Gospel - The Moon Is a Dead World (2005)

Punk / Metal
Label: Level Plane

1. Congratulations... You've Hit Bottom! (3:41)
  2. Yr Electric Surge Is Sweet (4:14)
  3. A Golden Dawn (9:04)
  4. Paper Tiger (3:23)
  5. And Redemption Fills the Emptiest of Hearts (2:45)
  6. Opium (3:56)
  7. What Means of Witchery (6:18)
  8. As Far as You Can Throw Me (5:42)
avatar van Gajarigon
Leuk album, beetje een mengeling van screamo en progrock. Indrukwekkend drumwerk ook.

avatar van trebremmit
Goeie plaat, vooral de instrumentale stukken.

avatar van wizard
Het Metal Album van de Week van een paar weken terug. Zelf ben ik niet goed bekend met dit soort van metal, maar The Moon Is A Dead World heeft me niet helemaal kunnen overtuigen.

Muzikaal vind ik de plaat heel erg goed klinken, de instrumentale stukken zijn prima.: het klinkt spannend, er zit afwisseling in, en omdat het redelijk druk is, zijn er veel geluidjes die je pas na een paar keer luisteren hoort. Maar de vocalist kan me niet bekoren, om het maar subtiel uit te drukken. Vind het een beetje gaan richting de overslaande stem van een puber die net de baard in de keel heeft.

Al met al maakt de zang voor mij dat deze plaat elke keer weer een worsteling is om tot het einde uit te luisteren.

4* voor de instrumentale delen, 2.5* overall.

avatar van Sir Spamalot
Ik ontdek hier een mix van stijlen op dit album. Het drumwerk heeft een serieus handje weg van Tool en dat is een compliment, want Tool is verre van mijn favoriete groep. De muziek zit heel knap in elkaar. Het grote probleem (weeral) voor mij is die zanger of wat daarvoor moet doorgaan. Het behoort ongetwijfeld tot hun stijl en ik respecteer hun keuze, maar ik hoef er niet mee akkoord te gaan. Mijn reactie na de eerste luisterbeurt was: gooi die schreeuwlelijk buiten en neem een deftige zanger aan. Een tijdje later denk ik nu: ok, jammer maar helaas. Voor de muziek een dikke vier met mijn favoriet a Golden Dawn, maar een strafpunt voor de zang.

avatar van Gajarigon
Omdat deze zowat balanceert op het randje van mijn top 10 moet ik hier toch ook eens een uitgebreide mening geven.

Lastfm:
Gospel was comprised of Adam Dooling, Sean Miller, Vincent Roseboom and Jon Pastir. Their sound mixes the atmosphere of psychedelia, structural sensibilities and instrumentation of Genesis-esque progressive-rock, and primal aggression/desperation of hardcore/screamo.

Their debut full-length on Level Plane was released in 2005, entitled The Moon is a Dead World.

In late December, 2006, Gospel disbanded, leaving little hope that they would finish recording their next album, which was to be due in early 2007.

Wat bij de bio niet staat is dat ze nog een split EP hebben gemaakt met Kodan Armada, en verder kan je op het net ook wel wat leuke live opnames vinden. Begin november van dit jaar kwam dan het heuglijke nieuws dat Gospel een reunie plant begin 2010. Een van hun vrienden heeft een nieuwe lever nodig, en daarom wordt een benefietoptreden gegeven. Ze hebben ondertussen ook al verder gewerkt aan de opvolger van dit album. Hun officiële site bestaat opnieuw, waar je 5 nummers kan beluisteren, waaronder 2 nieuwe. Hun myspace is er ook en op de site van hun label kan je twee nummers gratis en legaal downloaden.

Over dit album dan. Het label van Gospel is screamo, maar de spaarse vocalen zijn vrij toegankelijk voor het genre en wat naar achteren gemixt, hoewel de berichtgeving van de andere users laat zien dat de vocalen dus toch wat een struikelblok kunnen vormen. Muzikaal valt het niet echt te vergelijken met andere screamo (voor zover ik weet), eerder ergens in de verte met progressieve metalgroepen zoals Porcupine Tree (bv. het nummer "Yr Electric Surge Is Sweet") en Tool ("Opium", zie ook hun Pitchfork recensie ). De productie is van de hand van Kurt Ballou (de gitarist van Converge) en voelt vrij ruw aan. De drums klinken ronduit uitstekend en de gitaren klinken net smerig genoeg om de muziek de nodige punch te geven. Binnen het genre is het een bescheiden klassieker, en het is een goede manier om kennis te maken met het screamo genre, ook al is het helemaal niet representatief.

Opener is "Congratulations... You've Hit Rock Bottom" met een waarlijk geniale basriff die het album meteen met een welgemikte knie in de ballen uit de startblokken laat schieten. Centraal op dit nummer en eigenlijk op het gehele album staan de energetische drums, die werkelijke alle kanten uitgaan, steeds in een hoog tempo en met zin voor spanningsopbouw met erg opzwepende ritmes. Voorwaar, Vinny Rosebloom is een genie.

