Ultravox - New Europeans (1981)

Pop / Electronic
Label: Chrysalis

1. The Voice (4:24)
  2. I Never Wanted to Begin (3:31)
  3. Paths and Angles (4:21)
  4. Passionate Reply (4:17)
  5. All Stood Still [Live] (4:19)
  6. Private Lives [Live] (4:52)
  7. Herr X (5:50)
  8. Alles Klar (4:56)
  9. Waiting (3:50)
  10. New Europeans (4:02)
avatar van foxhusky
Het eerste verzamel album van Ultravox van de Chrysalis periode, met Midge Ure als zanger. Dit album is nooit op CD verschenen en erg moeilijk verkrijgbaar. In 1981 alleen uitgebracht in Japan.

Ik heb mijn exemplaar wel gewoon in Nederland gekocht, bij een uitverkoop van een muziekbibliotheek, die deze plaat in hun collectie had. Het binnenvel bevat alle teksten in het Engels, behalve van het Duitstalige "Herr X', daar staat alleen vermeld: "(In German)". Het nummer 'Alles Klar' is instrumentaal, dus daarvan natuurlijk ook geen tekst. De achterkant van het vel bevat de titels van de tracks in het Japans en in het Engels. Verder nog een heel verhaal in het Japans, waar ik geen touw aan vast kan knopen. Toch een leuk collectors-item.

De hoes is later opnieuw gebruikt bij de eerste CD uitgave van 'Rage in Eden' uit 1981.

Dit album 'New Europeans' bevat een aardige verzameling van singles en b-kantjes en twee live-tracks van de eerste twee Chrysalis albums van Ultravox: 'Vienna' uit 1980 en 'Rage in Eden' uit 1981. Die b-kantjes zijn pas vele jaren later op CD verschenen. Of de twee live tracks ook op CD zijn verschenen, weet ik niet precies, want ik weet niet van welke concerten deze live tracks zijn.

avatar van dazzler
Zeer merkwaardige collectie ... nog nooit gezien eigenlijk.

Ik tel vooral één enkele a-kant: The Voice en laat de tekening
op de albumhoes nu ook het hoesje van The Voice 7" zijn.

Het lijkt wel alsof men van de single The Voice gebuik maakte
om alle rarities uit de periode 1980-1981 te verzamelen.

Is dit album werkelijk door Chrysalis zelf in Japan uitgebracht?

avatar van Edwin
Ik kom deze compilatie weleens tegen op Ebay, maar ik vraag mij af of deze titel thuishoort op de site. In de officiële discografie van Ultravox kom je dit album niet tegen, omdat het volgens mij een soort promo LP is, die alleen in Japan is uitgebracht.

avatar van Gerards Dream
Dit ziet er inderdaad vreemd uit. Het hoes ontwerp doet denken uit de periode van Rage In Eden. Daarnaast lijkt het wel of de albums Vienna en Rage In Eden door de blender zijn gehaald, waarbij ook wat b-kantjes van singletjes zijn mee gegaan. Wat dan tot dit resultaat heeft geleidt. Vragen, vragen en nog eens vragen.

dazzler schreef:
Is dit album werkelijk door Chrysalis zelf in Japan uitgebracht?

Ja. Op het label van de vinyl plaat staat: (p) & (c) 1981 Chrysalis Records Ltd. Het bestelnr is WWS-81465.

dazzler schreef:
Ik tel vooral één enkele a-kant: The Voice en laat de tekening
op de albumhoes nu ook het hoesje van The Voice 7" zijn.

Ook 'New Europeans' was een a-kant, maar die single is alleen in Japan uitgebracht in november 1980. De b-kant van die single was... 'Vienna' (!). Dit lees ik op een website in rusland:

«New Europeans» was initially used as the background music for TV whiskey commercial. The interest it generated lead to a song being released as a single, which went «gold». The single issued with band picture insert featuring lyrics the both songs on the reverse and an ad for the album.

Edwin schreef:

Ik denk dat dit album wel degelijk op deze site thuis hoort. Volgens de regels van MusicMeter geldt:

Wanneer mag een album op de site?

In het kort: Een album moet op een geluidsdrager te koop zijn (geweest) in de winkel. Dat houdt dus in: geen (video) muziek-dvd's, geen bootlegs of andere illegale cd's, geen Platendagen-geschenken, geen albums die in eigen beheer zijn uitgebracht, en geen albums die alleen te downloaden zijn.

Dit album is inderdaad te koop geweest in de winkel. Voornamelijk in Japan, maar ook via import in andere landen. Het is geen bootleg, geen muziek-dvd, geen illegaal album, geen eigen beheer album, geen download. Dus mag het op de site.

Ik besef me goed dat dit album erg onbekend is en veel vragen oproept. Toch ben ik ervan overtuigd dat het een officiële uitgave is van Chrysalis Records, maar dan alleen in Japan.

Wat is volgens jou de "officiële discografie van Ultravox"? Want op de officiele website ultravox.org.uk staat bij discografie: "still in progress". Ik ben op zoek gegaan naar andere discografieen op het internet en heb verschillende gevonden waar wel degelijk dit album 'New Europeans' wordt genoemd. Bijvoorbeeld HIER

en ook HIER

avatar van Edwin
Akkoord Foxhusky, een terechte toevoeging. In mijn oude Oor Popencyclopedie en op de Nederlandse fansite kon ik deze titel niet vinden, maar inderdaad op bijvoorbeeld DisCogs en Allmusic.com wordt deze titel wel genoemd. Je hebt in ieder geval een collector's item in huis.

avatar van WesleyX16
In Japan wordt met grote regelmaat van dit soort albums gemaakt.

Eigenlijk helemaal niet interessant voor je collectie. Want deze (versie van) nummers staan ook op andere albums, die eigenlijk veel interessanter zijn.

Volgens Wikipedia is New Europeans ook een single geweest. Is toch wel een van mijn favoriete nummers van Ultravox. Trouwens I Never Wanted To Begin vind ik ook een geweldig nummer. Deze staat als B-kant van The Thin Wall. Daar heb ik toevallig de 12" van.

avatar van Gerards Dream
En die 12 inch van The Thin Wall klinkt als een klok. Daar kan de cd nog wat van leren.

Ik heb dit album niet in mijn collectie (de nummers wel), maar het hoesontwerp doet mij denken aan het tweede en derde album van The Korgis.

De CD/LP-maatschappijen houden de verzamelaar wel lekker bezig zo, als ik bv. mijn vinyl-hoes van Rage In Eden met die van mijn CD (met bonus tracks) vergelijk.
Net zoals bij Spandau Ballet heb ik ook een paar van die Joegoslavische persingen van Ultravox op Chrysalis erbij zitten. En ook het eerste album van Yazoo op Mute. Later heb ik toch die Duitse persing gekocht, want als de plaat overslaat of blijft hangen, en je zet de naald er netjes overheen, blijf je het bij een volgende draaibeurt toch horen.

avatar van dazzler
Deze hoes, zonder de witte rand, werd ook gebruikt voor de 7" single van The Voice.