Feeding Fingers - Baby Teeth (2009)

Label: Tephramedia

1. Neverlight (5:11)
  2. She Hides Disease (4:14)
  3. Baby Teeth (4:01)
  4. Is Heaven All That You Hear (3:57)
  5. Permission for Sleep (2:41)
  6. This Isn't Enough (4:10)
  7. Plain Faced Afternoons (4:02)
  8. No Movement in Water (3:26)
  9. Your Name in a Stolen Book (5:39)
avatar van reptile71
Mensen kopen denk ik sneller een cd van 10 euro dan van 14 euro. Feeding Fingers is maar een onbekend bandje. Jij zou er wel 14 euro voor uitgeven, maar een ander die wacht gewoon tot hij het gratis kan downloaden ergens of koopt het als het heel goedkoop is. Ik denk dat hij een groter publiek probeert te bereiken met een lage prijs. Ik pas mijn prijs weer aan hem aan.

Ja, klopt misschien wel.
Ookwel leuk om te weten klik
De blog van Justin

avatar van Mjuman
Uiteraard ga ik 'em bestellen. Mijn punt naar Azrah is dat als die cd bij Plato of Velvet had gelegen had voor 14 euro had de band er geen cent meer aan verdiend.

Met dit soort sympathieke prijzen kweek je goodwill en de bereidheid om een product te kopen.

@R71: "uit de kosten komen" klinkt wel erg dramatisch; ik ben goed bekend met de productiekosten en die zijn niet zodanig dat die een verkoopprijs van 16 euro rechtvaardigen. Het meeste geld blijft gewoon in de keten hangen; dus hoe korter je de keten maakt, hoe beter voor de consument Dit verschijnsel noemde Don Tapscott "disintermediation", één van de eerste internetstrategen in ziin boek "The Digital Economy". Maar goed dit is dus off-topic, maar wel principieel/business.

avatar van reptile71
Als je zo denkt dan negeer je het werk dat een artiest erin steekt volkomen. Is die tijd en inzet voor jou niks waard? Voor mij is dat juist het belangrijkst! Uiteraard moet je allereerst zien de productiekosten terug te verdienen, maar als dat al lukt dan houdt een onbekende artiest niets over voor het werk wat hij in de muziek heeft gestoken. En dan hebben we het nog niet eens over de tijd die het kost om je product aan de man te brengen en een administratie bij te houden e.d. Een Justin Curfman doet namelijk zo'n beetje alles zelf.

Het is uiteraard waar dat je de prijs lager kan houden als je de tussenhandel overslaat, maar er dan evenveel (of weinig) aan verdient.

avatar van Mjuman
@R71 - ik weet niet hoe met jou is, maar de laatste keer dat ik een cijfer voor vlijt, kreeg was op de lagere school. Inzet en oefening telt niet - leuk, maar niet meer dan dat.

We horen nu toch ook geen jankverhalen over hoe moeijlijk de eerste twee jaar voor U2 wel niet is geweest; of hoe Ian's vrouw een lening af moest sluiten voor de plaatopname van Warszaw.

Muzikant zijn is deels een roeping, deels ondernemerschap en dat vertaalt zich terug; zo niet is de keuze een verkeerde geweest of botte pech. Niet iedere aspirant-profvoetballer slaagt, er falen velen onderweg. In de kosten van een cd zitten royalties voor de band, de auteur van de songs etc. verwerkt (ook studiokosten); als je de verrekening naar de artiest toe te gering vindt (want niet iedere artiest heeft de onderhandelingspower van een Madonna of U2) , moet je die discussie aanzwengelen en niet praten over lage prijzen van cd's; dat is een al lang gepasseerd station en daar hebben platenmaatschappijen zelf aan bijgedragen.

Als ik een kilo kaas koop betaal ik ook de prijs ervoor en hoef ik ook niet te betalen voor de romantiek van de boer.

avatar van azra
Och, ik houd van een verhaal achter de artiest

avatar van reptile71
Over royalties had je het niet gehad. Je sprak over productiekosten. Royalties moet je zelf erbij optellen als je je cd zelf released, zoals Justin eigenlijk doet via Tephramedia zijn eigen mediabedrijfje met wat hulp voor de distributie van Stickfigure. Je hoort ook niemand janken hier, maar de realiteit is dat je er echt geen reet aan verdient per saldo. Iemand die door gaat in de muziek heeft dat er voor over in de hoop er ooit misschien meer uit te halen of anders uit liefde voor het vak en de muziek.

