Grip Grand - Brokelore (2008)

Label: Lookout!

1. Showtime (That's Entertainment) (3:28)
  2. Hip-Hop Classic (4:35)
  3. Win the War (3:08)

met Percee P

8. Love / Drama (2:47)
  9. A Penny (4:12)

met Richie Cunning

10. 96 Tears [MF Shalem's Talk About It Mix] (4:27)
  11. Out of Service (3:58)
  12. Poppin' Pockets [Remix] (4:16)

met A.G.

13. Mr. Versatility (3:11)
  14. Remember the Time (3:26)

met Darondo

avatar van Rhythm & Poetry
Erg sterk album goede mix tussen oldskool songs zoals bijv. Paper Cup en Hip Hop Classic maar ook wat 'drukkere' newskool tracks zoals Poppin Pockets (heb een hekel aan dit soort titels maar het is een leuke track) & Showtime.

Handle That is erg mager en zonde dat deze track op dit album staat. A Penny is dan weer erg sterk. Jammer dus van die ene track maar voor de rest een erg solide album 4*.

avatar van Osiris Apis
Het album groeit voor mij na 2x luisteren. Idd mix van oldschool en newschool.
Jammer van dezelfde House of Pain sample in 'But Anyway'.
Mooie hoes trouwens.

avatar van jelmer19
Had nog nooit van deze man gehoord maar ik met zeggen dat hij me blij heeft verrast.
Er staan een paar erg fijne producties op en ''Grip'' heeft een aangename stem en flow.
Nummers als ''Tomorrow'' vind ik erg aangenaam om te horen.
Ook een nummer als ''But Anyway'' is fijn. Vanaf dit nummer gaat het album naar mijn mening ook naar een iets hoger niveau.
Met Hiphop die je niet alledaags hoord scoort hij op organiliteit en nummers als Love/Drama vind ik erg leuk om te horen..
Ook ''A Penny'' is erg lekker en zo staan er nog meerdere erg fijne nummertjes op deze plaat.
Ik geef een 4,0*

avatar van hiphopmaster
Klinkt verrassend goed dit. Dit kan ik iedere hiphop-liefhebber aanraden. Vooral het nummer met Percee P (Paper Cup) is zo onwijs heftig. Zoals R&P al zei, dit is een solide plaat. En zonder al te veel zwakke momenten. Er zijn er naar mijn mening drie (Remember the Time, Win the War en Handle That).
Sterkste nummers voor mij zijn Paper Cup, 96 Tears, A Penny en Mr. Versatility met een lome Grip Grand op een lome beat. Je moet ervan houden. De nummers die ik niet genoemd heb zijn ook zeker de moeite waard. 4*!

avatar van Backslap
klinkt wel goed dit , kan nog wel groeien denk ik

avatar van Chrisseh
Op zoek naar een, eh,, luistermogelijkheid voor dit album, kwam ik toevallig terecht bij een topic van het forum van de webwinkel Amazon. Het leuke ervan is, is dat op gegeven moment Grip Grand zelf ook mee gaat doen aan de discussie. En hij komt best slim uit de hoek, hij heeft het wel op een rijtje. Hij zegt onder andere dat Handle That een parodie is.

Het is het wel waard om te lezen: Hier.

Voor de rest, ik ga binnenkort dit album even beluisteren

Love/Drama

avatar van Raffalinho
Dit was een lekker album. Ik kan hem op weinig zwakke dingen ontdenken.
Zijn flow is lekker en zijn teksten zijn van een hoge nivo.

_0_

avatar van J.C.
Ik heb dit album een aantal dagen geleden ontdekt door de eindejaarslijsten van rapreviews, zijn ze toch nog ergens goed voor. Ik had voor dit album nog nooit gehoord van Grip Grand, maar hij maakt veel indruk op mij. Ik sluit me grotendeels aan bij de al eerder gemaakte opmerkingen over dit album. A Penny is mijn favoriete nummer.

