Earth, Wind & Fire - Definitive Collection (1995)

Funk / Soul
Label: Columbia

1. Shining Star (2:50)
  2. That's the Way of the World (5:46)
  3. Sing a Song (3:23)
  4. Getaway (3:54)
  5. Fantasy (4:38)
  6. Got to Get You Into My Life (4:03)
  7. September (3:37)
  8. Boogie Wonderland (4:49)

met The Emotions

9. After the Love Has Gone (4:30)
  10. Star (4:26)
  11. Can't Let Go (3:29)
  12. And Love Goes On (4:06)
  13. Let's Groove (5:38)
  14. Fall in Love with Me (5:53)
  15. Magnetic (4:19)
  16. System of Survival (5:01)
  17. Thinking of You (4:42)
  18. You Can't Hide Love * (4:12)
  19. Saturday Nite * (4:03)
  20. In the Marketplace [Interlude] / Jupiter * (3:55)
  21. Serpentine Fire * (3:51)
  22. In the Stone * (4:49)
  23. Let Me Talk * (4:09)
  24. Spread Your Love * (3:51)
  25. Turn On (The Beat Box) * (4:40)
totale tijdsduur: 1:15:04 (1:48:34)
Fantaaastisch! Wat een koningen zijn deze gasten toch!

avatar van george clinton
Toch mijn stem maar verhoogd naar 4*. Alleen de laatste vier nummers vallen me een beetje tegen, de rest is zeer geweldig te noemen. Jammer dat die definitive collection niet volledig is. Ik denk trouwens dat er nog geen volledige Earth Wind & Fire-verzamelaar bestaat.

avatar van monique
heerlijke muziek,vooral let's groove en magnetic zijn lekkere nummers

avatar van sq
sq
Tip tip tip. Deze vandaag voor 3,99 bij Albert Heijn ( ) gekocht.
Inlcusief de niet-op-een-regulier-album hit ´September´ . Die AH aanbieding heeft wel een iets ander hoesje.

avatar van [[YaTaMiNo]]
Één van mijn favoriete albums. Lekkere funky dansmuziek. Staat geen slecht nummer op.

avatar van Jules1
sq schreef:
Tip tip tip. Deze vandaag voor 3,99 bij Albert Heijn ( ) gekocht.

Met een sfinx op de voorkant? Die heb ik namelijk ook goedkoop kunnen krijgen

avatar van J.J. Wever
Een definitieve collectie zonder Serpentine Fire?

avatar van T8T
T8T
Serpentine Fire, een onmisbare EWF klassieker. Wie die deze compilatie heeft gemaakt moet maar snel zich gaan schamen.
Dus wie een goede verzamelalbum van EWF wil, dit is niet de goede.

SERPENTINE FIRE is onmisbaar.

avatar van TEQUILA SUNRISE
Hoewel dit eigenlijk mijn genre niet is, heb ik altijd wel een zwak gehad voor EWF.
Had mij al jaren voorgenomen om eens een verzamelaar van de band in huis te halen.
Eindelijk daad bij het woord gevoegd.
De muziek stemt mij altijd vrolijk, enkel de laatste 4 nummers had voor mij niet gehoeven.
De overige 13 songs zijn gewoon grote klasse.

avatar van gaucho
Dit is een voordelig verzamel-CD'tje dat Sony/Columbia destijds uitgaf voor de Nederlandse markt. Er zijn heel veel van die 'Definitive collection'-CD's van Columbia. De overeenkomst is dat ze veelal - althans bij hitgevoelige artiesten - keurig alle Nederlandse hit- en tipnoteringen op een rijtje zetten. Dat is hier ook het geval, maar daardoor ontbreekt er wel het nodige. Serpentine fire bijvoorbeeld, zoals hierboven al meermalen opgemerkt, maar ik denk ook aan Jupiter, Saturday nite, In the stone, Let me talk en zo kan ik nog wel even doorgaan. Dat zijn nummers die ik destijds wel in de discotheken hoorde (en ook op single heb, veelal Engels of Amerikaans), maar die in Nederland nooit wat gedaan hebben in de hit- of tiplijsten.

Allesbehalve 'definitive' dus, zeker als je bedenkt dat dit soort nummers met gemak beter zijn dan pakweg de laatste vier songs. Maar als overzicht van de hits die E, W&F in Nederland scoorde, voldoet het aardig.

Aanvulling: ik zie nu pas dat er kennelijk in een beperkte oplage een tweede CD bij zat (en ik herinner me dat van de eerste oplagen van deze CD-reeks). En laten daar al die genoemde nummers nou wél op staan. Ze zijn hierboven als bonustracks vermeld. Is-ie als dubbel-CD dus toch behoorlijk compleet.

Leuk is dan wel weer dat deze CD de geslaagde Beatles-cover Got to get you into my life bevat. Komt van de desastreuze Robert Stigwood-remake van Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band uit 1978, en werd op single een kleine hit in Nederland. Die vind je op geen enkel regulier E, W&F-album en wordt ook op compilaties vaak overgeslagen.

avatar van Roxy6
En op dit verzamelalbum ontbreekt ook het mooiste EW&F nummer: I'll write a song for you. van het album All 'n All, waar ook Fantasy op staat.

Ik heb een verzamel cd waar het nummer wel op staat.