Als het om Justin Curfman gaat: die doet veel meer dan muziek maken alleen. Die is bezig met een animatiefilm (zie ook link azra). De muziek kost veel tijd en levert weinig op. Zou me dan ook niet verbazen als hij uiteindelijk een keuze maakt en muziek geen hoofdzaak meer laat zijn. Overigens was Feeding Fingers ook begonnen als een middel om geld in te zamelen voor zijn film, maar het middel is hier en daar het doel een beetje voorbij geschoten. Gelukkig maar ook....

avatar van azra
En dat is maar goed ook!
Het zou zonde zijn als Justin's muziekmaaktalent verloren zou gaan.

avatar van Premonition
Baby Teeth nu twee dagen in bezit en vijf maal beluisterd. Waar het debuut me direct pakt, lukt het met de (moeilijke?) tweede niet. Er staan geen postpunk parels als Feeding Fingers. Manufactured Missing Children of Swallow Me op dit schijfje. Het is degelijk, maar verrast mij nergens. Misschien komt dat ook wel door hun uitstekende debuut, is moelijk tegen op te boksen natuurlijk.
Ik geef nog geen sterren, dat komt over een week. Denk er dan misschien heel anders over...

Lost Highway
Ik heb hem nu ook een aantal keer beluisterd.
Laat ik beginnen met de negatieve puntjes. Zoals eerder opgemerkt klinkt de drum nogal dof op het eerste nummer, maar goed, dat was bij een album als Faith eigenlijk ook het geval. Op het derde nummer gaat de zang compleet de mist in. Hier en daar vind ik ook op andere nummers de zang soms wat ongelukkig. Curfman heeft van nature uit nogal een ijle stem. Als hij wat lager tracht te zingen, lijkt het soms -met alle respect- dat ie aan het geeuwen is tijdens het zingen. Anderzijds heeft zijn stem ook wel iets speciaals, tsja je houdt ervan of niet denk ik.

Waar je op het debuut nog meer invloeden kon noemen, is de richting die FF kiest hier duidelijker. De eerste twee nummers zijn in de richting van Fr* Lipp* Lipp*'s Small Mercies, vooral dankzij de romantiek die opgeroepen wordt dankzij het gebruik van piano.

Is Heaven All That You Hear hoeft geen commentaar denk ik. New Order's Movement avant la lettre. De band wil hier de sound neerzetten die Joy Division zou bereikt hebben zonder het noodlottige einde van Curtis. Het klinkt allemaal mooi en intiem, Feeding Fingers heeft een sound die je anti-stadionrock zou kunnen noemen.

Het tweede deel van dit album verrast me wegens zijn donkere karakter. De term 'Gothic' is hier wel op zijn plaats. Voorlopige favoriet is This Isn't Enough, al zou ik daar persoonlijk een langere spanningsboog gebouwd hebben aan het einde van de tweede strofe. Echter is dit hoe ik het beleef, en nu ben ik waarschijnlijk wel teveel aan het muggeziften. Het is knappe sfeervolle muziek, ookal heeft het hier en daar misschien zijn foutjes ( welk album heeft dit immers niet? ). Qua beoordeling zal dit ongeveer stroken met het debuut, om en bij de 4*.

avatar van reptile71
Laten we hem in elk geval ff in de rotatielijst zetten met zijn allen, want wie weet vinden nog wat meer mensen 'onze' Feeding Fingers dan.

Nummer 40 in de rotatielijst

avatar van reptile71
Jij hebt ook een mooie lijst trouwens!
Morgen staat FF weer wat hoger denk ik. Over de score mogen we ook niet echt klagen denk ik. Ik verwacht dat deze cd zo tussen de 3,5 en de 4 zal blijven zitten. Een liefhebber van het genre zal hem niet snel lager dan 3,5 geven denk ik, gewoon omdat het lekkere muziek is.

Sheplays
Justin Curfman (Curfman is the english version of the German Körfmann, in Dutch "korfmaker") left a small note on SfS's website thanking Reptile71 for promoting FF to the Dutch public, in particular to us humble musiclovers at Musicmeter. I join in laureating Paul, without whom I probably would never ever have heard a single note of FF's music . Quoting CD Baby; Justin is an awardwinning animator and multimedia artist. I am proud to say, I am also the owner of one of his paintings which he was selling on the net to finance one of his film projects .

I was young in the eighties and was then and will always remain in love with post punk and dark wave, supporting every wave artist that does not want to bow his or her head to the big companies, staying underground and independent. I reject any comparison made to U2 as an example of a hardworking and succesful 80-ies band. U2, to my opinion, has been a politically acceptable band in the eyes of the big companies or radio stations, being of Irish origin and, at that time, protesting mainly for the cause of the Irish. English bands like the Sound, New Model Army or Theatre of Hate were marginalized in the 80-ies, and even the darker side of the Cure got deprived of airplay. England was in need of music to reflect a happy, satisfied feel, contrasting the harsh truth of unemployment, Falkland war and strikes.

