Donna Summer - The Best Of (1990)

Pop / Dance
Label: Warner Bros.

1. I Feel Love (5:54)
  2. Mac Arthur Park (3:55)
  3. Hot Stuff (3:43)
  4. The Wanderer (3:45)
  5. Love's Unkind (4:26)
  6. On the Radio (4:03)
  7. State of Independence (5:50)
  8. Breakaway (4:02)
  9. Love Is in Control (Finger on the Trigger) (4:19)
  10. Dinner with Gershwin (4:38)
  11. I Don't Wanna Get Hurt (3:27)
  12. This Time I Know It's for Real (3:35)
  13. Love's About to Change My Heart (4:02)
Gekocht voor Mac Arther park en de prachtige uitvoering van State of independence. Prachtig!

avatar van gaucho
Tamelijk onvolledig natuurlijk, maar in het jaar van release was dit wel wat bijzonders. Voor het eerst verschenen er nummers uit de disco- en de pop-periode van Donna op één verzamelalbum. De muziek van haar discojaren ('75-79) werd uitgebracht op Casablanca en die van het popjaren (1980-1990) op Geffen en Warner. Dit was de eerste release waarvan nummers uit beide periodes op één verzamelalbum bijeen werden gebracht, inclusief een aantal destijds zeer recente nummers van haar Stock, Aitken & Waterman-plaat. Tegenwoordig de gewoonste zaak van de wereld, maar toen nog niet, omdat platenmaatschappijen er een vrij strikt licentiebeleid op nahielden. Daarom heb ik deze destijds op CD gekocht.

Sindsdien zijn er talloze betere, completere verzamelaars uitgebracht. Er ontbreekt hier nogal wat (geen signature songs als Love to love you en Bad girls), maar per saldo vind ik het een vrij aardige notendop-collectie van haar betere nummers. Het album trapt af met de volledige albumversie van haar beste nummer, en daarna komen er overwegend sterke popnummers voorbij, hoewel het lang niet altijd (On the radio, The wanderer, Dinner with Gershwin) haar bekendste nummers of grootste hits zijn. Maar die ontbreken dan vaak weer op andere compilaties, dus in samenhang met andere albums en/of verzamelaars is dit toch een leuk hebbedingetje.

Deze compilatie is overigens wel uitgebracht door Warner Brothers, en niet door Mercury, zoals hierboven vermeld staat. Ik zal een correctie indienen.