James Holden - Balance 005 (2003)

Dance
Label: EQ

1. The MFA - The Difference It Makes [Original Mix] (6:25)
  2. Meta.83 - Metalgroove EP: Antrieb (1:53)
  3. Jake Fairley - Oshawa (2:19)
  4. Zeta Reticula - Tool 1 (1:19)
  5. Petter - All Together (7:03)
  6. Baby Ford & The Ifach Collective - Bad Friday (1:45)
  7. Zeta Reticula - Tool 3 (1:00)
  8. Avus - Real [Original Mix] (5:02)
  9. DJ ESP - No Future EP: No Future (2:14)
  10. Jase from Outta Space en Claire - Do What You Want [Infusion's Sky Mix] (7:35)
  11. Nathan Fake - Outhouse [Fluffy Mix] (3:16)
  12. Nathan Fake - Outhouse [Original Mix] (8:49)
  13. FortDax - Fortune Telling Fish, Curled to Suggest... (2:07)
  14. PQM - You Are Sleeping (6:33)
  15. Petter - These Days [Instrumental] (8:02)
  16. Herrmann & Kleine - Leaving You Behind (5:45)
  17. Meek - Happy (4:49)
  18. Meerkat - Colours (1:28)
  19. Avus - Your Body [Original Mix] (1:34)
  20. Scape One - PFX Tokyo (0:58)
  21. FC Kahuna - Haying [Kosmos Epsilon Mix] (6:52)
  22. Holden - The Wheel (5:54)
  23. Kotai + Mo - Black Acid, Pt. 1 (0:59)
  24. Epsilon 9 - Lifeformation (6:53)
  25. Carl A. Finlow - Ghetto Server (4:42)
  26. Gill Norris - Forme (7:02)
  27. Ficta - Eli (4:53)
  28. Petter - Tonediary (5:54)
  29. Form en Function - Wonderland [Original Mix] (5:37)
  30. Meta 83 - Metalgroove EP: End Titles (4:31)
avatar van brooklyn
sinds dit een mix cd is, had ik ooit de artiesten toegevoegd, wat redelijk veel werk was. Alleen hij is dus niet verbeterd... en dit is al de tweede keer dat dat gebeurd, ofwel: wat gaat hier fout?

CD 1 is wat mij betreft een van de beste mix-cd's ooit gemaakt.

Lekker mixje van de wiskundige James Holden. Al meerdere keren live gezien, waar hij altijd laat zien dat hij kan draaien. Ik hou alleen niet altijd even veel van zijn platen keuze.

3 *

avatar van brooklyn
wat vind je er niet goed aan dan?

Sommige platen halen veel tempo uit de mix en passen niet helemaal in het geheel. Ik wil daarbij wel zeggen dat dit zeer subjectief is. De man kan technisch zeer goed draaien en is complexer dan de standaard dj's op feestjes.

Beste Brooklyn, heb jij nog aanraders voor mij, qua mixen?

avatar van Paap_Floyd
Ik pindakaas nu Balance 006 door Anthony Pappa!
En het beluisteren ervan bevalt me prima!

Toevoegen die handel!

avatar van Paap_Floyd
Ja, ik ben al onderweg

cd 1 is voor mij de cd der cd's , cd 2 ietsje minder

grootmeester holden ! !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

avatar van Goodfella
Geen stem van Herman hier?

Geniale mixcd weer. Ontloopt At the Controls niet veel. Binnenkort even tijd vrijmaken voor de Essential mix met Nathan Fake. Hij staat al klaar!

Ja, het klinkt misschien gek, maar ik ken deze nog niet. Wel het gros van de nummers en ook zat livesets van de beste man, maar deze moet ik nog altijd eens downloaden of bestellen.

Die Essential Mix gaat je wel bevallen, denk ik.

avatar van Goodfella
Zeg dat wel ja. Ik viel zojuist van verbazing van m'n stoel toen ik zag dat z'n openingstrack in die mix uit '74 komt, ongelofelijk.

avatar van 2kings
Verschrikkelijk lelijke hoes trouwens. Ja goed, Holden is ook niet de meest geschikte voor op een hoes.. Maar dan hadden ze beter dat trucje dat ze nu bij Joris Voorn' Balance 14 hebben toegepast, bij Holden kunnen toepassen.

