Jason Mraz - We Sing. We Dance. We Steal Things. (2008)

Label: Atlantic

1. Make It Mine (3:08)
  2. I'm Yours (4:03)
  3. Lucky (3:10)

met Colbie Caillat

4. Butterfly (5:00)
  5. Live High (4:12)
  6. Love for a Child (4:06)
  7. Details in the Fabric (5:46)

met James Morrison

8. Coyotes (3:38)
  9. Only Human (4:03)
  10. The Dynamo of Volition (3:37)
  11. If It Kills Me (4:34)
  12. A Beautiful Mess (5:38)
  13. I'm Yours [From the Casa Nova Sessions] * (4:48)
  14. Live High [From an Avocada Salad Session] * (4:04)
  15. If It Kills Me [From the Casa Nova Sessions] * (5:01)
  16. A Beautiful Mess [From a Raining Jane Session] * (5:16)
  17. Make It Mine [From the Casa Nova Sessions] * (3:25)
  18. Butterfly [From the Casa Nova Sessions] * (5:11)
  19. Only Human [From the Casa Nova Sessions] * (4:49)
  20. The Dynamo of Volition [From an All Night Session] * (4:24)
  21. Love for a Child [From the Casa Nova Sessions] * (3:53)
  22. Coyotes [From a Girl in New York Sessions] * (4:20)
  23. Man Gave Names to the Animals [From the Gospel Collection Sessions] * (4:18)
  24. Mudhouse / Gypsy MC [Live from Amsterdam] * (7:00)
avatar van Arrie
Volgens mij hoor je in een discotheek vooral dance, zou een reden kunnen zijn.

Alleen nummers als Rosanne 'halen' dat soort gelegenheden. Dan noem je ook wel een niveauverschil op.

avatar van Kossy
Er zitten heerlijke nummers bij, maar een aantal gaan na een tijdje wel vervelen (i'm yours/make it mine).
A beautiful mess en details in the fabric vind ik (nog) heel erg fraai.
Minpuntje is wel het nummer 'lucky'

avatar van catdog
Jason Mraz, een zanger die ik pas heb leren kennen toen hij eind vorig jaar doorbrak met een re-release van "I'm Yours". Laaiend enthousiast was ik destijds over hem. Wat een lekkere sound bracht hij naar voren met "I'm Yours". Helaas werd de plaat doodgedraaid op de radio en heeft de plaat zijn glans inmiddels verloren. Het album is echter goed genoeg om dit te doorzien.
Mraz beschikt namelijk over de juiste stem om de nummers goed bij te staan en de teksten zijn van een hoger kaliber dan bij de gemiddelde commerciële singer-songwriter.

"Make It Mine" opent heerlijk met een lekker zomers en dromerig sfeertje. De instrumentatie is erg afwisselend en alle toeters en bellen komen er aan te pas maar toch blijft het nummer ingetogen. Uitstekende opener!

"I'm Yours" zie ik dus maar even door de vingers. Helaas toch de misstap op dit album voor mij. Het klinkt nu zo platgestreken en niet meer zo fris als toen ik hem voor het eerst hoorde. De live-versie overigens op het nieuwe live-album is wel uitmuntend!

"Lucky" is wel weer een erg lekker nummer. Heerlijk in de Colbie stijl dat uitstekend bij lekker weer en de koude winterdagen past. Lekker om te beluisteren naast de kerstboom. Het nummer krijgt zijn extra kracht door de relaxte manier van zingen door zowel Mraz als Caillat. Één van de favorieten van het album.

Een portie big-band krijg ik te horen op "Butterfly". Een nummer dat gedeeltelijk wat van "Make It Mine" leent maar dat misschien nog wel een tikkeltje beter is. De coupletten worden namelijk erg rustig gebracht zodat de instrumentatie er bij het refrein nog wat lekkerder uit kan knallen. Heerlijk samenspel tussen Mraz en de instrumentatie.

"Live High" borduurt weer lekker voort op de relaxte sfeer die al enige tijd door het album loopt. Toch weet dit nummer mij iets minder te pakken dan de vorige tracks. Het klinkt namelijk nét iets te gelikt. Net even iets te poppy mede door het koortje dat Mraz bij komt staan naar het einde toe.

