Octoberman - Run from Safety (2007)

Canada
Label: White Whale

1. By the Wayside (5:14)
  2. Once in a Blue (3:35)
  3. Run from Safety (5:02)
  4. Elbow Room (5:50)
  5. Breath of Sunshine (2:41)
  6. Cisco Kid (3:52)
  7. Impossible Way (4:32)
  8. Shit Just Falls Apart (3:03)
  9. No Qualms (4:19)
  10. Chasing Ambulances (4:10)
Geweldig! Vooral #3 en #10.

avatar van hpdewin
Ontzettend goede muziek dit! Ik heb de plaat besteld en ben benieuwd!

Een redelijk onbekende groep uit Canada waarbij het vooral gaar om Marc Morissette. De eerste plaat van Octoberman (staat nog niet op de site) was vooral wat troubadour achte folk. Deze plaat en ook de volgende zijn meer indie folk achtig. Rock hoor ik er absoluut niet in. Waar lijkt het op, Wilco wordt genoemd (vooral de oudere Wilco). Bonny Prince, Neil Young. De muziek luistert lekker weg, de songs zitten goed in elkaar en zijn redelijk afwissleend. Soms een trompet erbij, slide gitaar. In veel commentaren lees je dat het op zich allemaal redelijk goede muziek is, prima nummers, maar toch klopt iets niet. Net of er nog gezocht wordt naar een eigen sound, het pakt je net niet genoeg en ook niet iedereen is weg van de stem van Marc Morisette. Soms 'rammelt het ook hier en daar. Bij de opvolger heb ik een Nederlands commentaar kunnen vinden. Die opvolger werd wat professioneler aangepakt met bekende producers en wat strakker neergezet, maar ook dat zorgde niet direct voor de wow factor. Daarna zijn er nog een aantal albums uitgekomen die meer de indiegitaar achtige kant uitgaan en het folk wat los laten.

Al met al een leuk album, een beste ontdekking. Ik kan er goed naar luisteren , maar heeft net onvoldoende impact op mij om deze heel hoog te beoordelen. Maar er zitten echt prima nummers tussen dus proberen maar.