De Dijk - De Jonge Jaren van de Dijk (2008)

Alternatieve titel: 50 Jaar Nederpop

Label: Foreign

1. Bloedend Hart (3:46)
  2. Stilte voor de Storm (4:45)
  3. Late Café (3:58)
  4. Koud en Eenzaam (2:22)
  5. Stad bij Nacht (3:58)
  6. Knock Out (4:05)
  7. Nooit Meer Tarzan (4:11)
  8. Hunker (4:09)
  9. Slow Motion (3:15)
  10. Zoveel Ik Kan (2:50)
  11. De Zon Gaat op voor Niks (3:50)
  12. Binnen Zonder Kloppen (4:45)
  13. Wat Nog Meer (4:13)
  14. De Cowboy met de Witte Hoed (3:24)
  15. Veel Nacht en Weinig Maan (4:50)
  16. Nooit Meer Terug (4:08)
  17. Groot Hart (3:15)
  18. Dit Bittere Eind (4:24)
  19. Je Zou Me Nou Eens Moeten Zien (3:15)
  20. Elke Keer (2:40)
  21. Elke Dag een Nieuwe Hoed (3:08)
  22. Nergens Zonder Haar (3:04)
  23. Bloedend Hart [Live Versie] (3:43)
  24. Zoveel Ik Kan [Live Versie] (2:53)
  25. Koud en Eenzaam [Live Versie] (2:05)
avatar van foxhusky
In de reeks '50 jaar Nederpop' is ook dit dubbelalbum van De Dijk verschenen. In dezelfde reeks had ik al eerder dit album van Toontje Lager toegevoegd.

De titel van het album klopt wel, het bevat muziek uit 'de jonge jaren' van De Dijk. Het is een verzameling van de eerste drie albums 'De Dijk' (1982), 'Nooit meer Tarzan' (1983) en 'Elke dag een nieuwe hoed' (1985). Verder nog wat live opnamen (tracks 23-25). De informatie op het doosje van het album is erg slordig uitgevoerd. In plaats van dat er staat CD1 en CD2, staat er CD 1 en dan weer CD1. Bovendien klopt de tracklisting van de tweede CD helemaal niet. Op het doosje staan daar 11 tracks vermeld, terwijl het 14 tracks moet zijn. Ik snap niet dat niemand bij de productie deze fout heeft gezien.

Ik begrijp mezelf niet dat ik begin jaren 80 nooit een LP van De Dijk heb gekocht. Ik had wel Doe Maar, Het Goede Doel, Toontje Lager en de Frank Boeijen Groep op LP in huis maar nooit De Dijk. Wel had een paar 7" singles, die ook allen op deze verzamelaar staan. Die singles heb ik al vele jaren geleden weg gedaan. Vorige hoorde ik echter een oud cassettebandje van mij met daarop die singels van De Dijk. Ik was met name onder indruk van 'Veel nacht en weinig maan'. Wat een mooi nummer is dat toch, ik was het helemaal vergeten.

Natuurlijk zijn 'Bloedend Hart' en 'Binnen zonder kloppen' echte Nederpop klassiekers. Ook de andere nummers klinken lekker, typisch muziek uit die tijd en juist dat maakt het aantrekkelijk voor mij.

De aanschaf alleen al waard vanwege Veel Nacht En Weinig Maan; hun beste nummer.

avatar van Droombolus
Leuke comp hoor, maar een 2CD met maar 25 songs ( ?!! ) en dan ook nog zonder de geweldige B-kantjes Geld Gebrek & Rock 'n Roll en Zure Mannen. Zo gaat de erfenis van de vaderlandse R&R nou naar de kloten.

mis enkele tracks?? jammer zit hellaas ook geen tekstboekje bij wat wil je voor de prijs

avatar van Simon Smith
Simon Smith (crew)
Broddelwerk uit de archieven van Johnny Hoes en co.

ik heb andere versie, op de mijne maar 22 tracks, geen live nummers, 6 tracks van 1e lp, 5 van 'Nooit Meer Tarzan', compleet van 'Elke Dag Een Nieuwe Hoed' (wel andere volgorde), er was genoeg plek voor de ontbrekende nummers