Bedankt voor de link. Leuk om te lezen hoe Grip Grand openhartig spreekt over het leven van een underground rapper.

avatar van Chrisseh
Heb dit album in een impuls op de kop getikt, zag 'm liggen in een winkel, en n.a.v. de koop heb ik hem ook meteen iets vaker opgezet. Ik gooi er toch maar een (klein) 0,5-je bij, dit is zeker een solide plaat.

avatar van Mb.
Mb.
Waar de meeste rappers constant claimen hoe goed ze wel niet zijn komt Grip Grand met een unicum in de Hip-Hop wereld, namelijk bescheidenheid. Sommige vinden dit misschien niet passen in de macho allures van het Hip-Hop, maar ik vind het echter een verademing. Ja mensen, de Grip maakt 'music for the broke and the broke at heart'.

Hoewel DJ Design de Gripster heeft omarmd en 'ontdekt' is het Grip zelf die voor de meeste producties zorgt. En hoe! Met een oog voor detail zorgt hij voor subtiele dit'jes en dat'jes op de meeste exacte momenten. De natuurlijke manier waarop hij bepaalde tracks afbouwt is echt prijzenswaardig. Dit alles zorgt voor een rauwe soulvolle sfeer.

Grip Grand komt met leuke zelfspot, introspectieve verhalen en simpele Brag 'n Boast. Als rapper ontstijgt Grip voornamelijk de middelmaat door zijn rauw getinte stem maar ook door goede timing en delivery. Daarnaast zorgt Mr. Versatility voor leuke wordplay met een goed gevoel voor humor.

Begrijp me niet verkeerd; 'Brokelore' kent echt wel zijn mindere momenten (en daar reken ik "Handle That" niet bij), maar ze zijn niet der mate groot dat ze het totale plaatje verstoren. Dit is gewoon een erg goede en solide plaat. Sterker nog; ik vind dit het Hip-Hop album van 2008. Ja, dat lees je goed - 'het' Hip-Hop album van 2008.

Mijn verstand zegt nu 4,5* maar mijn gevoel gaat toch voor de 5*. Grip Grand, bedankt.

avatar van Chrisseh
Dit is inderdaad een zeer sterk album, ik heb 'm onlangs op 4,5 gezet. Het is niet alleen een solide album, maar heeft ook nog veel 'replay-value'. Had tijdens een 'road-trip' alleen dit album en Hot Fuss van de Killers, en heb dit album dus ontiegelijk veel een vaak achter elkaar geluisterd. En het werd maar niet vervelend, en heb nu ook nog eens mooie herinneringen aan dit album.

avatar van Mb.
Mb.
Het heeft inderdaad veel 'replay-value' en dat vind ik best knap voor een rapplaat.

RedLightCityBoy
Wel een dope album. Grip Grand vind ik altijd wel dope, maar de beats op deze plaat zijn enorm verschillend. Opzich wel goed dat het afwisselend is, maar ik ben maar van een paar nummers fan. De rest vind ik ook wel leuk, maar soms klinkt het iets te gelikt. Love / Drama, Out of Service en Remember the Time zijn heerlijk. Ook de 96 Tears mix is sterk (lekkere drums!). Toch wel een ruime voldoende voor Brokelore van mijn kant.

avatar van J.M.
Heel vet album. Dope delivery, goede teksten en jammer van een paar mindere beats. Vindt vooral z'n stem erg vet klinken en zoals al gezegd verveelt die niet. Heb nog steeds vaak zin om dit album op te zetten.

Rene1979
Dit klinkt erg fijn!!

