Vetiver - Vetiver (2004)

1. Oh Papa (2:38)
  2. Without a Song (4:36)
  3. Farther On (2:49)
  4. Amour Fou (4:34)
  5. Los Pajaros del Rio (3:44)
  6. Amerilie (3:14)
  7. Arboretum (1:59)
  8. Angels' Share (4:21)
  9. Luna Sea (4:17)
  10. Belles (5:06)
  11. On a Nerve (7:40)
avatar van Dielie
ik denk dat dit wel eens een prachtig album zou kunnen zijn, aan snippets te horen toch,

ik meen dat Devendra Banhart aan dit album heeft meegewerkt, ben ik juist?

ik denk zelfs zijn stem te herkennen in "Amour Fou"

Dielie schreef:

ik meen dat Devendra Banhart aan dit album heeft meegewerkt, ben ik juist?

Heel erg juist

De muziek is ook redelijk vergelijkbaar. Iets minder freaky, en iets toegankelijker zang.
Wel erg goed vind ik.
In mei in Rotown: daar ga ik zeer zeker heen

Vetiver frontman Andy Cabic heeft overigens met Devendra Banhart het alleraardigste label Gnomonsong opgezet. Eerste twee albums op dit label zijn gelijk al verplichte aankopen:
Jana Hunter - Blank Unstaring Heirs of Doom
Feathers - Feathers

Info voor alle Bloody Valentine liefhebbers: Colm O’Ciosoig, de drummer van My Bloody Valentine doet mee op dit album (horen jullie gelijk een echt mooie plaat ).
En naast eerder genoemde Devendra Banhart laat ook Hope Sandoval zich horen op deze plaat.

Sietse
erg leuk album. Heb Devendra Bahart en enkele jongens van deze groep van de zomer in Amsterdam gezien op het Holland Festival. Erg leuk

avatar van musicfriek
Zit nu naar het nummer Luna Sea te luisteren, wauw, dit is mooi! Prachtige hoes ook overigens. Ook maar eens achteraan gaan.

Electro_
De hoes doet mij denken aan Sigur Rós' 'Takk..'

En het is een erg mooi album (niet zo mooi als Takk natuurlijk maar te mooi om te laten liggen).

fastpulseboy
sorry, maar dit vind ik toch echt rete saai.........(leuk voor de drummer van MBV dat ie meedoet, maar ik hoor geen enkel drumslagje op de plaat)
neeh doe mij maar iets spannenders. Ik vind het zelfs niet gevoelig ofzo...

Sietse
fastpulseboy schreef:

misschien omdat ie gitaar speelt ofzo

Roelof
He, ik wil ook wel wat zeggen!

mmmm, dat was een fijn album,
niet zo spannend en naarmate het album vordert vervagen de contouren ook stukje bij beetje, totdat het, jeweetwel, zo'n wollen deken word, die kriebelt aan je neus, maar niet dat het vervelend is. De instrumentatie is niet erg gevarieerd, en de melodieen zijn niet van goud.
De muziek is voor de rest gevangen in de schone hoes, dus ik hoef verder niet veel te vertellen. 4*

TSP7
Wollen dekens? Interessant

jkbb
Zo'n zeldzaam typisch gevalletje van gelijk 5*, al na één keer luisteren. Binnenkort een uitgebreid verslag.

jkbb
OK, laat ik 't maar eens proberen.

Vetiver is de zoveelste mooie Folk aangelegenheid die ik mocht ontdekken. Eentje waar ik al héél lang naar benieuwd was (ronduit prachtig hoesje), maar echt luisteren werd het nooit, tot ik me er dan eindelijk echt toezette tijdens mijn tot nu toe desatreus verlopende Folk en Co. KO.

Verwacht niks nieuws bij Vetiver, dit is toch wel wat ik noem Folk in zijn meest traditionele vorm: minimaal, draaiend om de akoestische gitaar met extra arrangementen als viool en bas. Het resultaat is weergaloos. Wat een warm geluid produceert deze plaat. Als een openhaardje in een houten huis in een winters bos ergens in Amerika.

Opvallend is ook hoe warmer de plaat wel lijkt te worden per lied, daarbij ook melancholieker. Naarmate de nummers elkaar opvolgen lijken deze wel steeds wat simpeler te worden qua speelwijze. Zo worden bijvoorbeeld de violen naar het einde toe op momenten enkel nog op een soort ambient-achtige manier bespeeld. Dat openhaardje wordt per minuut aangenamer en aangenamer, waardoor de mooiste nummers, voor mij logischerwijs, zich aan het einde bevinden. Het begint al met het schitterende Amerilie, een nummer waar de o zo geweldige harp nog om de hoek komt kijken. De riff doet me overigens sterk denken in I&W's Promise What You Will. Absolute hoogtepunt is wat mij betrefd Belles. Een lied op zijn eigen manier zo rustig, en kalmerend, had wel eeuwig door kunnen gaan wat mij betrefd.

Maar mijn 5* is niet zonder reden natuurlijk, deze plaat kent echt gewoon geen minder moment. Altijd klinken de instrumenten even mooi, welke emotie ze ook willen bereiken. Zo'n prachtig zowel komisch en vrolijk tweeluik als Amour Fou en Los Pajaros del Rio, met Banhart in de gelederen, is een zeer welkome aanvulling aan de rest van de prachtige nummertjes. Een schitterende plaat die best wel wat meer aandacht verdiend.

tondeman
De laatste 4 nummers maken vooralsnog de plaat voor mij, geweldig slotakkoord.

avatar van Devoo
Ik heb vernomen dat Joanna Newsom hier aan meewerkt? Welke nummers mogen dat dan zijn?

avatar van TJN
TJN
Ik luister het nu en vind het erg mooi, heerlijk rustig als een kabbelend beekje komen de nummers voorbij. Een zonnige dag, het leven is goed, lekker tegen een boom liggen genieten van het stromende water dat voorbij gaat, een biertje in m'n hand. So relax..

avatar van Deren Bliksem
Devoo schreef:

Late reactie, maar het album zojuist pas aangeschaft.

Maar ze speelt mee op 'Amerilie'.