Jonathan Wilson - Frankie Ray (2007)

Folk
Label: Koch

1. Your Ears Are Burning (5:07)
  2. El Matador (5:46)
  3. Waltz with Me (3:25)
  4. Carousel (5:52)
  5. Road 92 (3:53)
  6. Alabaster Dove (4:46)
  7. White Turquoise (3:43)
  8. Frankie Ray (3:39)
  9. Sing to You (7:04)
  10. For Every 10 (10:10)
  11. Yonder Lies My Love (4:22)
  12. You Can Have Me (2:49)
  13. Born to Be My True Love (4:11)
  14. Dreaming (3:49)
  15. Frankie Ray Reprise (9:58)
avatar van Ducoz
Dit is een wat onbekend album van Jonathan Wilson.
Maar zeker geen slechte, het is wel enigszins anders dan de nieuwste.
Hier is het meer folk/pop en op de nieuwste plaat is dat meer psychedelische folk(ala Neil Young/ CSNY).
El Matador is een mooi nummer met een mooie overgang.
Het mag dan wat lang duren, echt vervelend gaat dit niet. De stem van Wilson komt hier ook goed tot zijn recht, het klinkt allemaal net wat moderner dan op de nieuwe plaat.
Daarbij is dit dan wel een lekkere afwisseling, maar toch hoor ik "Gentle Spirit" liever.

avatar van Ducoz
Naar mijn weten is deze plaat trouwens nooit officieel uit gekomen, dan had hij ook niet op de site mogen staan.. maar aan de andere kant had ik hem nooit geluisterd als hij niet op de site had gestaan..

Stijn_Slayer
Pop zou ik niet durven zeggen. Verscheidene nummers op Gentle Spirit zijn zelfs veel meer pop (bijv. 'Desert Raven'). Gentle Spirit is meer op de elektrische gitaar gericht en is psychedelischer. Vind het songmateriaal van die plaat duidelijk beter, maar de uitwerking bevalt me daar niet altijd even goed. Hier krijgen de nummers wat ze nodig hebben en datgene wordt ook goed uitgevoerd.

'El Matador' en 'White Turquoise' speelde hij ook live. Vind met name die laatste erg sterk. Ook 'For Every 10' springt er duidelijk uit, mede dankzij de mooie opbouw en het aparte arrangement.

De eerste paar keren wilde ik het nog op toeval gooien, maar af en toe kopieert Wilson bijna letterlijk delen van andere nummers. 'You Can Have Me' lijkt verdacht veel op 'Everybody's Missin' The Sun' van Grin (Nils Lofgren), het intro van 'Carousel' is net 'Nowadays Clancy Can't Even Sing' van Buffalo Springfield, 'Canyon in the Rain' lijkt aanvankelijk op 'Harvest Moon' van Neil Young en zijn nieuwe nummer 'Illuminations' is een keiharde 'Danger Bird' rip-off (wederom Neil Young).

Hij moet wel eens leren om z'n albums goed te timen. Het is eigenlijk weer te lang, al kan ik ook niet zo eenvoudig bedenken welke nummers ik eraf zou gooien.

Jemig, wat een ontdekking. Het debuut doet wat mij betreft niet onder voor de andere twee albums (ik schat hem hoger in dan 'Gentle Spirit'). Bovendien is het verbazingwekkend dat 'Frankie Ray' niet op CD of LP is te krijgen. Een mooie CD+LP uitgave is derhalve gewenst. Zeer gewenst...
Kippenvel momentjes te over.

Misschien is een online petitie (zoals bij Neil Young's 'Time Fades Away'') iets? Jonathan, maak niet dezelfde fout.

Marjet schreef:
Kippenvel momentjes te over.

Hij is wel op cd te krijgen, maar dan moet je er 170 euro voor over hebben... er worden er twee aangeboden op Discogs... de tweede zit nog in de seal en gaat voor 215 euro...

En dan nog een geheimpje... dit is niet zijn debuut, maar Sawmill.. die is helemaal niet te krijgen..

Stijn_Slayer
Deze band van Wilson heeft ook een aantal releases: Muscadine

Ik heb alleen dat debuut op cd, maar zie die nog maar eens te krijgen. Laat staan de rest van hun platen.

Het is een kwestie van tijd dat 'Frankie Ray' op LP/CD verkrijgbaar zal zijn. Waarom? Mijn tweet aan Jonathan Wilson helpt vast. Zeker weten. Absoluut.

De afgelopen week heb ik dit album gigantisch vaak mogen beluisteren. Echt een pareltje dat ik liefhebbers van 'Fanfare' van harte kan aanbevelen. Opgenomen elders dan in LA, maar wel degelijk is de West Coast sound hoorbaar.
Volgens mij is deze muziek ook zeer geschikt om bij te wandelen. Heerlijk wegdromen in de natuur, met een bijpassende soundtrack van Jonathan Wilson. Een soundtrack die velen spijtig genoeg niet kennen

avatar van musician
Je smeekbeden zijn verhoord:

Frankie Ray 2025
by Jonathan Wilson
Audio CD
£17.02
Available for pre-order

Je leest het goed, Amazon heeft het over 2025. Het duurt even, maar dan heb je ook wat. Je kunt het nu alvast bestellen, wie weet wat 17 pond over 10 jaar nog waard is

avatar van Ducoz
Kortom, release date unknown. Of wel, gaat nooit komen...

avatar van Running On Empty
Origineel nauwelijks (zeg maar niet) te vinden op CD of LP deze plaat of onbetaalbaar. Daarom een download van alle nummers gefixt via YouTube en op een schijfje gezet.

Fraaie plaat zeg. Onbegrijpelijk dat een rerelease hiervan er maar niet wil komen. Een meer folky singer-songwriter geluid van Jonathan Wilson maar enorm genieten. Na twee luisterbeurten een prima score.