The Clash - Black Market Clash (1980)

Punk / Rock
Label: Epic

1. Capital Radio One (2:13)
  2. The Prisoner (3:03)
  3. Pressure Drop (3:32)
  4. Cheat (2:08)
  5. The City of the Dead (2:27)
  6. Time Is Tight (4:09)
  7. Bank Robber / Robber Dub (6:20)
  8. Armagideon Time (3:54)
  9. Justice Tonight (4:09)
  10. Kick It Over (4:47)
avatar van fatima
De laatste drie songs blijven onovertroffen: clash-reggea op z'n best.

avatar van Mjuman
Oorspronkelijk was dit een 10"; dit heb ik vorig jaar ergens gescoord; op Amazon staan zeker 6 verschillende versies, maar dit is zoals de originele. Tracks 6 - 9 zijn kant twee van de 10" - voor mij de meest gedraaide. Die 10" is aanvankelijk (officieel) niet uitgebracht in NL (alleen als import); hier verscheen een 12" van Armagideon Time met daarop ook de bijzondere dub-versie (track 9).

avatar van jellorum
Bank Robber / Robber Dub, zaligmakend! The Clash is toch wel een ultieme band voor mij....

avatar van wibro
Verrassend goede EP van The Clash die dat volledig te danken heeft aan de laatste vier nummers. Vooral die reggae nummers zijn van zeer hoog nivo. Daar hadden The Clash van mij best een heel album vol van mogen maken. Ook het Bank Robber/Robber Dub klinkt erg goed trouwens. Ik vind deze EP trouwens beter dan het debuutalbum van The Clash en eigenlijk ook nog beter dan London Calling.

avatar van Reint
Wauw, ben blij dat ik deze ben tegengekomen. Ultieme mix van Clashrock en de dub/reggae waar ze zo'n fan van waren (op de laatste nummers vooral). Op Police & Thieves en White Man hintten ze er al naar, maar lijken ze de stijl volledig te beheersen en maken ze er iets heel spannends en naargeestigs van. Het klinkt een beetje alsof de geest van Strummer door een dorre woestijn zweeft.

Is er originele dub die hier veel van weg heeft? Lee Scratch Perry wellicht?

Opvallend trouwens dat de uitgebreide heruitgave van deze plaat Super Black Market Clash die laatste jam totaal ontregeld doordat het songs Bankrobber en Armegideon Time (en ook Capitol Radio One en Cheat) gewoon weglaat op die plaat, terwijl ze deelmaken van het dubkarakter van de plaat.

avatar van fatima
wibro schreef:

Ik ook. Maar niet beter dan Sandinista...

Armagideon Time, zo hoor ik The Clash het liefst!

avatar van kaztor
Reint schreef:

Een onbegrijpelijke, maar tactische zet ten faveure van de Clash On Broadway-set.
De Super uit de titel indiceert dat het om een uitgebreide versie gaat, maar vervolgens een beetje gaan hakken in de tracklist haalt die theorie volledig onderuit. Had dat nou gewoon niet gedaan. Zonde! Had totaal niet gehoeven, want een aantal van die extra nummers stonden al op de box.