Mario Schönwälder - Close by My Distance (1992)

1 stem

Duitsland
Electronic
Label: Manikin

1. Let the Rhythm Comin' on You (10:40)
  2. Les Yeux Sans Visage (7:53)
  3. Sems U' Kanar (10:45)
  4. The Point of Impact (7:03)
  5. Memories of Oz (13:32)
  6. Close by My Distance (13:15)
  7. Farewell from Heaven (5:08)
  8. Testsequence * (6:13)
  9. Quiet Earth * (3:53)
totale tijdsduur: 1:08:16 (1:18:22)
avatar van Gerards Dream
Zoek de verschillen zou ik haast willen zeggen, want de cover van mijn exemplaar ziet er totaal anders uit. Daar staat namelijk een mooie foto van de Brandenburger Tor op die in het Oosterlijk deel van de stad Berlijn stond en voor het westen zichtbaar was achter De Muur die er nu niet meer is.

Met klanken die een beetje aan een alarm doen denken begint Let the Rhythm Comin' on You, waarna een ritme volgt die wat zoekend overkomt. Daarboven klanken die een verhaal te vertellen hebben, zodat ik bij de les blijf. Subtiel volgen wat veranderingen, maar het is vooral het goed uitgewerkte wandeltempo wat mijn aandacht vasthoudt. Les Yeux Sans Visage begint ergens in de verte en lijkt daardoor haast ongrijpbaar. Wel roept het een sferisch beeld op. Het verdere verloop van het stuk is erg rustig en kost wat concentratie om het te volgen. Heel stil is ook het begin van Sems U' Kanar. Even denk ik dat de stereo stuk is. Wel hoor ik een gong en daarna lijkt het wel of het leven langzaam opgang komt. Tot daar ineens het geluid is van een elektrische gitaar en een duidelijk ritme. Even is het plafond heel dichtbij. Wat volgt is een goed stuk bestaande uit heerlijk laag en boeiende percusie. Een vorm tussen rock en kosmische muziek en de productie is om door een ringetje te halen. Het lijkt wel of ik in de instrumenten zit.

Het begin van The Point of Impact is een tikje mysterieus en zodra er percussie bijkomt roept het een Oosterse sfeer op. In gedachte zit ik ergens in Azië waar een mooi ritueel plaats vindt. Eerst rustig, dan wat spanning, die voor de impact zorgt, en vervolgens een mystieke sfeer. Memories of Oz begint of er iets de lucht in moet. Toch is daar al snel een goede ontspannen sfeer, waar je zo heerlijk op kan wegdrijven. En die gitaar van Harald Gleisberg mag er wezen. Dit in combinatie met de electronica van Schönwälder gaat echt heerlijk door merg en been. Het doet mij zweven naar zeer groote hoogten.

Nog even bijkomen is er niet bij, want Close by My Distance begint met hemelse klanken. Die erg ruim en ijl overkomen. In de titel lees is zoiets van dichtbij en toch heel ver. Het past daar door wel bij het beeld van de Brandenburger Tor. Als er ritme in het stuk komt zie ik de heren van de veiligheidsdiensten marcheren en de boel in de gaten houden. Tussen hen en mij een stuk niemandsland waarin de nodige explosieven in verstopt zitten. De desolate sfeer van een verdeelde stad. Farewell from Heaven begint behoorlijk droef en de sfeer is om te snijden. Het voelt aan als een oerkreet die maar niet komen wil, daarnaast doet het me denken aan iemand die zijn frustraties niet kwijt kan.

Testsequence roept bij mij een beeld op van of een kist die in een kerk in wordt gedragen. In een vast omlijnt protocol wordt een programma afgewerkt en de nabestaande zien dit met bedroefde ogen aan. Met behoolijk laag begint Quiet Earth en geeft daarmee een warm gevoel. Daarnaast zijn er ruimtelijke klanken te horen op een laag klinkend ritme die lijkt of iemand een paar passen naar voren doet en steeds een korte pauze houdt.

Kortom: een heel behoorlijk album van Mario Schönwälder waar intrigerende verhalen op zijn te horen. De bijna tachtig minuten zijn voorbij gevlogen voordat ik het goed en wel in de gaten had.