Neemt niet weg dat dit een fantastische cd is. Die fluffy mix die langzaam overgaat in het echte Outhouse.. Genieten!

Samish schreef:
CD 1 is wat mij betreft een van de beste mix-cd's ooit gemaakt.

Luister hem vaak de laatste tijd, ronduit glorieuze mix inderdaad.

Hoogtepunt ligt voor mij bij PQM (met vocalen die ook door The Smiths werden gesampled ), wat een kippenvelmoment...

avatar van Ataloona
Is dit ongeveer net zo goed als het geweldige At the Controls (die ik de laatste 2 maanden aan het stuck draaien ben)?

Goodfella schreef:
Geniale mixcd weer. Ontloopt At the Controls niet veel.

tuktak
ik vind at the controls toch echt wel anders. veel meer een huiskamermix. deze balance is iets meer dansvloergericht, met meer identiteitsloze tracks die samen, blijkbaar volgens velen, naar een hoger plan zijn getrokken door james holden. mixtechnisch is het allebei even slecht

Ja, dit zijn allemaal veel meer voor de hand liggende danceplaten, terwijl het muzikale spectrum bij At the Controls veel breder is.

avatar van mjvanderels
Zo breed als At the Controls haalt Holden het inderdaad niet op deze cd, al is dit nog altijd een stuk gevarieerder in de keuze qua tracks dan de meeste andere mix-cd's die ik ken. Cd 2 is erg goed, laat heel soms de spanning wel iets wegvallen maar als geheel vrij sterk. Cd 1 daarentegen is echt fantastisch, ongekend hoog niveau. Vooral op het moment, zoals 2Kings al zei, als de versies van Outhouse na elkaar worden gedraaid, kippenvel!

avatar van buffel2005
changed my life

haha, ergens kan ik daar inkomen buffel

avatar van freitzen
Ongeveer twee jaar geleden, toen ik deze Balance 005 en opvolger At the Controls aan het stukdraaien was, had ik herman gevraagd of hij meer cd's wist die in het straatje van deze twee platen liggen. Een antwoord heb ik helaas nog niet gekregen en eerlijk gezegd heb ik zelf ook niet echt moeite gedaan om me in het genre te verdiepen. Is James Holden dan zo speciaal? Waarschijnlijk wel. Ik zie dat niemand All Together genoemd heeft, maar de opbouw vanaf Antrieb naar dit nummer vind ik dus echt fenomenaal. En dan die vier noten in All Together die heel onheilspellend alsmaar herhaald worden... volgens MediaMonkey is het zelfs mijn meest gedraaide nummer ooit. Gezien het aantal keren dat ik dit album heb opgezet om me te concentreren tijdens de zoveelste studieopdracht zal dat best kunnen kloppen. Twee uur, dertien minuten en dertien seconden verder had ik vaak een veel beter idee van wat ik met de opdracht aan moest. En nu ben ik officieel afgestudeerd en kan ik zonder beperkingen genieten van deze plaat.

Het feit dat ik te lui ben om écht goed op zoek te gaan naar even goede dancemixen maakt dit album, samen met At the Controls, nog specialer. En ja, CD2 is wel een stuk minder spannend dan CD1. Maar die eerste is zó goed dat de vijf sterren gerechtvaardigd zijn.

avatar van Snoeperd
freitzen schreef:

Misschien kan je in deze top 50 mixplaten wat moois vinden. Ik heb in ieder geval heel wat vette mixen ontdekt via deze lijst: The Best (and the Most Ground-Breaking) Mix Albums Of All Time - discogs.com

Origineel binnen
(wel op CD, sorry Vinylliefhebbers)

avatar van Ernie
En de 2de disc moet echt niet onderdoen voor de 1ste.

Arbeidsdeskundige
Wow! Dit is intrigerend, opzwepend en geeft een overdosis aan energie. Dit is hemeltergend mooi.

avatar van Ernie
Die 2de schijf is ook echt af hoor. Begint met Meek al met 1 van de beste nummers van heel deze plaat. Ligt al een heel weekend op en geen zwak moment te vinden. Disc1 voor het feest en Disc 2 voor de afterparty. Heerlijke mix