Termanology - Politics as Usual (2008)

Label: Nature

1. It's Time (0:52)
  2. Watch How It Go Down (4:01)
  3. Respect My Walk (3:03)
  4. Hood Shit (3:55)

met Prodigy

5. Float (3:15)
  6. Please Don't Go (4:27)
  7. How We Rock (3:57)

met Bun B

8. Drugs, Crime, & Gorillaz (3:52)

met Sheek Louch en Freeway

9. In the Streets (3:54)

met Lil' Fame

10. So Amazing (3:53)
  11. Sorry I Lied to You (3:04)
  12. We Killin' Ourselves (3:58)
  13. The Chosen (3:26)
Gekkenhuis
Eind 2006 kreeg Termanology’s rapcarrière een immense boost. Zijn eerste single Watch How It Go Down werd een undergroundhit en zijn naam was gevestigd. Na die single is Termanology nu opnieuw het middelpunt van de belangstelling. Niet alleen omdat zijn rapkwaliteiten door velen als indrukwekkend worden bestempeld, maar vooral door het feit dat vrijwel heel de “wall of fame” van hiphopproducers meewerkt aan zijn debuutalbum Politics as Usual. Muzikale zwaargewichten als DJ Premier, Pete Rock, Large Professor en Buckwild zijn de grootste blikvangers, maar vergeet ook vooral Hi-Tek en The Alchemist niet. De enige keren dat deze producers een groot deel van de beats op een album leverden, waren op Non Phixions The Future Is Now (2001) en Nas’ Illmatic (1994).

De ingrediënten voor een topplaat zijn dus aanwezig: een talentvolle rapper en een goed productieteam om het af te maken. Wat zou er dus nog mis kunnen gaan? Niet veel, maar Politics as Usual is geen echte topper geworden. Ten eerste rapt Termanology op de meeste nummers van de plaat heel nonchalant. Hij is talentvol en naar eigen zeggen op Watch How It Go Down “The holy resurrection of Pun”, maar door zijn torenhoge zelfvertrouwen rapt hij het gehele album op de automatische piloot en voegt hij vrijwel niets aan de producties toe.

Ten tweede lopen sommige producers op hun laatste benen; zo bewees Pete Rock eerder dit jaar al dat hij niet meer als vanouds produceert, en zijn productie op We Killin’ Ourselves is ronduit teleurstellend en wordt tenenkrommend als Pete zelf nog een lachwekkend maar serieus bedoeld refreintje gaat zingen: “These Niggaz stay strapped up in the street//But they don’t ever strap up in the sheets.”

De minpunten op Politics as Usual zijn storend, maar gelukkig gering in aantal. Het is namelijk een typische recht-voor-je-raap-plaat geworden. Het is een album waarvan je de teksten snel onthoudt. Op zich is dat niet verwonderlijk aangezien Termanology vrijwel uitsluitend opschepperige en weinig inhoudelijke teksten ten gehore brengt. Zo heeft Termanology, met de door Premier ondersteunde nummers Watch How It Go Down, How We Rock en vooral So Amazing een paar ijzersterke en bovenal energieke werken op zijn naam staan. Laatstgenoemde is absoluut een pareltje. Termanology's schrijverstalent wordt op die track nog eens duidelijk onderstreept met teksten als: “Puff hear this?//Take a meeting the next day//I won't say shit, I just tell them to Press Play//Yo Dre, you should hit me with some beats//I'll write the whole Detox in one week.”

Verder is ook het door Buckwild geproduceerde Respect My Walk een sterk nummer en heeft Termanology met het uitermate aanstekelijke Please Don’t Go (geproduceerd door Notzz) een potentiële hit in handen. Die laatste track kent ook nog een primeur: het is het eerste nummer met een vocoder dat niet weet te irriteren. Maar dat kan liggen aan het feit dat Termanology zelf niet het refrein “zingt” met behulp van de vocoder, maar een professionele zangeres het werk laat doen. Dit in tegenstelling tot andere hiphopartiesten als Kanye West die denken met de vocoder hun zangtalent te kunnen etaleren.

