Pixies - Wave of Mutilation (2004)

Alternatieve titel: Best Of

Label: 4AD

1. Bone Machine (3:04)
  2. Nimrod's Son (2:19)
  3. The Holiday Song (2:17)
  4. Caribou (3:16)
  5. Broken Face (1:32)
  6. Gigantic [Single Version] (3:15)
  7. Vamos (Surfer Rosa) (4:20)
  8. Hey (3:33)
  9. Monkey Gone to Heaven (2:58)
  10. Debaser (2:54)
  11. Gouge Away (2:46)
  12. Wave of Mutilation (2:06)
  13. Here Comes Your Man (3:23)
  14. Tame (1:57)
  15. Where Is My Mind? (4:20)
  16. Into the White (4:44)
  17. Velouria (3:42)
  18. Allison (1:19)
  19. Dig for Fire (3:04)
  20. U-Mass (3:02)
  21. Alec Eiffel (2:52)
  22. Planet of Sound (3:09)
  23. Winterlong (2:08)
Ik vind het raar dat zoveel mensen moeite hebben om de pixies te verteren.
Al bij mijn eerste luisterbeurt naar dit album (mijn eerste kennismaking met de pixies) was ik hier al wild van...

avatar van Carebo
Deze verzamelaar is het enige van de Pixies wat ik in mijn bezit heb en vind het best te smaken. Where Is My Mind? is mijn grote favoriet op deze cd. Heb ook begrepen dat ik misschien nog enkele goede nummers heb gemist die op deze verzamelaar niet voor komen. Misschien schaf ik mij nog wel enkele albums aan van deze Pixies. Smaken verschillen, heb je bij alles, maar ik geef alvast 4****

avatar van Ice Cream Man
Zonder twijfel een van de beste Best Of's die ooit verschenen zijn, van een van de origineelste bands aller tijden.

avatar van Arnando
Een volledige reguliere cd van Pixies zie ik me niet snel kopen, daarvoor liggen ze net dat beetje buiten mijn muzikaal preferentiegebied. Deze cd biedt me echter een unieke gelegenheid om een zicht te krijgen op hun repertoire zonder me al hun cd's te moeten aanschaffen. Ik heb het vooral voor de 'songs', met melodie en ietwat aan structuur, zoals daar zijn Alec Eiffel, Velouria, Here comes your man en de andere meest bekende nummers.
Een nummer als Tame is dan weer een pak minder aan mij besteed, maar skippen doe ik het niet.
3,5 *

avatar van kaztor
Toch lijkt juist dit mij een band die het best beluisterd wordt met hun reguliere albums.

timon
Om het "representatieve overzicht" echt compleet te maken:

24. Mr. Grieves (titelnummer Album: Doolittle, 1989)
25. Crackity Jones (idem, 1989)
26. La La Love you (idem, 1989)
27. Hang Wire (titelnummer Album: Bossanova 1990)
28. The Happening (idem, 1990)
29. River Euphrates (Surfer Rosa, 1988)
30. Evil Hearted You (B-side file)

avatar van Ice Cream Man
De versie van Gigantic die hierop staat is trouwens stukken beter dan de originele op Surfer Rosa/Come On Pilgrim, daar hoor je dat fantastische baslijntje amper.

avatar van stef212
Wat een fabuleuze compilatie!!! Debaser!!!

avatar van Beeswax
Ik heb talloze keren geprobeerd, maar ik voel echt niets bij deze compilatie, ik vrees dat de Pixies not my cup of tea zijn. De enige nummers waar ik wat aan vind zijn Where is my mind, Gouge away en Into the White.

In 2004 verscheen naast deze fraaie compilatie ook het nummer Bam Thwok (alleen als download). Dit gave nummer van Kim Deal zou op deze verzamelaar niet misstaan hebben.
Mijn Pixies collectie bestaat naast alle 4 reguliere albums + het mini-album Come On Pilgrim verder nog uit Death to the Pixies (limited edition met bonus Vredenburg '90 live-CD), Pixies at BBC en Complete 'B' Sides. Daarnaast heb ik ook nog een CD van PIAS met artiesten die nummers van Pixies gecoverd hebben (Death to the Pixies, We're Better!).
Ik dacht door de jaren heen alles van de Pixies zo'n beetje compleet te hebben, maar ik kom de laatste jaren nog meer live-opnames en vreemde studio-demo versies etc. tegen. Dat zijn dus vooral andere versies van nummers die ik al heb.
Toen de Pixies in 1991 gingen stoppen ben ik mezelf gaan vediepen in Frank Black (met en zonder The Catholics) en gerelateerde bands/artiesten zoals The Breeders, Throwing Muses, Kristin Hersh, Tanya Donelly en Belly.
Ik neem aan dat ik het beste van de Pixies (& related) nu zo'n beetje wel in huis heb.

MindRuler
timon schreef:
Om het "representatieve overzicht" echt compleet te maken:

26. La La Love you (idem, 1989)

Had er zeker ook op gekund, één van mijn favoriete Pixies songs.
Ook Letter To Memphis mis ik hierop.

avatar van Lexicon Devil
Top verzamel plaat!
Maar wat een lelijke hoes-art.

bennerd
Crisis bij bennerd: ik ging deze namiddag de platenwinkel binnen en zag deze plaat liggen voor een heel erg degelijke prijs. Had iemand al heel erg enthousiast over Pixies horen praten, maar zelf had ik er nog geen noot muziek van gehoord. Vraag ik even aan de verkoper of ik de plaat even mocht beluisteren. De blik waarop die man me trakteerde... Probeer dan maar eens uit te leggen dat je al jaren naar muziek luistert, maar rockmuziek je nooit interesseerde.

Maar de samples die ik hoorde, maakten me enorm benieuwd. Goede gok om de plaat mee te nemen, want die ligt hier nu rondjes te draaien en ik geniet er met volle teugen van

avatar van Hiawatta
Nog steeds erg blij met deze lp, die met enige regelmaat gedraaid wordt! Pixies is fijne muziek.
Hihi...
if man is 5
then the devil is 6
then god is 7
this monkey's gone to heaven

avatar van frolunda
Prima verzamelaar van de Pixies,jammer dat Motorway to Roswell er niet opstaat maar goed je kan niet alles hebben.

De eerste verbazing van deze cd vond reeds plaats bij track 2,'Nimrod's son',hoorde ik daar de riff niet van Motorhead's,Ace of spades.Jawel,ik had het bij 't rechte einde.Dat ik dat nummer niet kende,is ook niet verwonderlijk,bij aanschaf kon ik alleen de radiohits 'Monkey gone to heaven' en 'Where is my mind ?'.Doch niet elk nummer op deze cd kan mij boeien,soms is 't echt wel te chaotisch naar mijn bescheiden mening.Maar 'Tame' ,'Alec eiffel' en 'Planet of sound' zijn fantastische nummers,die eigenlijk de voorbode waren voor de grunge.