Bleeding Through - Declaration (2008)

Label: Nuclear Blast

1. Finnis Fatalis Spei (3:30)
  2. Declaration (You Can't Destroy What You Can Not Replace) (4:31)
  3. Orange County Blond and Blue (4:13)
  4. Germany (5:48)
  5. There Was a Flood (3:22)
  6. French Inquisition (2:40)
  7. Reborn from Isolation (1:54)
  8. Death Anxiety (3:47)
  9. The Loving Memory of England (1:27)
  10. Beneath the Grey (3:32)
  11. Seller's Market (2:38)
  12. Sister Charlatan (8:47)
avatar van andnino
Wow! Dit ís toch een partij machtig... Vette strot, epische orkestondersteuning en een overdonderende productie door halfgod Devin Townsend. Laatste tijd niet meer zo'n vette Melodic Death Metal plaat gehoord!

avatar van verdronkenvis
Hij blaast nogal. Mieterse plaat!

bennerd
Verdomme, dit klinkt gewoon als grensverlegging binnen het Metalcore-genre! Ben even compleet uit het veld geslagen.

avatar van andnino
Ik zei het al eerder, maar volgens mij is de Aardschok aan het inzakken. Hier een 90/100 voor? Volgens mij heeft betreffende recensent gewoon niet geluisterd.
Want na pakweg 5 luisterbeurten kon ik een beetje door de bombast heen luisteren, en wat bleef staan was goed, maar lang geen 90 waard. Vind Seller's Market en Beneath the Grey overigens ook niet zó speciaal.
wat mij betreft een 81/100.

avatar van MuchTheSame
Volgens mij was het toch meer Orange County Hardcore / Metal met een vleugje horror punk er in dan Melodic Death metal

(Daar beeld ik mij altijd bands bij in de trant van Cataract , Aborted en zelfs Hail of Bullets ( ondanks dat die laatste meer in de Old school Death Metal ligt)

Tenminste dat heb ik de band leden ooit horen zeggen in een interview op 1 van 2 dvd's die ze inmiddels uitgebracht hebben

Maar goed .... ik vond het album goed , kon beter (zoals al eerder aangehaald door Andnino) , en dit haalt bij mij toch niet het niveau van het erg brute This is Love , This is Murd...

Hier en daar staan er wat nummers op die net zo goed door de Hardcore Metal band Chimaira gespeeld konden zijn... ( tenminste de 2 laatste cd's van Chimaira schieten mij dan te binnen)

Erg irritant was het stukje uit de film 300 tussen nr 1 en 2 in , die film was goed maar ik vond het totaal niet passen bij het album .... Leuk geprobeerd uiteraard om dat gevoel van het nummer "Love Lost in A Hail Of Gun Fire" terug te halen maar daar paste het stukje uit de film Boondock Saints perfect in .

3,5 *

avatar van james_cameron
Het betere beukwerk. Dit album laat de meeste soortgenoten hopeloos achter zich. Heerlijke bombastische metalcore, ijzersterk geproduceerd door Devin Townsend. Knap hoe de brute songs toch melodieus blijven zonder in te kakken. De sporadische cleane zang wordt ook zeer goed ingezet. Eén van de betere albums van het jaar, wat mij betreft.

tadaatjes, mijn recensie voor www.zwaremetalen.com[/url]

Devin Townsend is een halfgod. Of een God zelfs wat mij betreft. Naast dat hij onder zijn eigen naam, natuurlijk Strapping Young Lad en een aantal andere uiteenlopende projecten, zijn stempel zette staat hij ook als producer absoluut zijn mannetje. Zo blijkt maar weer eens met de nieuwe Bleeding Through.

Ik moet bekennen dat ik slechts in geringe mate bekend was met deze band, en ze vooral aanzag als "weer één van die" talloze melodic death metal bandjes. Welnu, Bleeding Through heeft aan mij met Declaration het volledige tegendeel bewezen. Waarschijnlijk juist door deze verwachting werd ik compleet weggeblazen. Na een rustige intro volgt de uitroep 'Tonight, we dine in hell!' en barst het titelnummer los. Wat volgt is een intens (tsja, Devin Townsend) brok orkestraal bombastische melodieuze death metal met een hoop core en hier en daar wat punk invloeden. Bleeding Through heeft zich hierbij absoluut onderscheiden van die "zovele" genregenoten. De blastbeats vliegen je om de oren, en het percentage zang dat clean gedaan word is behoorlijk teruggedrongen in vergelijking met de voorgaande albums. Bovendien is men ook niet bang voor een rustpuntje hier en daar. Hierdoor barsten de opvolgende nummers nog eens twee keer zo hard los (luister maar eens naar de epische meesterwerkjes There Was a Flood en Sister Charlatan).

Positieve verrassing dus. Volgens de biografie heeft Bleeding Through zelfs een screamo-verleden achter de rug. Gelukkig niks meer van terug te horen. Met Declaration heeft de band zichzelf bewezen als een van de sterkste melodieuze death metal bands die op dit moment actief zijn. Nu nog benieuwd of het live ook zo gereproduceerd kan worden. Op cd staat het in ieder geval als een huis!

bennerd schreef:

Ik moet bennerd toch gelijk geven. Dit is wel degelijk een mijlpaal in het metal/deathcore of melodic death genre, hoe je het ook wil noemen. Ik heb de cd inmiddels flink wat luisterbeurten gegeven en ik kan nog steeds een flink aantal pluspunten blijven noemen.

-In het begin werd ik zó overdonderd dat ik pas bij de derde luisterbeurten de muziek een beetje kon gaan analyseren.
-De productie is niet zomaar overdonderend vet, maar geeft echt een meerwaarde aan de muziek, wat nogal eens anders is bij een hoop so called modern-metal acts, waarbij de productie vaak vooral de matige kwaliteit bedekt.
-De muziek blijft geweldig, hiermee bedoel ik epiïteit/bombast, riffs en solo's, vet keyboard werk, en een super sfeer. Na het blown-away effect van de eerste luisterbeurt(en), valt de kwaliteit aanvankelijk wat tegen, maar daarna gaan de nummers zich warempel opnieuw prijsgeven, en dit keer blijft het!

ik verhoog mijn stem dan ook weer

avatar van MuchTheSame
Een half puntje verhoogd naar meerdere luister beurten

Komt met mede door het nummer Sister Charlatan

Declaration
de nummers die ik heb gehoord(declaration,orange county blonde and blue,germany,there was a flood)waren als een bom ingeslagen en hebben bij wijze van spreken lidtekens achter gelaten.Deze week zou die normaal moeten arriveren.Ik had tot voor kort nog nooit naar BT geluisterd(afgezien hun cover van Sick Of It All).Binnenkort oordeel dus!verwacht maar een 4,0 of 4,5.

kick aars wooo

Declaration
beetje later maarja toch een4*

bennerd
andnino schreef:
tadaatjes, mijn recensie voor www.zwaremetalen.com[/url]
...

Een screamo-verleden? Hoop dat dat niet op "The Truth" (2005) slaat.

bennerd schreef:

Een screamo-verleden? Hoop dat dat niet op "The Truth" (2005) slaat.

Ik doelde inderdaad op nog veel eerder