Spencer Wiggins - The Goldwax Years (2006)

Soul
Label: Kent

1. Once in a While (Is Better Than Never at All) (3:33)
  2. Old Friend (You Asked Me If I Miss Her) (2:47)
  3. The Kind of Woman That's Got No Heart (2:43)
  4. Lonely Man (2:12)
  5. He's Too Old (2:10)
  6. I'm a Poor Man's Son (2:08)
  7. What Do You Think About My Baby (2:46)
  8. Anything You Do Is All Right (2:16)
  9. I'll Be True to You (2:36)
  10. Take Me Just as I Am (2:44)
  11. That's How Much I Love You (2:53)
  12. I Never Loved a Woman (The Way I Love You) (3:02)
  13. Who's Been Warming My Oven (2:40)
  14. Walking Out on You (2:35)
  15. Soul City U.S.A. (2:02)
  16. Sweet Sixteen (2:41)
  17. Uptight Good Woman (2:42)
  18. Lover's Crime (2:11)
  19. My Love Is Real (2:44)
  20. The Power of a Woman (3:34)
  21. I'm a Poor Man's Son [Remix] (2:09)
  22. That's How Much I Love You [Remix] (3:00)
avatar van Angelo
Man, wat was ik blij toen deze compilatie-CD verscheen. Het werk van Spencer Wiggins was (en is!) obscuur en zijn enige LP ‘Soul City USA’ op het Goldwax label bracht zoveel geld op, waardoor het je vrijwel onmogelijk werd gemaakt om aan zijn opnames te komen. ‘The Goldwax Years’ bracht de ultieme uitkomst. Spencer Wiggins is zo’n beetje een van de meest ongekende en on(der)gewaardeerde deep soul singers uit Memphis, Tennessee. Hoewel er meer opnames van Spencer Wiggins bestaan, bestaat deze compilatie slechts uit het Goldwax materiaal. Zo heeft Spencer bijvoorbeeld ook kantjes opgenomen voor Fame Studios in Muscle Shoals.

Met weinig succes in zijn carrière besluit Spencer in het begin van de jaren ’70 naar Florida te vertrekken om zijn geluk daar te beproeven. Langzamerhand begon de discomuziek zijn entree te nemen en was er geen plaats meer voor southern soul. Spencer beperkte zich tot clubzanger en toen de clubs sloten (i.v.m. de disco’s die de voornaamste uitgaansgelegenheden werden) trad hij in de voetsporen van zijn vader en zong hij voorts alleen nog maar in het plaatselijke kerkkoor. Sinds die tijd heeft hij de seculaire muziek verlaten en beperkte hij zich tot gospels.

‘The Goldwax Years’ is een prachtige verzamelaar van een van de beste southern soul zangeres ooit. Behalve soul zijn er ook invloeden als blues, rock en contemporary R&B te horen. Toch blijft deep en southern soul echter de basis voor deze verzamelaar. Nummers als ‘Lonely man’, ‘Old friend’, 'Uptight good woman', ‘Take me just as I am’ en ‘That’s how much I love you’ maar ook ‘I never loved a woman (the way I love you)’ behoren tot de mooiste opnames ooit in hun genre. Iedereen die ook maar een beetje van soul houdt, zou deze in zijn of haar collectie moeten hebben.

avatar van Metalhead99
Zijn enige LP (Soul City U.S.A.) heb ik jammer genoeg nog niet kunnen bemachtigen, maar ik was wel blij toen ik deze verzamelaar te pakken kreeg.
Een mooie verzamelaar van een erg sterke soul zanger. De man heeft volgens mij nooit echt de erkenning gehad die hij eigenlijk verdient.

avatar van thelion
Geheel eens met Angelo.

Het werk van na zijn overstap naar Fame Records is te vinden op Feed the Flame en samen zijn deze 2 albums een zeer gedegen en mooi overzicht van 's mans Southern Soul werk.

Wie kwam ik nou tegen op the Complete Goldwax Singles 1, 2 & 3? Ene Spencer Wiggins. Met een stem als een klok, maar tegelijk ook heel kwetsbaar. Krachtig, maar ook mooi. Heel bijzonder, één van de mooiste stemmen die ik ooit heb gehoord. Vervolgens bleek bijna elk nummer wat deze man zong geweldig te klinken, het maakt bijna niet uit wat.

En dan kom je er achter dat Kent samen met Goldwax een fraai overzicht heeft gemaakt geheten the Goldwax Years. Vol met met name hele mooie Deep Southern Soul, maar ook wat (invloeden van) Rock 'n Roll. Luister bijvoorbeeld eens naar Lover's Crime. Oooh! Please Love Me One More Time! komt uit zijn tenen. En dat geldt net zo goed voor al die prachtige Soul nummers. Het mooiste hoor je dat op één van de allerfraaiste Soulballads ooit gemaakt: Up Tight Good Woman. Ook aanwezig op die oh zo mooie Southern Soul boxset: Take Me To The River.

Kortom: een prachtplaat. Met daarnaast Feed the Flame, met zijn Fame & XL recordings, heb je toch een mooi overzicht van zijn werk.