Termanology lost met zijn Politics as Usual de hoge verwachtingen gedeeltelijk in. De producties zitten vrijwel allemaal goed in elkaar en de rapper zelf komt goed voor de dag. Alleen krijg je sterk het gevoel dat hij het idee heeft al een veteraan te zijn in het circuit, waardoor hij wat laks en ongeïnteresseerd overkomt. Als hij ervoor kan zorgen dat hij daarmee ophoudt, en nog een keer de beschikbaarheid heeft over de producties die hij op dit album kon gebruiken, zullen we nog veel gaan genieten van de man die zich maar wat graag in het lijstje met legendarische MC’s wil scharen.

Voor het origineel klik je hier.

avatar van thomzi50
Termanology heeft het goed voor elkaar. Waar rappers het bij hun debuut vaak moeten doen met maximaal één grote naam achter de knoppen, heeft hij voor zijn debuut Politics as Usual een ongelofelijk imposante rits producers opgetrommeld: onder meer DJ Premier, Pete Rock, Havoc, Large Professor, The Alchemist en Hi-Tek leveren een bijdrage.

Opvallend is dat de ene producer laat zien waar hij zijn grote reputatie vandaan heeft, terwijl anderen jammerlijk door het ijs zakken en alleen maar laten zien hun beste tijd ver achter zich te hebben (gelaten). Te beginnen met het positieve: DJ Premier. Er wordt hem nog wel eens verweten dat zijn beats de laatste tijd te pop-georiënteerd zijn (een klacht van onder meer Guru), maar op Politics as Usual laat hij zien dat de oude Premier geen verleden tijd is. Hij levert stuk voor stuk ouderwets aanvoelende en kwalitatief hoogstaande beats, die zoals we dat van hem kennen terugvallen op een flinke hoeveelheid samples, scratches en zichzelf continu herhalende loopjes. Dit horen we op de knallende opener Watch How It Go Down en vooral op het opzwepende So Amazing: twee heerlijke producties die het oude Premier-gevoel oproepen en een sublieme basis leggen voor de raps van Termanology, die de klus vrij eenvoudig klaart met oerdegelijke flow zonder inhoudelijke grote relevantie.

Large Professor en Pete Rock bakken er helaas een stuk minder van dan Premier. Eerstgenoemde doet het nog niet eens zo slecht, maar zijn instrumentatie op Sorry I Lied To You klinkt tamelijk slap en zal op den duur op niemand indruk achterlaten. Pete Rock kan zichzelf niet verschuilen achter het etiket slap, zijn productionele bijdrage (We Killin’ Ourselves) is in al krachteloosheid simpelweg bedroevend te noemen. Zo slap en ongeïnspireerd hebben we hem zelden voor de dag horen komen. Tot overmaat van ramp grijpt de man ook nog eens de microfoon in het serieus bedoelde refrein dat ons meedeelt dat zwarten zichzelf kapotmaken door een levenspatroon waarin kinderen geen boeken krijgen, maar leren om crimineel te worden.

Deze boodschap is niet alleen op een valse en overdreven manier gezongen, hij komt ook tamelijk uit de vlucht vallen. Termanology kiest over het algemeen namelijk voor teksten zonder veel betekenis. Hij introduceert zichzelf onmiddellijk als de nieuwe Big Pun en in dergelijke krachttermen blijft hij met een te grote regelmaat hangen. Het is een probleem waar veel rappers vandaag de dag mee kampen: continue roepen hoe stoer en goed je bent, zonder eigenlijk te laten zien waarom je nou zo goed bent.

