Mike VanPortfleet - Beyond the Horizon Line (2004)

Rock / Electronic
Label: Silber

1. Deep in the Morning Sun (7:28)
  2. Echoes of the Lost Sea (3:26)
  3. Towards the Blinding Glare (7:27)
  4. The Call of the Horizon Line (3:54)
  5. Stellar Buckshot Awaits (7:23)
  6. Night Sky Illumination (7:33)
  7. Dark Gateway (3:15)
  8. Strange Star Transmissions (6:10)
  9. Stellar Shower Begins (7:34)
  10. Unsettled New Day (7:39)
avatar van Gerards Dream
Mike VanPortfleet maakte van 1988 tot en met 1999 deel uit van de rock electronic formatie Lycia. Na zijn vertrek uit deze band maakte hij tot nu slechts één solo album en dat is deze. Beyond the Horizon Line is een concept album over de groeiende angst van de lucht en het einde van de aarde binnen 24 uur. Mike VanPortfleet is fan van onder andere Brian Eno en de belangrijkste inspiratiebron voor dit album was de woestijn.

In alle rust begint dit album. Deep in the Morning Sun geeft het gevoel of de zon langzaam aan het opkomen is. Voor mijn gevoel zit ik in een uitgestrekt gebied waar weinig is te belven. Toch krijg ik al snel het gevoel dat het niet pluis is waar ik ben. Echoes of the Lost Sea trekt die sfeer door. Het doet wat denken een zee die is drooggevallen waardoor er een dore vlakte is ontstaan waar nog het leven is te zien wat er ooit was. Heel in de verte begint Towards the Blinding Glare. Voor mijn gevoel is ieder contact met de maatschappij verdwenen waardoor ik alleen op mezelf kan terugvallen. Hierdoor valt de grootsheid van de materie des te meer op. Het versterkt nog eens het gevoel van op jezelf te zijn aangewezen. The Call of the Horizon Line begint met geluiden die doen denken van ijle lucht bovenop een berg te zijn. Het maakt de stilte hoorbaar al blijf het zichtbare in nevelen verhuld.

Het begin van Stellar Buckshot Awaits is erg stil te noemen. Zodra er iets te horen is doet het mij denken aan ver in de ruimte te zijn. Als daar nog eens het geluid van een elektrische gitaar is te horen wordt dit beeld nog eens versterkt. Daarnaast zijn er mysterieuze stemmen te horen. Verder is het min of meer drijven tussen het hier en nu. Night Sky Illumination begint zo stil dat ik alleen op de display van de cd-speler ziet dat er wat gaande is. Zodra er wat te horen is doet het mij denken aan een landschap wat onder een laag dauw is verstopt. Het vergt daarom enige moeite om het te volgen, maar het loont de moeite. Dark Gateway begint in een sfeer of de oerknal tot bedaren is gekomen en het leven kan ontstaan. Wel is het hier jammer dat de track wat aan de korte kant is. De sfeer is erg mooi te noemen namelijk.

Strange Star Transmissions begint ook heel zacht, het geeft daarmee het gevoel aan het einde van het universum te zijn beland. Hier is duidelijk de invloed van Bian Eno te horen. Stellar Shower Begins doet me haast de luidsprekers in klimmen, want het begint wel heel erg zacht. Toch groeit het langzaam uit tot een statig haast klassiek stuk muziek waar ik mensen statig zie bewegen. En zoals al was aangekondigd is het einde van de aarde in zicht. Zware geluiden uit kerkkloken op een desolaat bed aan klanken. Het geeft een beeld van een leger dat zijn laatste kogels aan het afschieten is, waarmee alles naar de verdoemenis wordt geholpen. Unsettled New Day is daarmee niet het vrolijkste stuk muziek wat ik in mijn leven heb gehoord.

En als de cd dan stopt is het wel ineens erg stil in de kamer en kan ik enkel conlcuderen dat er iets bijzonders uit de luidsprekers is gekomen waar je bepaald niet vrolijk van wordt, maar wel is te horen dat er goed is over nagedacht. Een album wat je langzaam in een depri stemming brengt.