Kees Aerts - Slices of Time (1997)

Electronic
Label: Groove Unlimited

1. Slices of Time (1:03)
  2. Waiting for Curtain (1:49)
  3. Eire (4:05)
  4. Balance (8:14)
  5. Darkness (9:20)
  6. The First Time (6:21)
  7. Travel (9:28)
  8. Other Worlds (1:48)
  9. Lovers [Cooldown Mix] (6:59)
  10. Friends (9:38)
  11. Slices of Time [Reprise] (2:58)
avatar van Gerards Dream
Als je de titel van dit album letterlijk zou vertalen zou je zoiets krijgen als plakjes van tijd. Dit op de hoes ook mooi aangegeven door een zaag die een zandloper in stukjes zaagt. En dan Kees Aerts zelf, hij is geboren in 1952 en in 1982 begon hij met het ontdekken van de synthesizer. Zijn voorbeelden zijn Patrick O' Hearn, Jean Michael Jarre en Tangerine Dream.

Het album begint in een sfeer die wat aan Zoolook van Jarre doet denken. Er is een stem te horen die een paar keer Slices of Time zegt. Doordat de eerste twee tracks zo kort zijn is er geen sprake van een mooi opbouw. Eire doet me inderdaad aan Ierland denken. Het is een eenvoudig volks deuntje. Daarnaast zit er een vrolijk verhaal in. Balance begint vrij ingetogen en zodra de kraan verder opengaat volgt een goed stuk muziek waarop ik bijna begin te zweven. Mooi uitgelijnde tonen die me aan vrijheid doen denken. Gedurende het stuk weet Aerts me goed bij de les te houden. Darkness begint zoals de titel al aangeeft donker. Voor mijn gevoel loop ik door een straat waar de regen net is gevallen en er iets spannends op het programma staat. Het doet daardoor denken aan soundtrack muziek. Aan het eind wordt de sfeer minder spannend waarmee het lijkt of het gevaar is geweken. De ochtend breekt aan.

The First Time begint wat zoekend, maar eenmaal opgang volgt er een mooi verhaal waardoor ik het idee krijg of Aerts me een mooi verhaal heeft te vertellen. Travel begint met een ritme wat me doet denken of een luchthaven langzaam vol stroomt. Eenmaal opgang volgt iets wat aan vakantie doet denken. De zorgen aan de kant en genieten van wat komen gaat. Heerlijk zorgeloos dus. Even is daar de spanning van het onbekende, maar het is vooral een tijd van gooi de stress er lekker uit. Other Worlds geeft me een gevoel of ik een soort draaimolen zit en van alles voorbij komt. Fraaie landschappen en bijzondere dieren.

Lovers [Cooldown mix] begint met het geluid wat iedere eerste maandag van de maand is te horen. Hierna volgt iets wat me qua tempo aan wandelen doet denken. Om me heen gebeurt van alles van rust tot een leeuw die er vol voor gaat om zijn prooi te bemachtigen. Hierna is er opnieuw rust en is het volop genieten geblazen. In een statige sfeer begint Friends hierdoor krijg ik het idee of een bruidspaar de kerk binnen gaat om het ja woord tegen elkaar te zeggen. Als de mis vordert wordt de sfeer eerst wat melancholisch waarna de feestvreugde kan uitbreken. En dan is daar de reprise van Slices of Time die me doet beseffen dat tijd niets anders is dan de herhaling der dingen.

Verder kom ik tot de conclusie dat dit een heel behoorlijk album is met electronische muziek van Hollandsche bodem Het dikke uur is voorbij gevlogen voordat ik er erg in had. Bij de volgende boterham die ik met smaak eet denk ik even terug aan dit bijzondere album. Slices of Time dus.

Deze cd erg vaak (moeten) horen , maar staan prettige nummers op. Echt jaren 80 deuntjes en vrolijke deuntjes. Na het moderne geluid komt het misschien soms wat oud over, maar dat maakt het niet minder. Ik zou Kees echt niet kunnen schalen in een bepaald genre... 3 sterren.

Redelijk electronisch allegaartje, maar niet meer dan dat. Een eigen stijl valt niet echt te onderkennen op dit album. 2,5 ster