David Bowie - The Singles Collection (1993)

Label: EMI

1. Space Oddity (5:14)
  2. Changes (3:34)
  3. Starman (4:16)
  4. Ziggy Stardust (3:13)
  5. Suffragette City (3:25)
  6. John, I'm Only Dancing (2:46)
  7. Jean Genie (4:06)
  8. Drive-In Saturday (4:28)
  9. Life on Mars? (3:49)
  10. Sorrow (2:53)
  11. Rebel Rebel (4:29)
  12. Rock & Roll Suicide (2:58)
  13. Diamond Dogs (6:04)
  14. Knock on Wood (3:02)
  15. Young Americans (5:10)
  16. Fame (4:14)
  17. Golden Years (3:58)
  18. TVC 15 (5:29)
  19. Sound and Vision (3:03)
  20. Heroes (3:36)
  21. Beauty and the Beast (3:34)
  22. Boys Keep Swinging (3:17)
  23. DJ (3:59)
  24. Alabama Song (3:50)
  25. Ashes to Ashes (4:22)
  26. Fashion (4:46)
  27. Scary Monsters (And Super Creeps) (5:11)
  28. Under Pressure (3:56)

met Queen

29. Wild Is the Wind (5:59)
  30. Let's Dance (4:08)
  31. China Girl (4:15)
  32. Modern Love (3:56)
  33. Blue Jean (3:10)
  34. This Is Not America (3:48)

met Pat Metheny Group

35. Dancing in the Street (3:10)

met Mick Jagger

36. Absolute Beginners (5:36)
  37. Day-In Day-Out (4:11)
jean maurice
rudiger schreef:
The Jean Genie

ik vond en vind Absolute Beginners ook zo'n typisch dromerig romantisch Bowie nummer, prachtig

Sheplays
Jammer dat Soul Love van Ziggy Stardust hier niet op staat. Dat is ook wel een favoriet van me naast de stuk of twintig nummers die hier wel op staan.

Dank U, nu staat er hieronder een post van mij die nergens meer over gaat

avatar van Hans Brouwer
Sheplays schreef:
Dank U, nu staat er hieronder een post van mij die nergens meer over gaat
"Nieuwe bezems vegen schoon, maar oude bezems kennen alle hoeken en gaten".

avatar van LeRoi
ChangesBowie inmiddels ingeruild voor deze, beter verfijnde, Singles Collection. Een must in de kast van elke (ware) muziekliefhebber!

avatar van rudiger
LeRoi schreef:

helemaal gelijk heb je , toevallig had ik deze vanmorgen op staan , wat `n heerlijke dubbelaar is dit van deze ras artiest .
bij mij staat deze al jaren in de kast , voor een prikkie eens op een rommelmarkt gekocht .

avatar van PUbu
8 beste nummers selecteren is toch niet te doen?? 'n stuk of 30 wel, ach ja met een stuk of 10 studioalbums erbij krijg je wel een compleet beeld van hem.

Aantekening ; ik heb bijna alles van hem, ook nog heel veel op elpee, ben dus een beetje fan....

EVANSHEWSON
Goed samengestelde dubbelaar van de meest urgente periode uit Bowie's collectie.
Ooit komt er een prima driebubbelaar met ook zijn beste nineties werk en dat uit dit decennium (de OO jaren, of hoe noem je dat ?)
En dat ze dan de periode van nà Let's Dance tot eind jaren tachtig maar een beetje vergeten, toen concentreerde Bowie zich zeker niet op muziek, maar op film...
Gelukkig herpakte hij zich en werd vanaf begin jaren negentig weer een prima performer die prachtplaten uitbracht.

