matt Bellamy. Dat zijn zangers die ik ook niet trek. Maar Guy Garvey vind ik juist veel fijner.

avatar van JVT
JVT
Toch eigenlijk ongekend hoe goed deze plaat is. Dit gaan ze nooit nog overtreffen. Zo juist is ook de afsluiter hier nog volledig op zijn plaats gevallen, zo is ieder nummer eigenlijk gewoon buitencategorie. Nu nog ergens een plaatsje vinden voor in m’n top 10

avatar van FrodoK
De afsluiter is misschien wel de meest emotionele song die ze tot nu toe geschreven hebben. Ongekende schoonheid.

avatar van Clownvis
Zo zie je maar, nooit te oud om nieuwe muziek te ontdekken. Ik heb deze cd veel in mijn hand gehad maar nooit aangeschaft totdat ik deze in de 2e hands bak zag liggen bij Plato met de gedachte; Laat ik het maar eens proberen. Had ik dit maar eerder gedaan want deze cd staat vol prachtige, gelaagde nummers en de stem van Garvey is geweldig (en inderdaad lijkt deze soms sterk op Peter Gabriel).

Schijnt dat andere albums net zo zijn dus ik heb weer wat om aan te schaffen. Dit album is in ieder geval 5 sterren waard.

avatar van Juul1998B
Toch beter dan ik me kan herinneren, deze plaat.
Ik stond op 3 sterren maar door een tweede luisterbeurt komt hij beter binnen!
Machtig mooi hoor!
Groeiplaatje

avatar van Arrie
Ja mooi plaatje was dit toch wel, lang nieteer gehoord!
Juul1998B eigenlijk is hun hele oeuvre tot aan de plaat erg de moeite waard.

Wat zijn jouw favjes op deze plaat?

Arrie schreef:
Ja mooi plaatje was dit toch wel, lang nieteer gehoord!
Juul1998B eigenlijk is hun hele oeuvre tot aan de plaat erg de moeite waard.

Wat zijn jouw favjes op deze plaat?

Ik heb net toevallig even wat screenshots gemaakt van eerdere platen dus die ga ik binnenkort ff goed luisteren haha
Hmm toch wel one day like this, ground for divorce en mirrorball.
Wat jij?

avatar van Arrie
Denk eerste twee nummers en de groeier van dit album is Some Riot gebleken.
Starlings heeft wel van die jumpscare blazers maar vond de tekst altijd erg fraai
Vind ik trouwens over het algemeen wel, erg mooie teksten.

Arrie schreef:
Denk eerste twee nummers en de groeier van dit album is Some Riot gebleken.
Vind ik trouwens over het algemeen wel, erg mooie teksten.

Blazers doen t altijd goee bij mij.
Ik vind zn zang heel fijn en goed passen bij de muziek. Uniek in het indie-rock genre imo.
En ik kan je btw nog steeds nergens taggen, mume doet raar.

Juul1998B schreef:

Blazers doen t altijd goee bij mij.
En ik kan je btw nog steeds nergens taggen, mume doet raar.

Ik denk dat er iets mis is gegaan met het heractiveren van m'n account ofzo

avatar van Roxy6
The Fix met de geweldige Richard Hawley is mijn favoriet op deze plaat.

tevens mijn favoriete Elbow nummer, ever...

avatar van Juveniles
Roxy6 schreef:
The Fix met de geweldige Richard Hawley is mijn favoriet op deze plaat.

tevens mijn favoriete Elbow nummer, ever...

The Fix is idd een prachtig nr. En ik heb Richard Hawley erg hoog zitten, maar dit is verre van het beste nr van Elbow ever. Uiteraard is het subjectief maar je uitspraak is dermate ferm dat het om een reactie roept. Ik denk meer aan Powder Blue of Newborn van hun eerste worp of Mirrorball of The Loneliness of a Tower Crane Driver van dit album. En dan vergeet ik de geweldige nrs van die andere albums. Beste nr van Elbow kiezen is onmogelijk.