Ozric Tentacles - Erpland (1990)

Rock / Electronic
Label: Dovetail

1. Eternal Wheel (8:20)
  2. Toltec Spring (3:03)
  3. Tidal Convergence (7:14)
  4. Sunscape (4:02)
  5. Mysticum Arabicola (9:14)
  6. Crackerblocks (5:40)
  7. Throbbe (6:21)
  8. Erpland (5:32)
  9. Valley of a Thousand Thoughts (6:32)
  10. Snakepit (3:17)
  11. Iscence (4:37)
  12. Gift of Wings (9:47)
JonnieBrasco
Een heerlijk relaxed prog/space/psychedelia rockalbum. Ik ben nogal gevoelig voor van die stukjes met synthesizers die van het ene mooie akkoord naar het andere mooie akkoord faden. Dat gecombineerd met rock maakt het openingsnummer Eternal Wheel een erg mooie song. Want ook het spirituele sfeertje dat over het hele album hangt en de (niet eens storende) gitaar- en basvirtuositeit die bijna continu aanwezig is zorgt ervoor dat er veel te horen is op dit (instrumentale) album, dat je ook rustig als sfeer/achtergrondmuziek op kan zetten.

Ze hebben een boel albums gemaakt, de latere albums zijn iets minder maar dit is denk ik toch wel het hoogtepunt!

avatar van The Scientist
JonnieBrasco schreef:

dat je ook rustig als sfeer/achtergrondmuziek op kan zetten.

Ik kan er eerlijk gezegd weinig anders mee, vind het allemaal maar weinig bijzonder wat ik hoor op deze plaat. Het komt me allemaal vaag bekend voor en het weet me gewoon niet te boeien. Een continu voortkabbelend deuntje dat nergens een climax bereikt of enige poging daartoe doet, ik doe het niet vaak, maar ik wil toch het woord saai hierop toepassen. Zit wel een goed sfeertje in verder, maar behalve dat haal ik er weinig boeiends uit. Ik snap ook niet dat het zo'n hoge score krijgt hier want ik kom echt niet verder dan de 3*

Snap ook niet waarom er electronic bij dit album staat, af en toe een elektronisch prutsdingetje zit er wel in, maar dan kun je alles wel electronic noemen...

JonnieBrasco
Jammer Scientist, probeer het nog eens zou ik zeggen, het is een groeiertje wiens karakter je wel onder ogen moet gaan zien, zonde als je het er nu bij zou laten.

Soms ben je zat van dat moderne haastige stadsgedoe, en wens je jezelf in een dromeriger, spiritueel, kleurrijk oerwoud temidden van totemdieren en geurige planten, een omgeving die niet gebonden is aan tijd, geld of materiaal. Dan luister ik bijv. naar Ozric Tentacles. Als zo'n jungle ook nog levendig, oppeppend en virtuosi is, en bol staat van ambient watervalletjes, en warme jazzy kristalmelodietjes... Of climaxen en grote, thrilling spanningsbogen daarbij horen: nee, juist niet!

tangmaster
Een te gek album dat mij nog steeds boeit, een van de beste van de Ozrics uit de begin jaren negentig.

Joy
kheb nu het heel ouvre in huis en weet niet goed waar te beginnen

ik skip nu ff snel door alles heen , veel lijkr hetzelfde maar dat zal vast niet zo zijn

deze springt er nu even uit

waar kan ik het beste beginnen?

omschrijving:

steve hillage meets king crimson meets ambient

Kingsnake
Begin bij deze zou ik zeggen
en bouw het danuit richitng Pungent Effulgent en Jurassic Shift.

Er zijn ook nog wat platen (lees: cassettes) hiervoor uitgebracht, maar die zijn meer voor de diehards.

Het latere werk wordt steeds electronischer van aard, minder fluit en minder echt drumwerk.

Kingsnake
Even wat extra informatie plaatse bij deze essentiele plaat van The Ozrics.

Het personeel op deze plaat bestaat uit:

Ed Wynne op gitaar, Roly Wynne op basgitaar, Merv Pepler op drums, Joie Hinton op synthesizer, John Egan op fluit, Paul Hankins op percussie

Extra personeel: Marcus Carcus: ethnic percussion, Tom Brooks: reggae bubbles, Generator John: tea, tambourine, Steve Everett: sampling.