Die drums worden steevast overgoten met een heerlijk keyboard sausje en vunzige gitaren. Zo ook op "Yr Electric Surge is Sweet" dat wat doelloos lijkt te beginnen vooraleer in de tweede minuut een echt monsterlijke ritmische riff wordt gespeeld, waardoorheen dan een portie warme gitaarfeedback wordt gespeeld. Dat de zang zo'n struikelblok zou zijn lijkt me erg vreemd, omdat bijvoorbeeld op dit nummer er maar viertwintig seconden gezongen wordt.
Het muzikale zwaartepunt van het album is zonder twijfel het negen minuten durende 'A Golden Dawn' - een eeuwigheid lang voor het veelal korte, gebalde genre dat screamo zou moeten zijn volgens de predikanten. Na twee minuten komen er dan twee lijnen tekst die bij mij sinds de allereerste luisterbeurt in de hersenen gegrift staan. "Hey you - you got a ciggarette man? / You know I know you got one on ya!" Totale onzin, maar het hele album is aangenaam chaotisch eigenzinnig. Een onverlaat zou het op geestverruimende middelen kunnen steken, maar wat dan met "and its only just a matter of time / before we all gotta go underground. / and for whats its worth / they ain't got no drugs down there." Een keyboard-solo (!) later vraagt Adam Dooling nog eens met extra aandrang om een sigaret, waarna de vervreemding zich helemaal verderzet.
'Paper Tiger' is kort agressief nummer met veel vocaal werk en naar mijn mening het minste nummer op het album. Het kortste nummer is 'And Redemption Fills the Emptiest of Hearts' dat bij momenten echt naar screamo neigt, dan overgaat in een loodzware machine gun riff waarna een prachtig stukje progrock als uitgeleide dient. Een persoonlijke favoriet is het Oosters aandoende instrumentale 'Opium', dat zoals al gezegd wat aan Tool appelleert.
Rustige, sfeervolle opbouw aan het begin van 'What Means of Witchery' met ingetogen zang (cfr. Slint). In de derde minuut geeft de drums er een paar goed getimede meppen op waarna gedurende een minuut een ongelooflijke spanningsboog wordt opgebouwd. Een echt geniaal stukje muziek zoals Tool er ook af en toe tussen zwiert, waarmee dan.. eigenlijk weinig wordt gedaan. In plaats van de verhoopte apocalyps krijg je een bescheiden aardbeving. Als ze hier meer hadden mee aangevangen was 'The Moon is a Dead World' zeker hoog in mijn top 10 gekomen. Afsluiten doen ze met het welhaast melancholische 'As Far as You Can Throw Me', nog een favoriet van mij.

Ooit las ik in een zeldzaam interview dat hun bedoeling was om muziek te schrijven die in geen enkel genre zou toebehoren en door elke scene zou worden scheef bekeken, en ik denk dat ze daar wonderwel in geslaagd zijn. Een origineel en mateloos boeiend werkstuk, dat misschien niet perfect is maar toch aardig in de buurt komt.

Gajarigon schreef:

In de meeste albums die jij erg goed vindt kan ik me vaak ook heel goed vinden. Deze dus maar eens snel gaan beluisteren.

avatar van andnino
Ik vind de zang hier eigenlijk best goed passen. Past goed bij de vaagheid, vlotheid en chaos van de muziek.

avatar van Sir Spamalot
En dat Opium een prachtig instrumentaal nummer blijft! Mijn oorspronkelijke drie valt bij nader inzien toch te licht uit, ik begin dit echt te waarderen. Hoe een mens kan veranderen en/of meegaan met zijn tijd.

avatar van niels94
Dit is echt een geweldig album. Rustigere, bijna gevoelige muziek wordt afgewisseld met harde en chaotische stukken met geweldige vocalen. Doet wat denken aan Circle Takes the Square.

avatar van robbizzel
heerlijke plaat ja met een paar echt briljante nummers

avatar van robbizzel
bestaan ze eigenlijk nog? valt bar weinig te vinden op internet helaas..

avatar van Gajarigon
Ik dacht van wel, al is het nergens aan te merken. Geen nieuws over nieuw materiaal, behalve dat ene nummertje (Tango).

avatar van McSavah
De vocalen zijn niet helemaal mijn ding, heb ze liever iets schreeuweriger, rauwer. Niet storend verder, maar het had met andere zang nog beter voor mij kunnen uitpakken. De instrumentatie is wel super, heel gedetailleerd vooral. Lekker veel geluidjes tegelijk, vloeiende overgangen (in tegenstelling tot veel screamo) en erg mooie melodieën. Het drumwerk valt inderdaad positief op, goed voorin de mix geplaatst, wat altijd een pluspunt is

avatar van kobe bryant fan
Geweldig Screamo plaatje, die inderdaad heel wat Prog invloeden heeft.
Zo is het een zeer mooi en origineel plaatje geworden. 4*