Survivor - Greatest Hits (1993)

Label: Scotti Bros.

1. Eye of the Tiger (4:06)
  2. You Know Who You Are (4:51)
  3. Burning Heart (3:49)
  4. The Search Is Over (4:13)
  5. High on You (4:09)
  6. Is This Love (3:42)
  7. I Can't Hold Back (3:59)
  8. Hungry Years (5:12)
  9. American Heartbeat (4:10)
  10. Poor Man's Son (3:37)
  11. The Moment of Truth (3:46)
  12. Somewhere in America (5:13)
avatar van freitzen
Van dit album kende ik Eye of the Tiger en Burning Heart al van de radio, maar de rest had ik nog nooit eerder gehoord... en misschien wel terecht. Neem bijvoorbeeld een nummer als The Moment of Truth... nog best een behoorlijke spanningsboog, maar die synthesizerloopjes in het midden van het couplet (0:36 en 1:49) zijn wel erg knullig en die verhoging aan het eind kan ook écht niet.
Maar goed... alles is lekker op zijn tijd

avatar van Casartelli
Casartelli (moderator)
Tja, Survivor is wel de AOR-braafheid ten top. Mocht je evenwel nog in albumwerk geïnteresseerd zijn, dan is Vital Signs wellicht nog een aanrader (bevat tracks 4, 5 en 7 van deze verzamelaar).

avatar van Metalhead99
Niet zo heel erg bijzonder en ook niet echt aanvullend op hun eerdere werk. Gewoon een kort overzicht van hun bekendere songs.

avatar van gaucho
Metalhead99 schreef:

Nou, het grappige van deze CD is dat-ie dus wél iets toevoegt aan eerder werk. Al is die toevoeging niet opzienbarend.

Ik kwam deze afgelopen zaterdag voor een euro tegen bij de lokale kringloopwinkel. Als bezitter van de meeste Survivor-CD's draaide ik het doosje voornamelijk op zijn ruggetje om de tracklist te bekijken: welke nummers zouden er ditmaal voor een Greatest Hits-album zijn geselecteerd?
Deze verzamelaar wijkt slechts miniem af van de gelijknamig getitelde verzamelaar van vier jaar eerder. Het blijft opvallend dat hier geen songs geselecteerd zijn van wat in mijn boek zo'n beetje het sterkste Survivor-album ever is, namelijk Too hot to sleep uit 1988. Maar dat was blijkbaar een al te grote flop waar de heren liever niet aan herinnerd willen worden, zo lijkt het wel.

De vorige GH had slechts tien titels, wat in het CD-tijdperk wel erg karig is. Deze heeft er maar liefst twaalf, waarbij me opviel dat ik twee titels niet herkende. En zowaar, het bijbehorende boekje gaf uitsluitsel: You know who you are en Hungry years zijn inderdaad nieuwe nummers, die achteraf uitsluitend op deze verzamelaar zijn uitgebracht. Daar wilde ik nog wel een euro voor neertellen...

Maar eenmaal thuisgekomen viel dat toch nog tegen. De twee nieuwelingen zijn opgenomen met de eerste zanger Dave Bickler, die voor even was teruggekeerd op het oude nest. Omdat ik het eerste nummer wegens overexposure niet meer kan aanhoren, schakelde ik meteen door naar track 2.

Even dacht ik dat er per ongeluk een CD van Crosby, Stills & Nash in de speler zat, want You know who you are heeft alle trekken van een CSN-song. Minus de hemelse vocalen natuurlijk. Een semi-akoestisch voortkabbelende midtempo song, inclusief lichte percussie, die het moet hebben van de samenzang. Dat gaat per saldo best, maar een opvallende compositie is het geenszins, ook al meldt het epistel in het boekje dat dit nummer 'is sure to usher in a second decade of Survivor pop hits'. Tja, we weten allemaal wat daar na 1993 van terecht is gekomen...

Het andere nummer is weliswaar uptempo, maar ook vederlicht van klank en compositie. Aardig om te hebben, maar zelfs als je een die-hard Survivor-fan bent, zou ik er niet al te veel moeite in steken.

avatar van vielip
Is dat ook weer opgehelderd, bedankt! Ik heb deze cd ook al eens in de handen gehad en zag dat er twee nergens anders te krijgen nummers tussen stonden. Ik heb de gok nooit gewaagd. Mede omdat ik die met 10 tracks ook al heb. Eerlijk gezegd was ik deze cd al lang en breed vergeten maar door de update van gaucho werd ik er weer aan herinnerd