James Brown - Love Power Peace (1992)

Alternatieve titel: Live at the Olympia, Paris 1971

Funk / Soul
Label: Polydor

1. Intro (1:12)
  2. Brother Rapp (3:03)
  3. Ain't It Funky Now (5:36)
  4. Georgia on My Mind (6:12)
  5. It's a New Day (2:53)
  6. Bewildered (4:19)
  7. Sex Machine (8:45)
  8. Try Me (2:20)
  9. Medley (1:29)
  10. Give It Up Or Turnit a Loose (5:14)
  11. It's a Man's Man's Man's World (5:44)
  12. Please Please Please (2:08)
  13. Sex Machine [Reprise] (0:39)
  14. Super Bad (5:07)
  15. Get Up, Get into It, Get Involved (2:08)
  16. Soul Power (4:25)
  17. Get Up, Get into It, Get Involved (Finale) (3:33)
Een unieke live-opname uit 1971 van James Brown en the JB's met daarin o.a. Bootsy Collins, Catfish Collins en Bobby Byrd. Blijkbaar is de release hiervan toendertijd geannuleerd omdat een groot deel van de groep was gaan lopen en omdat Brown van platenfirma was veranderd. Polydor heeft er uiteindelijk in 1992 toch een cd van laten maken, en daar mogen we blij om zijn.
Want het swingde alle kanten uit, daar in Parijs. Niet alleen op de nummers die op één van die typische en ongeevenaarde James Brown riffs steunen, maar ook in de meer muzikale nummers. Als je gewoon al naar de introductie luistert, dan vind je het ongetwijfeld jammer dat je er niet bij was. Wat voor mij nogal moeilijk zou zijn geweest wegens nog niet geboren...

avatar van Red Rooster
Vandaag cd binnen gekregen. Hoorde een tijd terug 'Ain't It Funky Now' op de concertcender bij Stoffer & Bentz en was verkocht. Wat een drive en power! Fenomenaal.

Zeer goed nieuws voor de Vinyl liefhebber: dit concert waarvan inderdaad de release was geannuleerd, maar compleet gemixt is en geproduceerd door the Godfather himself, is nu op 3LP beschikbaar op het Sundazed Label. Het fantastische en nu wel complete concert klinkt als een klok:

James Brown - Love Power Peace (Vinyl, LP, Album) at Discogs

Deze review is gebaseerd op de 2014 3LP uitgave op het Sundazed label. Op zwaar vinyl analoog gemastered horen we James Brown en Fred Wesley & the J.B.'s, maar ook nog Bobby Byrd op de toppen van hun kunnen. Zelden zullen ze zo goed geklonken hebben als op die avond in Parijs in 1971. Het is allemaal perfect vastgelegd en gemixt en geproduceerd door Brown himself. Elke LP heeft een eigen naam gekregen: Love, Power & Peace.

Hoewel de gehele show staat als een huis zijn Brother Rapp, Ain't It Funky Now, Sex Machine, Try Me, Give It Up Or Turnit a Loose, It's A Man's World, Who Am I & Super Bad werkelijk subliem. Met name de uitvoering van Ain't It Funky Now is anders dan anders, met een geweldige gitaar-, trompet- en orgelsolo. Ach, zelf de cover Sunny is prachtig: de blazers zijn echt geweldig hierop. Van de vier nummers van Bobby Byrd en Vicki Anderson is I Need Help echt heerlijk, met de alweer uitblinkende J.B.'s.
Het publiek en de aankondigingen zijn zeer enthousiast en zeker niet hinderlijk. Dit is alles bij elkaar het beste concert van James Brown wat nu beschikbaar is, ja inderdaad, nog beter zelfs dan het tweede en derde Apollo concert. Een historisch document dus: get it while you can!

avatar van Verbston
Thanks alot west voor deze notification!

Wat n prachtrelease!

Leuk om te horen Verbston: ik zet 'm zelf ook nog maar eens op!

avatar van Droombolus
Maak een vonkie ! Ik heb de eenvoudige CD rielies. Ook uiterst geschikt voor niet-fans...........

Ik luister naar Soul Power van dit concert en dan hoor je toch echt duidelijk waar Prince de mosterd live van heeft.

En wat zegt Bobby Byrd aan het einde van dit concert thelion: .. there he goes ladies and gentlemen, the hardest working man in the ..... world
Toch had je gelijk met showbusiness, maar zelfs Bobby Byrd vergiste zich dus.

Als je 3 James Brown platen op de kop tikt, laat het dan deze, In the Jungle Groove en Sex Machine zijn.