John Debney - The Passion of the Christ (2004)

Score
Label: Sony Classical

1. The Olive Garden / Night Sky (1:56)

met Tanya Tsarouska

2. Bearing the Cross (3:43)
  3. Jesus Arrested (4:37)
  4. Peter Denies Jesus (1:59)
  5. The Stoning (2:25)

met John Debney, Shankar en Gingger

6. Song of Complaint (1:33)
  7. Simon Is Dismissed (2:25)
  8. Flagellation / Dark Choir / Disciples (5:54)

met John Debney en Jack Lenz

9. Mary Goes to Jesus (2:47)
  10. Peaceful But Primitive / Procession (0:36)

11. Crucifixion (7:38)
  12. Raising the Cross (2:13)
  13. It Is Done (3:37)

met John Debney en Jack Lenz

14. Jesus Is Carried Down (4:40)
  15. Resurrection (5:04)
neo
Horner was een ''no-go'' en Debney mocht de score doen. Ik moet
zeggen de score heeft zo zijn magische momenten. De Oosterse sfeer is prachtig. Kijkende naar andere scores over het Jezus verhaal, is die van Patrick Williams 4.5 sterren

Nu al de beste score van het jaar en zonder twijfel John Debney's meesterwerk uit zijn loopbaan!

Wat meteen opvalt aan de score, is dat het van tijd tot tijd flink traditioneel is. Authentieke instrumentatie geven de juiste sfeer, wat je, vooral in de tracks Jesus Arrested en Flagellation, meteen in de tijdsperiode van de film plaatst. Simon is Dismissed laat de agressieve kant van het verhaal zien van verraad en vervolgens schuld en zorgt meteen dat de score nooit "saai" of "eentonig" wordt in de eerste helft. De agressieve trom met de schelle blaasintrumenten zorgen dat je er weer helemaal bij bent, en doen je meteen het verraad realiseren.

De tracks Peter Denies Jesus en vooral het prachtige Mary Goes to Jesus bereiden je alvast voor op de magistrale koor-tracks die inzet bij de track Crucifixion. Want uiteindelijk zijn de tracks voorgaande aan Crucifixion slechts, net als de film, een opbouw voor de kruisiging van Jezus, iets wat in de muziek duidelijk verwoord wordt. De stevige trommel geeft aan wanneer de spijkers erin gaan en het harmonische koor ("wanneer de film het meest ondraaglijk wordt om te kijken, moet de muziek op zijn mooist zijn"- Mel Gibson) is zo mogelijk erger als muziek die pure pijn zou verwoorden. Het ritme van de percussie en het immense koor die Bijbelteksten verwoord doen je meteen realiseren dat het daadwerkelijke kruisigen is begonnen, wat gelijk een grotere emotionele lading meegeeft dan de film op welk moment ook zelf heeft kunnen bewerkstelligen. Want in mijn ogen is de muziek een emotionelere verbeelding van het bekende verhaal, niet in de laatste plaats omdat je hier zelf je eigen invulling kan geven hoe je het leiden van Jezus interpreteert.

Na de kruisiging geven donkere, eentonige, harde trommels perfect de duisternis aan wanneer "het volbracht is" (een duisternis die overigens in de film niet over kwam). Zeker na het horen van deze emotioneel uitputtende muziek, komt de laatste track, Resurrection, nog krachtiger over. Met recht de beste koor-muziek van de afgelopen tijd (ja, zelfs Lord of the Rings wordt overtroffen), wat je een goed en enigszins blij gevoel geeft. Ook hier geeft de muziek beter de oorspronkelijke boodschap mee dan de film: men moet zich niet schuldig voelen over de dood van Jezus, maar juist blij zijn dat hij dit heeft gedaan. De trieste muziek ervoor doet je wel de serieusheid van de daad doordringen.

Overigens beweren velen dat de muziek thema-loos is. Hebben deze Mary Goes to Jesus, It Is Done en Resurrection niet gehoord? Een prachtig vocaal gezongen thema, wat de Maria-Jezus relatie aangeeft. Inderdaad, Debney had natuurlijk niet elk personage een thema moeten geven (uit respect), maar thema-loos is de muziek in geen geval. Ook het Peter Denies Jesus thema is overigens later in de film terug te herkennen.

neo
score-freak schreef:

Grappig dat je zijn echte meesterwerk (Cutthroat Island) dan minder vind Ik ben trouwens van mening dat een componist met gemak meerdere meesterwerken kan leveren in zijn loopbaan, het is maar net hoe je in elkaar steekt qua gooien met de term.

Ik vind CutThroat Island inderdaad vele malen minder, al is het alleen omdat de score met al zijn bombast op een gegeven moment gevoel verliest en je ongevoelig wordt voor deze overheersende sfeer.

Passion of the Christ daarentegen is briljant in het scheppen van sfeer, emotie, rust en uiteindelijk grootsheid. Het voelt echt aan als het Bijbelverhaal, en weet met zijn instrumentatie exact de juiste snaren te raken. Op al deze vlakken steekt deze boven de vorige uit, terwijl CutThroat Island, hoewel zeker erg sterk overigens, toch vooral leuk is om te horen, niet briljant.

Over meesterwerken heb je gelijk, maar als ik het zo formuleer bedoel ik dat het HET meesterwerk is, in zo'n geval bedoel ik gewoonweg zijn beste score tot nu toe, en er kan er maar 1 de beste zijn

John Debney werkt op dit moment aan een 80 minuten durende symfonie van The Passion of the Christ!!

(flink aan het duimen voor een CD-release)

avatar van Nagelschip
Een hoop lof naar Levon Minassian, ooit een leerling van meester-dudukspeler Jivan Gasparian met zijn bijdrage op de Armeense Duduk [het blaasinstrument], wat een prachtig instrument blijft dat. Eerder werkte Gasparian ook mee aan de soundtrack van Gladiator, en opnieuw brengt een deel van hem zoveel moois.

De Duduk verteld tegelijkertijd een verhaal van oneindige schoonheid, alswel een bittere lijdensweg; perfecte keuze van Debney, briljante uitvoering van Minassian.

Ontzettend vakkundig maar eigenlijk een te voorspelbare score. Oostere gezangen , wat ritmisch spanningsdrumwerk , wat Gregoriaanse invloeden. Mooi , meeslepend , groots .... maar niet verassend.

avatar van JohnWilliams
Mooie Muziek, als Jezus wordt gearisteerd hoor je goede muziek. Goed album van John Debney 3,5*

avatar van Bart Tönjann
Gearisteerd? Ik neem aan dat je bedoelt: Gearresteerd?
En trouwens: spraken ze in die tijd al van arrestaties?
Hoedanook, goede muziek. enge film.

avatar van JohnWilliams
Bart Tönjann schreef:
En trouwens: spraken ze in die tijd al van arrestaties?

Wel een tijd ja, maar als ze weg lopen hoor je muziek (geloof ik het is een tijd geleden dat ik deze film zag en deze muziek hoorde). Maar je kan ook naar track 3 kijken.

avatar van Bart Tönjann
Hehe... grappig om dat woord te zien. Klinkt zo raar voor in die tijd

mooie score. het word tijd dat ik de film eens ga zien. zeer meeslepend muziek.

Arbeidsdeskundige
Dit is een voortreffelijke score. Dit is hemels mooi.

avatar van luigifort
skipy05 schreef:
mooie score. het word tijd dat ik de film eens ga zien. zeer meeslepend muziek.

Gezien?