****1/2

avatar van snarf349
meer hoeft het niet te zijn, eerlijk gezegd... mag z'n nineties werk me gestolen worden.

avatar van Florsi Florsa
LeRoi schreef:

Hetzelfde verhaal, en dan is deze een heel stuk completer. Wat een rasartiest.

avatar van notsub
De precieze verzamelaar die ik op mijn iPod heb staan vind ik zo niet terug op deze site, maar deze tracklist lijkt er erg veel op. Vele nummers zijn natuurlijk bekend van de radio en mag ik graag horen. Ik roep Ashes to Ashes uit tot mijn favoriet,.

avatar van Florsi Florsa
Die cd heb ik ook, Best of Bowie heet hij.

avatar van musician
Het tragische lot van de single-verzamelaar in één dubbele cd weergegeven.

Wat geef je nog om je krakerige singletjes als je hier alles keurig (en geremasterd) op een rijtje hebt staan?

Vind de eerste cd verreweg wel beter dan de 2e. Wat dan weer zou betekenen, dat deel 1 van zijn carriére beter was dan het vervolg. Ik denk ook dat dat zo is.

Waarom dit toch nog gekocht, als je via de reguliere cd's dezelfde compilatie kan maken, mocht je daar zin in hebben?

Nu, deze verzamelaar geeft de echte uitgebrachte singles weer, waar een normaal studio-album nog wel eens een langere (aangepaste)versie heeft (Heroes!). Bovendien is naar mijn idee ook niet altijd alles op een studio-album verschenen (Knock on wood, Dancing in the streets).

Hoe dan ook, alle andere verzamelaars zijn met deze compilatie vrij overbodig geworden.

Deze dubbelaar nog als cd box gekocht (dubbele doos) en heel veel gedraaid. In tegenstelling tot sommige anderen vind ik cd 2 met ook zijn jaren '80 singles wel heel goed. Luister eens naar Let's Dance, Under Pressure en het schitterende: This is Not America.
Voordeel hiervan: kan je van beide cd's genieten.

Tabula Rasa
Mooie verzamelaar met de grootste hits van Bowie door de jaren heen, nou ja, tot begin 90er jaren dan. Prima voor wie Bowie wel kan waarderen maar niet echt een heel groot liefhebber is. Zo iemand als ik dus.
De helft van de nummers vind ik niets, maar de andere helft vind ik goed tot zeer goed, maar dat komt natuurlijk doordat de man vele stijlen geprobeerd heeft en dan zit er altijd wel bij dat je niet aanspreekt.

avatar van ricardo
rudiger schreef:
The Jean Genie

Mooi nummer idd, 1 van de meest bluesy nummers ook van deze verzamelaar.

avatar van ricardo
west schreef:
Voordeel hiervan: kan je van beide cd's genieten.
cd 2 bevat inderdaad erg veel nummers die ik al eerder gehoord heb en allemaal erg goed zijn. cd 1 heeft met lichte voorsprong wel mijn voorkeur, maar cd 2 vind ik ook heel goed.

avatar van TEQUILA SUNRISE
Machtige verzamelaar waarbij het bijna ondoenlijk is om een favoriet nummer aan te wijzen , hetgeen ik dan ook maar niet ga doen.
CD 1 absoluut de volle mep waard, mijn inziens Bowie" s beste en meest creatieve periode.
CD 2 kent met Alabama Song een draak van een nummer maar is voor de rest ook van prima kwaliteit.

avatar van uffing
Ik heb het niet zo op verzamelaars, maar voor deze maak ik een uitzondering. Werkelijk alle single-knallers van Bowie staan hierop en deze plaat verveelt echt geen moment.

Een geweldig monument dat laat zien wat een rasartiest die David Bowie toch is!

avatar van bikkel2
Een overzichtelijk vrij compleet single overzicht van David Bowie.
Goed samengesteld en zover ik het kan overzien staan alle hits die er toe doen hierop.