But that was then, all well before FF's time and happening on another continent. Still, their music is reminiscing the feeling of that era. To me this their second album, Baby Teeth, is of even more of that dark Gothic beauty compared to their first, even more Cure than contemporary Cure.The album surely does not contain one outstanding track that could be a hit single. Nonetheless, for me it's the intrinsic value of the album as a whole that gives it its importance. Justin does sound a bit fragile in the high notes again but the haunting bass drones, hypnotising percussion and somewhat thriving beat makes up for that. The real beauty of Justins voice is revealed in "Your Name in A Stolen Book" when he seems to lower a key and gets mixed more to the front.

Their third album will undoubtedly have more of that style of songs and hence will get a 5* rating. This album for me is worth between 4-4,5*.

Gallow
Schandalig dat de track tijden er nog niet bij stonden half puntje erbij overigens.

avatar van azra
Ik zal ook maar eens een stem uitbrengen.
de vorige had ik 4**** (4.2) gegeven, en deze wil ik ook 4 **** (3.8) geven. Om mee te beginnen in ieder geval.

Sheplays
azra, waar blijft die stem?

*edit:

avatar van azra
Die staat er nu heel netjes

avatar van reptile71
Op 27 januari is de officiële release van dit album. Vanaf die datum is de pre-sale op Sounds for Sure voorbij en gaat de prijs van de cd ietsje omhoog. Dit even ter informatie. Mocht je dit mooie nieuwe album van Feeding Fingers nog willen hebben voor € 9,95 (excl. verzendkosten) kun je hem het best nog vóór 27 januari bestellen.

Tot zover even deze huishoudelijke mededeling.

avatar van lazarrus
Iemand enig idee waar ik deze eens van het internet kan halen om dan vervolgens hopelijk aan te schaffen?

Doe eens normaal joh! Dit is geen grote band. Kans dat je het op een willekeurige torrent site of downloadprogramma vind, is klein tot onmogelijk.

Onder een select groepje users wel een (hele) kleine hype te noemen hier, maar daar houd het dan ook wel mee op. Als je fan band van donkere muziek in het staatje van Joy Division en The Cure, zul je er geen buil aan vallen. Dan gewoon bij bovenstaande link bestellen.

ja, Reptile, je houdt nog steeds een review van me tegoed. Ik zal me er spoedig eens aan wagen.

avatar van lazarrus
ThirdEyedCitizen schreef:

Jammer, ik had ze net eens voorbeluisterd in de Itunes Music Store en het stond me helemaal aan. Jammer. Wie weet kom ik hem volgende keer tegen in de platenzaak.

avatar van azra
Op Isound.com kun je hun eerste cd helemaal beluisteren. Ik weet niet of je die al hebt, maar anders kun je in ieder geval een indruk krijgen. Deze is meer gericht op de pure stem van Justin en instrumentaal met minder electric.

lazarrus schreef:
Wie weet kom ik hem volgende keer tegen in de platenzaak.
Hou dan in je achterhoofd dat je hem voor 12 euro in huis kan hebben.

Ik vraag me trouwens af of hij verder al in een Nederlandse platenzaak verkrijgbaar (voorradig) is.

Op hun MySpace kun je 3 nummers van dit album luisteren: She Hides Disease, Is Heaven All That You Hear en This Isn't Enough

ThirdEyedCitizen schreef:
Als je fan band van donkere muziek

wat, shit ja........ik had haast, zullen we dan maar zeggen.

avatar van reptile71
Feeding Fingers is gewoon een goede bent!
Hoe dan ook... dit blijft een fijn album, nu samen met Wound in Wall verkrijgbaar voor een prijs waarvoor je bij Plato met geluk 1 gloednieuwe release kan kopen. Officieel is dit album gisteren pas uitgekomen!

Dit voelt alsof je naar een demoversie van de nieuwe (of een oude) Cure cd zit te luisteren. De hoge scores begrijp ik dan ook niet. Dan 100x liever een echte Cure cd...

avatar van azra
Hoor je hier The Cure in? Natuurlijk wel een beetje maar dan moet je Atomic Neon eens luisteren, dat is pas een echte Cure-rip-off. Justin Curfman zijn stem is gewoon zeer origineel in mijn oren. De uithalen die hij soms doet bij bijvoorbeeld het laatste nummer zorgen gewoon voor rillingen op mijn rug. En als een artiest dat voor elkaar krijgt en toch een werk aflevert van een vrij hoog niveau wat duidelijk één luisterervaring is dan krijgt het album een hoge sterrenstatus.

avatar van reptile71
Kon The Cure nog maar wat Feeding Fingers nu doet. FF dankt zijn waardering mogelijk voor een deel aan het langdurige falen van RS & Co. So be it.