En een vergrote versie van het artwork, om even te zien, hoe geniaal die eigenlijk is:
Erpland

Coffee
Voor de gene die van Ozric Tentacles houden probeer dit eens:
Subsurfing - Frozen Ants (1995)

avatar van Protonos
Wauw! Wat een album! die oosterse elementen in Mysticum Arabicola zijn geweldig

Ozric Spacefolk
Erpland is zo'n Ozris-plaat, waar alle elementen aanwezig zijn...

Veel etnische invloeden, veel fluit, percussie maar ook de nodige synths, bubbles, gitaarsolo's etc.

De songs zijn heel herkenbaar, je kunt het cathcy noemen en de plaat duurt lekker lang...

De productie is lekker helder.

avatar van Bakema NL
Ongelooflijk dat ik deze band pas net ontdekt heb..........normaal ben ik behoorlijk op de hoogte. Maar goed, dit is dus al erg lang onder mijn radar doorgegaan. Maakt verder niet uit, ik ben inmiddels 8 cd's van hen rijker, nog een aantal te gaan en die komen er zeker bij.
Heerlijke muziek waar van alles in zit. Lekker vaag, psychedelisch, soms rockend, meestal een heerlijke basgitaar er in, reggae klanken, vreemde instrumenten, zalig toetsenwerk, heerlijk vreemde geluiden..........ik kan er wel wat mee.

Stijn_Slayer
Geweldige plaat. Lekker spacy en vol creatieve afwisseling. Wel jammer dat de productie niet wat zwaarder is. Dit is echt muziek die goed tot zijn recht zou komen met een productie à la Pink Floyd.

avatar van Stalin
Stijn_Slayer schreef:

Bekend met het album Strangeitude ?
Wat mij betreft het beste album van de Ozric Tentacles.

Ozric Spacefolk
Stijn_Slayer schreef:

The Ozrics zijn eigenlijk een indie-band en dus weinig budget. Al wordt Wynne wel steeds meer een studio-wizkid.

Voor heftige (stevigere) instrumentale spaceprog moet je eens op zoek naar Quantum Fantay of Hidria Spacefolk.

Stijn_Slayer
Bedankt voor de info en tips. Dit soort muziek gaat er altijd wel in.

avatar van Stalin
Mysticum Arabicola

Zit alweer 2 weken in een non-stop Ozric modus, nadat ik onlangs Live Underslunky weer uit het stof haalde.
Ik ken de Ozrics ondertussen alweer ruim 20 jaar en hun releases van 1989-1994 blijven na al die jaren voortreffelijk klinken.

Erpland is wat mij betreft het eerste album waar alles echt goed samenvalt en de klassieke Ozric sound ten eerste male te beluisteren valt.

avatar van BoyOnHeavenHill
Dit album opent geweldig met uitwaaierende gitaarpartijen (en bijbehorende sfeer) die me soms doen denken aan het werk van Steve Hillage bij Gong en System 7, maar dat eerste nummer is wat mij betreft samen met Tidal convergence ook meteen het hoogtepunt van de plaat. Uitstekende muzikanten, een heerlijk geluid en een zeer sympathieke benadering van de muziek, maar 70 minuten lang kan dit mij toch niet boeien, zeker wanneer er reggae aan de mix wordt toegevoegd. Niets dan lof voor plaat en concept, maar ondanks hoge verwachtingen is dit gewoon niet mijn ding, misschien te vrijblijvend.

avatar van Gerards Dream
Prima album van de jongens van Ozric Tentacles. In vele muziekstijlen weten de jongens me bij de les te houden. Het is als het ware een muzikale achtbaan te noemen. De ene looping is net acht de rug een de volgende is alweer in aantocht.. Met als resultaat een meer dan heerlijke staalkaart wat de heren in huis hebben. Daarnaast is de geluidskwaliteit erg goed, ik heb het gevoel of de heten bij mij in de huiskamer staan. Met andere woorden muziek om geheel in op te gaan.

avatar van Rainmachine
Met dit album begint mijn favoriete periode van de Tentacles. Waanzinnige muzikanten en een heerlijke groovy spacesound. Deze krijgt van mij de volle mep en dat geldt ook voor Jurassic Shift. Ik weet zeker dat Steven Wilson van Porcupine Tree dit ook in zijn platenkast heeft staan, dit moet hem zeker hebben beïnvloed samen met Pink Floyd en Hawkwind. Super album!