Saez - Jours Étranges (2001)

Frankrijk
Label: Island

1. Jeune et Con (3:52)
  2. Sauver Cette Étoile (5:02)
  3. Jours Étranges (5:18)
  4. J'veux M'en Aller (6:24)
  5. Hallelujah (4:07)
  6. Crépuscule (5:10)
  7. Soleil 2000 (5:11)
  8. Amandine II (3:31)
  9. Rock'n'roll Star (3:52)
  10. My Funny Valentine (4:19)
  11. Montée Lá-haut (6:09)
  12. Petit Prince (3:03)
avatar van Matys
Jammer dat franstalige muziek hier niet opgepikt wordt. Vrijwel niemand in Nederland heeft van deze goede man gehoord en dat is jammer. Hoewel. Het geeft wel het gevoel dat deze muziek alleen voor mij is geschreven.

Damien Saez doet verschillende genres aan op deze cd, pop, rock en zelfs een beetje jazz op My Funny Valentine (Engels met een prachtig Frans accent). Dit alles met hevig maatschappij-kritische teksten in bijna elk nummer. Maar nergens is dit geforceerd of vermoeid en klinkt zijn boodschap oprecht.

Het slotnummer Petit Prince is misschien wel het allermooiste nummer ooit geschreven. Melancholie ten top maar wel van de beste soort. 5*

avatar van Rainmachine
Mooie plaat met het zeer herkenbare basgeluid van Marcus Bell van The Opposition die de plaat ook geproduceerd heeft. Eigenlijk speelt de hele Opposition band mee want ook Mark Long (gitaar) en latere Opposition drummer Jean-Daniel Glorioso zijn van de partij. Dus liefhebbers van The Opposition... opsnorren deze plaat