"Love for a Child" heeft hetzelfde probleem. Het is luisterbaar maar tegelijkertijd niet catchy genoeg wat de eerdere tracks wel hadden. Het bekende popnummer trucje vind ik namelijk niet werken op dit nummer. Met name de opheffende bridge vind ik totaal niet passen. Had het klein gehouden en had het refrein minder poppy gemaakt en je had weer een uitstekend nummer gehad.

Gelukkig weet "Details in the Fabric" deze kleine misstapjes weer op te pikken. Als zangers zijn Mraz en Morrison zeer aan elkaar gewaagd en dit resulteert in een uitstekende samenwerking, enkel ondersteund door een akoestische gitaar. Het nummer klinkt oprecht en het gelikte van de vorige tracks is eraf geschud. Heerlijk om bij weg te dromen.

Op "Coyotes" slaat Jason een andere weg in maar dit pakt, naar mijn mening, uitstekend uit. Het R&B-beatje past perfect bij de ietwat duistere en elektronische sfeer die gecreëerd wordt. De kracht van deze track ligt hem in het mysterieuze maar de track weet ook waar nodig op alle fronten te knallen waarbij het niet altijd even verheffend hoeft te zijn. Een lekker afwisselend nummer.

"Only Human" beschikt over dezelfde soort sfeer die "Coyotes" naar voren bracht alleen is dit weer even iets softer. Qua instrumentatie is alles erg goed op mekaar ingespeeld op dit nummer.

Bij "The Dynamo of Volition" kunnen we weer een beetje gaan knallen. Naast een goed vocaal optreden van Jason en een aanstekelijk meezing-refreintje ligt de overige kracht van het nummer hem in het feit dat het op alle fronten verheffend genoemd kan worden maar nergens te commercieel gaat. Er wordt een uitstekende balans gevonden.

Een vleugje Mika hoor ik terug op "If It Kills Me" en ook dit pakt weer lekker uit. Niet een al te memorabele track maar uitstekend om op de achtergrond te hebben. Een goed verteerbare track.

En dan aangekomen bij de laatste, en voor mij de knaller van dit album, track: "A Beautiful Mess". Wat een heerlijk relaxte plaat is dit. Zo ingetogen, zo mooi gezongen. Het is oprecht en puur en wanneer het nummer tot het hoogtepunt komt met het koor tilt deze climax als het ware het gehele album nog even de hoogte in om vervolgens met de laatste afsluitende klanken langzaam weg te sterven. Een track die na het uitfaden nog veel indruk heeft weten achter te laten bij mij.

Hier en daar wat misstapjes dus maar met name door de fantastische laatste track krijgt "We Sing, We Dance, We Steal Things" van Jason Mraz een dikke 3.5*.

Favorieten: "A Beautiful Mess", "Details in the Fabric" en "Lucky".

avatar van Shelter
Naar beneden, echt een overkill aan jason mraz hier en ik kan het album niet meer opzetten. Vooral Lucky wat ik eerst een leuk nummer vond, komt me echt de keel uit. I'm Yours vond ik eerst heerlijk zomers en vrolijk, maar je hoort het echt o-ver-al...nu vind ik het niet veel aan.
Aan de ene kant ligt de schuld bij de overkill aan de andere kant zegt het wat over dehoudbaarheid van de muziek.
Het enige nummer wat ik nog redelijk kan opzetten is Love for a Child.

mathieudc
Ik vind het nog steeds een hele leuke plaat om op het gepaste moment eens op te zetten. De liedjes nestelen zich in je hoofd en er hechten zich redelijk snel herinneringen aan vast. Niet echt altijd even constant in kwaliteit maar wel leuke, frisse, catchy en zomerse muziek van Jason Mraz! Best wel een leuke ontdekking, met dank aan Vanbakel64 voor de tip! (3,5)

avatar van Snoeperd
IntoMusic schreef:
Ik zeg niks meer, want jouw onderbouwing is werkelijk lachwekkend te noemen. Misschien eerst even verdiepen in wie die zanger eigenlijk is en of daar inderdaad een grote 'marketingmachine' achterzit zoals bijvoorbeeld een Robbie Williams of James Blunt...

