The dB's - Stands for Decibels (1981)

Label: I.R.S.

1. Black and White (2:53)
  2. Dynamite (2:34)
  3. She's Not Worried (3:07)
  4. The Fight (2:56)
  5. Espionage (2:43)
  6. Tearjerkin' (3:52)
  7. Baby Talk * (1:45)
  8. Cycles Per Second (3:07)
  9. Bad Reputation (3:10)
  10. Big Brown Eyes (2:01)
  11. I'm in Love (3:38)
  12. Moving in Your Sleep (3:58)
  13. Judy * (2:50)
avatar van musicfriek
Dit is wel muziek waar ik erg vrolijk van word getuige het nummer Big Brown Eyes. R.E.M. heeft hier wel naar geluisterd vermoed ik. Zaten later bij hetzelfde label

avatar van Slowgaze
En speelden met hun gitarist Peter Holsapple, die nogal een rol had op Out of Time (en op Automatic for the People ook toch?).

Leuke korte puntige popliedjes met mooie percussie.
Een beetje in de stijl van Vampire Weekend wat nu weer helemaal in is.

avatar van bart1989
Mooie psychedelia jangle-pop a la television personalities en soft boys en ettelijke andere bands natuurlijk.
Veel te laag gemiddelde trouwens..

avatar van rolandobabel
Deze lijst komt in bijna elk lijstje van beste albums van de jaren 80 voor, onbekend maakt onbemind?

avatar van heartofsoul
Toen dit oorspronkelijk in 1981 verschenen debuutalbum voor het eerst in de winkels lag heb ik het, nadat ik een gunstige recensie gelezen had, onmiddellijk gekocht. Later, zo'n zeven jaar daarna, zag ik dat het op cd verschenen was, en toen trok ik weer mijn beurs. Want dit is een onweerstaanbaar album dat liefhebbers van zowel powerpopgroepen als Badfinger en Big Start als van latere groepen zoals R.E.M. verplicht zouden moeten beluisteren. Het wordt gekenmerkt door prachtige, dynamische liedjes en een energieke, nerveuze sound. Het geluid van mijn cd vind ik een nogal gecomprimeerde indruk maken, maar dat wordt wat mij betreft volledig goedgemaakt door het briljante gejaagde spel, waarbij ik vooral onder de indruk ben van Will Rigby op drums. De andere leden zijn Peter Holsapple (gitaar, vocalen en krankzinnige toetsen), Chris Stamey (gitaar en vocalen) en Gene Holder (bass). Komt aardig in de richting van een classic album, wat mij betreft.

avatar van Dibbel
Ik heb deze op origineel vinyl, in nieuwstaat, Hollandse persing.
Op Albion, als onderdeel van Ariola, dus niet op I.R.S.
Al heel erg lang niet gedraaid.
De hernieuwde kennismaking deed niet direct allerhande belletjes rinkelen.
Het is een vreemd soort powerpop, met wat hierboven al gezegd wordt, gejaagd spel en dynamische liedjes en zeker niet de standaard refreintje/coupletje opbouw. Beetje vreemd, maar wel lekker.
Gaat na vandaag zeker nog een paar keer zijn rondjes draaien.