Flamin' Groovies - Groovies Greatest Grooves (1989)

Label: Sire

1. Shake Some Action (4:33)
  2. Teenage Head (2:51)
  3. Slow Death (4:23)
  4. Tallahassee Lassie (2:22)
  5. Yeah My Baby (3:55)
  6. Yes It's True (2:31)
  7. First Plane Home (3:51)
  8. In the USA (3:19)
  9. Between the Lines (4:13)
  10. Don't You Lie to Me (2:29)
  11. You Tore Me Down (2:49)
  12. I'll Cry Alone (2:16)
  13. Please Please Girl (2:03)
  14. Down Down Down (2:49)
  15. Yes I Am (2:38)
  16. Teenage Confidential (2:47)
  17. I Can't Hide (3:13)
  18. Absolutely Sweet Marie (3:16)
  19. Don't Put Me On (4:10)
  20. I Saw Her (2:41)
  21. All I Wanted (3:04)
  22. Jumpin' in the Night (3:24)
  23. There's a Place (1:54)
  24. River Deep, Mountain High (3:59)
avatar van heartofsoul
Leuke groep hoor, die Flamin' Groovies. Ik bezit hun vijf eerste albums, plus nog een paar compilaties,
waarvan ik Groovies Greatest Grooves de laatste tijd weer een paar maal de revue heb laten passeren. De kern van de groep bestond uit oprichter Cyril Jordan (gitaar) en Roy Loney, die hij nog van high school kende en met wie hij veel liedjes schreef. De eerste albums zijn pittige rock 'n' roll mét versnelling; vanaf Shake Some Action (1976) wordt het geluid wat minder gedomineerd door high energy rock and roll - inmiddels had Loney de groep verlaten (na gerezen onenigheid over de volgen muzikale koers) en was Cyril Jordan de gezichtsbepalende figuur van de groep in een nieuwe samenstelling, met Chris Wilson (gitarist, zanger en liedjesschrijver) als vervanger van Loney .
Niet alle fans van de groep waren hier enthousiast over, maar ik vind het door Dave Edmunds geproduceerde Shake Some Action en de eveneens door Edmunds geproduceerde opvolger Now! erg goede platen. Minder ruw van klank, en met lichte Beatlesinvloeden. Op deze comp (die ik heerlijk vind wegluisteren) zijn gelukkig heel wat nummers van Shake Some Action opgenomen.