Musicmeter crasht elke keer als ik zijn eerste album wil toevoegen.
Maar beide pareltjes van Grip Grand gaan in mijn kast komen.
Het zijn echt goede cd's een must have voor mensen die cd's kopen, om zo te zorgen dat Hip Hop blijft leven. Want als je geen cd's koopt dan maken wij Hip Hop dood

avatar van Silky & Smooth
Op het eerste gehoor vond ik de producties vrij magertjes. Grip Grand droeg echt het hele album. Inmiddels vaker beluisterd en de beats zijn toch beter dan ik dacht. Sommigen blijven puur muzikale begeleiding zonder echt toevoegende waarde, maar er zitten toch echt leuke beats bij. Toch blijven de raps van Grip Grand verreweg het belangrijkst op dit album. Als ik zijn teksten moet geloven heeft hij een goede motivatie om te rappen en dat hoor je duidelijk terug. Grip Grand is namelijk een uitstekende rapper met sterke tekst met vaak een cynisch ondertoontje en een knipoog. Lekker de gek aansteken met "gangstarappers" op Handle That.
Wat mij wel opviel is dat, hoewel hij uit het westen komt, er een vaag Dirty South sfeertje om dit album heen hangt. Heel even dacht ik zelfs dacht ik dat ik David Banner hoorde op Poppin' Pockets en de beat van Mr. Versatility lijkt ook nog eens op een beat van hem...

Het is trouwens lastig favorieten te kiezen. De openingsnummers vind ik erg leuk, Paper Cup is lekker hard, Handle That en Poppin' Pockets vind ik grappig en A Penny, Out of Service en Remember the Time zijn erg mooie nummers.
(Beetje jammer trouwens van die House of Pain sample...)

avatar van MAS
MAS
Op aanraden van Rene ben ik dit gaan luisteren en ik ben al erg onder de indruk na 1 luisterbeurt. Een erg divers album van een erg boeiende rapper. Ik ga het album gelijk nog eens beluisteren.

avatar van MAS
MAS
Erg vet album wat door de verschillende stijlen blijft boeien. Mijn favoriet is Poppin Pockets met A.G. Een dikke 4!

avatar van thgryda
Idem als wat Mas zegt...

avatar van panjoe
panjoe (moderator)
Zeker een dik album dit! Goede beats en Grip is een fijne emcee om naar te luisteren met goede delivery en dito teksten .

avatar van Silky & Smooth
Blijft telkens even leuk om te luisteren. Grip rapt zo makkelijk, volgens mij kan hij supergoed freestylen (gokje). Zit er over te denken deze nog te verhogen ook...

avatar van principal2000
Ook ik vind dit een goed geproduceerd album met een fijne MC die een wat zware, rauwe stem heeft zonder dat hij geforceerd over komt. De kwaliteit is niet altijd even constant, maar bijna nergens komt een nummer onder een bepaald minimum. Handle That vind ik wel buiten de boot vallen qua stijl.

avatar van Silky & Smooth
Ja ik ook. Ik weet dat het een parodie is, maar echt grappig vind ik het niet.

P-DawG
Chrisseh schreef:
Love/Drama
Word.

Chrisseh schreef:
Het is het wel waard om te lezen: Hier.
Grip Grand komt daar echt over als een erg bescheiden gast met gevoel voor zelfspot (zie ook Love / Drama), en dat is zeldzaam binnen de Hip-Hop, of dat nou underground of mainstream betreft. Dus als je Grip's mening wilt lezen over o.a de hedendaagse muziekindustrie en wilt weten waar zijn artiesten naam nou eigenlijk op slaat tjek dan even die link.

avatar van alexander-r
Als een toffe gast komt die Grand Grip over. Ik had ergens toevallig het nummer Penny voor ij zien komen. Wat een prachtig nummer is dat ! Ben benieuwd naar de rest van het album!

avatar van ijsduivel
Ik heb het album nu een paar dagen op repeat gezet. En wat een geweldig album.
Op een enkel nummers na is het perfect.

avatar van V.B.
Pff waarom kom ik hier nu pas achter.. Is t eerste album net zo dope?

avatar van panjoe
panjoe (moderator)
Ik vind die een stuk minder. Maar dat ben ik.