Uiteindelijk ook voor ieder wat wils. De prille singer/songwriter Bowie, de glamtijd, soulman, zijn art-Berlijn periode, en de 80's Bowie.
Bowie had ook een neusje voor het uitbrengen van goede singles en daarom is deze compilatie een uitstekende luistertrip van een artiest die er altijd was.

avatar van Niek
Kan best genieten van Bowie, ihb de periode s2s t/m heroes. Zo’n verzamelaar vind ik echter te veel van het goede en te weinig samenhang om interessant te blijven. Ik pak deze nagenoeg nooit uit de kast. Luister vele malen liever zijn albums.

avatar van steven
Uitstekende verzamelaar van Bowie, zoveel verschrikkelijk goede nummers. Wat mist is denk ik nog the man who sold the world en een extra liedje van Hunky Dory . Dan hadden het verschrikkelijke Alabama Song en Dancing in the street weggelaten mogen worden . Dan was ie zo goed als perfect.

avatar van gaucho
Tja, als je iets meer de diepte in wilt, is een verzamelaar van Bowies oeuvre natuurlijk altijd een compromis. Maar ik vond dit destijds, in 1993, toch wel een heel fijne aanschaf. Ik was in die tijd meer in hits dan in albums geïnteresseerd, al had ik al wel enkele albums van de man. Maar dit vormde een mooi, en tot die tijd vrij volledig overzicht van de vele klasse-singles die hij had uitgebracht. Vrijwel elk nummer dat ik destijds als essentieel beschouwde, staat er op. De compleetheidsnerd in mij mist nummers als het soundtrack-hitje Underground, en vooral Loving the alien. Die laatste had voor een collectie als deze een aanwinst geweest, omdat de single-versie daarvan heel moelijk te vinden is. Als het nummer al op compilaties voorkomt, is het vaak de albumversie van zeven minuten.

Dancing in the street kan ik vanwege de curiositeitswaarde nog wel hebben (en die hóórt hier eigenlijk gewoon op, als een verzameling singles), maar Alabama song had er voor mij ook niet op gehoeven. Ik vind dat hoe dan ook een verschikkelijk nummer. Ook de versie van The Doors kan me niet bekoren.

avatar van steven
ja verschrikkelijk , alabama song. En Loving the Alien had ook zeker niet misstaan. Helemaal eens .

avatar van gaucho
Nu ik je bericht teruglees, denk ik: ja, The man who sold the world is toch ook wel een vroege Bowie-klassieker. Die had hier best bij gemogen. Het is me wel eens vaker opgevallen dat die op vrijwel alle verzamelalbums van hem lijkt te ontbreken. Zou het een rechtenkwestie zijn, omdat dat album als eerste in de VS uitkwam op het Mercury-label en niet op RCA? Hoewel latere uitgaven van het album gewoon door RCA werden gedistribueerd. Geen idee hoe dat zit, maar ik heb het altijd vreemd gevonden. Alsof er iets eigenaardigs met de rechten van dat nummer (en het hele album) aan de hand is in de Bowie-catalogus.

avatar van Poles Apart
gaucho schreef:

Staat op The Best of 1969/1974 (1997), Best of Bowie (2002), Nothing Has Changed (2014) en Legacy (2016).

avatar van gaucho

Okee, dat valt dus reuze mee! Je begrijpt: die verzamelaars heb ik dus allemaal niet. Ik meende die indruk te hebben overgehouden aan de samenstelling van (nog) oudere verzamelalbums, zowel op LP als op CD. Maar in het EMI-tijdperk lijkt dat dus allemaal te zijn rechtgetrokken, àls er al sprake was van een probleem...

Voor de gein nog even nagezocht welke Bowie-verzamelaars ik dan wel heb:
ChangesOneBowie (1976), The Best Of Bowie (1980), Fame and Fashion (1984),
Changesbowie (1990), de uitgebreidere dubbel-LP.

Daar staat het nummer steevast niet op, maar ik geef toe: die zijn dus allemaal uit het LP-tijdperk en bovendien hopeloos incompleet, dus het zegt ook niet zo heel veel.

Maar goed, The man... had dus op deze Singles Collection mooi het plekje kunnen innemen van Alabama song. Al kun je tegenwoordig natuurlijk ook gewoon je eigen playlist samenstellen.