Maar zoals altijd verschillen smaken en zeker ook onderbouwingen

robbie is een marketingmonster maar james blunt absoluut niet!

avatar van Roytjuh
Ik heb Jason Mraz pas met dit album ontdekt en dacht in eerste instantie dat dit zijn debuutalbum was mede vanwege zijn hit 'I'm Yours'
Maar niets is minder waar, want hij heeft zover ik weet al eerder 2 albums uitgebracht.

Maar nu even naar dit album van Jason: 'We Sing, We Dance, We Steal Things'. Een album met een lange naam, maar dat maakt ook helemaal niks uit.

De muziek van deze nummers geven mij (althans de meeste) een gevoel van de zomer herleven en klinken bijna allemaal erg vrolijk.
Ik hoor invloeden van pop, soul en R&B, en hoewel ik niet zo weg ben van R&B klinkt dit heel goed.

Favoriete nummers zijn om mee te beginnen het eerste nummer 'Make It Mine' dat je doet denken aan de dromen die je in het echt wil ervaren en voor jezelf wilt houden.
Ook 'Love For A Child' heeft ondanks een beetje rare lyrics een heel mooi refrein.
Tot slot wil ik 'Lucky' met Colbie Caillat een ode geven tot een prachtig duet over vriendschap en hoe je van sommige vrienden kan houden.

Zoals de albumtitel al zegt: Je gaat zeker (mee)zingen en dansen. Alleen waarom ik het zou stelen, geen idee.

4 sterren voor dit album van Jason!

avatar van Rich_B
Wat een pracht album is dit!
Hoorde hem eens op een verjaardag, toen was ik gelijk verkocht gevraagd wie het was (Al kon ik wel via de radio en internet het liedje 'Lucky') Gelijk gekocht, en luister hem vaak samen met me vriend, heerlijke zondag cd!
Butterfly vind ik zo'n lekker nummer

avatar van Lexcoaster
Lekker vrolijke, easy listening popmuziek. Veel power heeft het helaas niet, toch maakt dat niet uit want de composities zijn verder wel goed.

Kadafi
Dan wil ik daar verder op inhaken door te zeggen dat de compositie van Butterfly me erg aanspreekt. Wat gebruiker catdog hierboven zegt: 'Heerlijk samenspel tussen Mraz en de instrumentatie.' En dat wordt mede mogelijk gemaakt door de opbouw. Ik dacht eerst ook "wat een slappe meuk dit van Jason Mraz", maar het blijkt bijzonder leuk en ontspannend op z'n tijd.

avatar van CommercialPuss
Staat hier niet de versie . spaans lucky op? of is dat een niet officieel nummer van Jason

avatar van Thestrals
Lekkere opfrissende popmuziek. Nu de eerste zonnestralen weer binnen zijn, staat deze cd vastgeroest in mijn platenspeler.

Bericht over de nieuwe single verplaatst naar Jason Mraz

dribbeltje
Dit weekeinde dit album gekocht. Wat een lekkere plaat is dit! Make it mine is een pareltje!

avatar van koel
Blijft toch een geweldige plaat! Word er altijd blij van.

Fantastisch album. De eerste keer dat ik 'm hoorde vond ik hem net een tikkeltje minder dan 'Mr. A-Z'. Dit komt voornamelijk omdat het net een stukje soberder is. Maar inmiddels weet ik wel beter, dit album is (nog) beter dan Mr. A-Z (en dat vind ik al een geweldig album). Het is momenteel mijn meeste beluisterde album. Ik vind het ontzettend jammer dat Jason van deze stijl is afgeweken, want hij kon het als geen ander.

Mijn favoriete nummers zijn 'Live High', 'Only Human', 'Make It Mine' en 'Butterfly'.

avatar van bas2204
Lekker luchtig album voor op de zondagmorgen

avatar van Dibbel
Luchtige singer/songwriter pop.
Behoorlijk aanstekelijk, maar geen bijzondere zanger.
3 hits hierop die achter elkaar staan: I'm Yours, Lucky en Butterfly waarvan I'm Yours de grootste hit werd (bijna een half jaar genoteerd in najaar 2008/begin 2009).
Ik hoef het echter niet al te dikwijls te horen, maar doet het ongetwijfeld beter achter in de tuin in de zon.
Kan toch zeker wel aan 3 sterren minstens komen.