Steve Jolliffe - Space (2002)

1 stem

4. Euclidean (16:40)
  5. Cislunar (15:24)
  6. Eros (13:20)
avatar van Gerards Dream
Steve Jolliffe hij speelde ooit een blauwe maandag bij Tangerine Dream, maar wat hij daarna solo heeft gemaakt mag er zeker zijn. Hier en daar zijn uit die tijd nog wat elementen te horen, edoch is het over het algemeen heel eigen te noemen.

Dit album Space begint haast klassiek met Expandere. Het roept een beeld op midden in Spanje te zijn aangekomen. Voor mijn gevoel zit ik in een stadion waar ieder moment het stierenvechten kan losbarsten. Alles wordt in gereedhied gebracht om het tot een geslaagd spektakel te maken. Af en toe is ook wat te horen wat uit de soundtrack van Jaws had kunnen komen. Maar het is bovenal ingehouden spanning wat te horen is. Een soort bolero, maar dan anders. Een mooie binnenkomer die behoorlijk klassiek tot een einde komt. Axioum begint klassiek met enige bombast, waardoor ik althans snel wordt gegrepen. Later wordt het wat experimenteler, waardoor het lijkt of het uit een bijzondere film komt. Naarmate het stuk vordert wordt het steeds klassieker van aard. In gedachte sta ik voor een groot orkest.

Ermite begint best vrolijk of er een eenvoudige dans ten beste wordt gegeven. In cirkelvormige patronnen bewegen de dansers zich over het podium. Even wordt het spannend, waarna het lijk of ze in hiets verdwijnen. Euclidean begint behoorlijk ingetogen of er iets belangrijks staat te gebeuren. Later wordt de muziek wat jazzy van aard, waardoor ik het idee krijg in een nachtclub te zijn beland waar pure rust heerst. Later groeit dit uit tot iets wat wederom behoorlijk klassiek overkomt. Even is er niets te horen, waarna uit de diepte een bas naar boven komt die me een gevoel geeft of ik door een tunnel rij. Door genoemde factoren is Eucildean een fraaie afwisselende compositie te noemen die behoorlijk klassiek ten einde lijkt te komen tot daar het geluid is te horen wat me deed denken door een tunnel te rijden.

Met het geluid van een duik begint Cislunar, snel daarna is wat vrolijks te horen wat me doet denken aan de muziek van Johannes Schmoelling die toevallig ook bij Tangerine Dream heeft gespeeld. Even lijkt de muziek stil te staan maar dat is slecht een voorbode van een sprookjesachtig verhaal wat er muzikaal komen gaat. Speelse klanken die min of meer verbeelden of iemand een onbezorde wandeling aan het maken is. Hier en daar een tikje jazzy en zeer geschikt om de stress te doen vergeten. Aan het einde even wat gitaar, waarna ik weer langzaam op de wereld wordt gezet en me haast herboren voel. Ook hier moet ik wat denken aan de muziek van Johannes Schmoelling. Een mooi rustig stuk muziek om even lekker op weg te dromen.

En dan is Eros al veel te snel. Het begint een tikje experimenteel tot dat ik een haast klassieke uitvoering begin te horen van het Tangerine Dream stuk 220 Volt Live. Vervelend is het allerminst. Of Edgar Froese en Steve Jolliffe even aan de bar hebben gezeten om wat muziek door te nemen. Later groeit dit stuk behoorlijk uit tot iets klassieks. In gedachte zie ik menig violist het uiterste van zijn instrument vragen op klanken die uit het Midden Oosten lijken te komen. Langzaam wordt de muziek behoorlijk orkestraal waarna het in het niets lijkt te verdwijnen.

Daarmee komt op een behoorlijk mooie manier een einde aan dit meer dan behoorlijke album. Geen meesterwerk, maar wel een eind in die richting. Muziek de me aardig aan de luidsprekers deed kleven.