Term compenseert deze inhoudelijke gebreken niet met zijn stem of manier van rappen, want die zijn beide niet bijzonder. Als dat zoals bij Watch How It Go Down over een harde productie is, klinkt dat prima en vult hij de instrumentatie prima aan. Maar wanneer de muzikale kracht achterwege blijft, krijgt plotseling een te grote last op de schouders. Het is alsof hij alleen maar tot zijn recht komt zodra de productionele kleurplaat volledig krijgt voorgeschoteld: zodra dat niet het geval is en hij zelf meer moet doen dan kleuren binnen de lijntjes, valt op dat het geen bijzondere MC is.

Business As Usual is dus een plaat die het vooral moet hebben van de beats, en die vallen tegen, zeker met een dergelijke lijst van producers. DJ Premier doet zijn werk zoals gezegd meer dan verdienstelijk, ook The Alchemist levert een uitstekende beat af (Hood shit) – maar wat te denken van mannen als Pete Rock, Hi-Tek en Large Pro? Ze lijken op dit album amper een schim van wat ze waren en Termanology is daar de dupe van. Alhoewel, hij kiest de beats uiteindelijk natuurlijk wél zelf uit, en in dat opzicht zet hij zichzelf buitenspel: zonder goede beats is hij niet in staat een goed nummer te maken, want hij komt zo goed voor de dag als de beat die hij krijgt voorgeschoteld. Zodra die teleurstellen, stelt hij ook teleur. Zo simpel kan hiphop zijn.

Bron: State

avatar van J.C.
De drie beste tracks van dit album zijn van niemand meer dan DJ Premier, die keer op keer bewijst waarom hij de beste hip-hop producer of all time is. Maar Premo is zeker niet de enige bekende producer die een beat laced voor Term. Dit zou men een ware sterren line-up kunnen noemen, dit kan niet mis gaan zou je denken.

De waarheid is dat het resultaat opmerkelijk gemiddeld te noemen is. Ik vind alleen de eerder genoemde Premier tracks echt goed. De rest is eigenlijk maar een beetje mager. Ik vind Termanology een rapper die veel in zijn mars heeft, maar niet echt weet wat hij wil. Hij wil aan de ene kant een rapper's rapper zijn, maar aan de kant wil hij gewoon plaatje verkopen met zoetsappige nummers. Het resultaat is een weinig overtuigende rapper die zo en doen door laat schemeren wat hij echt kan.

Ik vind dit 3* waard.

avatar van MJ_DA_MAN
Wat is er in hemelsnaam gebeurd met Lil' Fame? Vroeger flowde hij zonder moeite met zijn dikke stem, maar nu komt het er als dunne stront uit.

Relax
Als hij rapt alsof hij gangster is @ Hood Shit en In The Streets is echt om van te kotsen... wat slecht... wat geacteerd.

avatar van Elohim
Ik moet eerlijk zeggen dat ik dit nog steeds niet heb beluisterd... Ben em nu aan het pindakazen. Watch how it go down is al tijden een nummer wat ik vaak op zet (al drie jaar ofzo, en dat is echt veel voor iemand die nu 16 is XD). Ik kwam in aanraking met Term op een G-unit mixtape "The Empire Strikes Back" met Statik Selektah dus hoorde ik ook Termanology daar. Hij is een MC die meteen je aandacht heeft en hem jammer genoeg soms ook snel weer weet te verliezen, maar op sommige nummers houdt ie em vast als kind een teddybeer. (wat een vergelijking ook...)

avatar van Dirruk
Watch How It Go Down is wel 1 van mijn grote favorieten van Dj Premier. Toch maar even proberen.

avatar van Dirruk
Vind tot nu toe wel dat hij zichzelf wel heel hoog heeft zitten.

''I see myself as the holy resurrection of Pun.''

Relax heeft hier wel gelijk. Hij komt heel overdreven over, en dat maakt het vervelend om naar te luisteren vind ik.

avatar van Elohim
Alleen de twee met een video zijn het waard om te beluisteren, de rest is echt niet heel slecht, maar gewoon oninteressant.

avatar van Shelter
ken alleen So amazing, das een vette track